• Forside
  • Bestyrelsen
  • Blog
  • Bloggen
  • En genvej til Faghæfte 48
  • Facebook
  • Folkeskolen
  • Konferencer
  • Kontakt
  • logo
  • Medlemsblade
  • Om IT og afgangsprøver
  • Tilmelding
  • Twitter
  • Vedtægter
  • Værdigrundlag
  • Youtube

Logo

Navigation
  •  
  • Vi mener
    • Blog
    • Folkeskolen
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • Om IT og afgangsprøver
  • Medlemsblad
    • Medlemsblade
    • Få medlemsblad – Bliv medlem her
  • Foreningen
    • Værdigrundlag
    • Vedtægter
  • Kontakt
    • Bestyrelsen
    • Kontakt
    • Indmeldelse

Billedkunst og IT

Af temp-user | d. 4. februar 2011 | 0 Kommentar
Analyse Produktion og formidling

Billedkunst og it – artiklen som PDF

Af Anna Støttrup, lærer og medievejleder på Lundgårdskolen og konsulent i Herning Kommune

Nutidens børn og unge orienterer sig for en stor del i deres omverden ved hjælp af billeder. De får informationer ved hjælp af billeder, de får viden ved hjælp af billeder og de kommunikerer ved hjælp af billeder. Med internettet, mobiletelefonen og digitalkameraet er billedmængden forøget
betragtelig og udvekslingen af visuelle udtryk er hurtig og hyppig. Derfor er det vigtigt at man i mange undervisningssammenhænge inddrager arbejdet med at udtrykke sig i og afkode billeder.
I skolens fagrække har billedkunst en vigtig opgave i forhold til at inddrage arbejdet med it-dimensionen. Færdigheder i og viden om at forstå og kommunikere med billeder er ikke noget, der kommer af sig selv. Det skal læres.
I fælles mål II for faget billedkunst understeges i formålet, at den digitale dimension er en vigtig del af faget. Eleverne skal arbejde med plane, rumlige og digitale billeder for derigennem at erhverve sig færdigheder i og viden om bl.a. medier og mediekultur. I trinmålene for 2. og 5. klasse er det præciseret, hvilke specifikke færdigheder, der sigtes mod, og med det begrænsede timetal, der er til faget, er det vigtigt at overveje, hvordan undervisningen kan tilrettelægges, så arbejdet med it indgår som en dimension, der giver eleven er relevant indsigt og kunnen. Det gælder selvfølgelig både på det it-tekniske og på det billedfaglige område.
Nogle billedkunstlærere står stadig tøvende og er uerfarne i forhold til de mange muligheder den digitale dimension byder på indenfor faget. Derfor er det vigtigt, at lærerne tilbydes videreuddannelse, og at skolen it-vejleder er opmærksom på, hvordan billedkunstlæreren kan hjælpes i gang.
I første omgang behøver man ikke bevæge sig så langt væk fra den traditionelle billedkunstundervisning. Elevernes værker, der er tegnet, malet eller formet i en tematisk sammenhæng kan præsenteres og udstilles ved hjælp af et digitalkamera og lidt filhåndtering. Så mit første råd til billedkunstlæreren er – tag masser af billeder af elevernes arbejde i processen og af de færdige værker. Udstil billeder på skolens hjemmeside, lav præsentationer til forældremøder, og lad eleverne lægge billeder af deres værker i en digital portefolio. De fleste har efterhånden et digitialkamera, så det, at tage billeder, er nok ikke så problematisk. Der, hvor hjælpen er nødvendig, er oftest i forhold til filhåndteringen. Det er vigtigt, at få styr på billedstørrelserne, så læreren kan vurdere, hvornår det er nødvendigt at reducere størrelsen, så man ikke får for tunge filer at flytte rundt på. Også arbejdet med at lægge billeder i forskellige præsentationsprogrammer som fx PhotoStory, skal måske hjælpes i gang.
En anden vigtig ting er, at få en projektor i billedkunstlokalet og adgang til internettet. Det gør det muligt at lave fælles billedsamtaler om bl.a. forskellige kunstbilleder. Har man desuden adgang til et interaktivt whiteboard, er det muligt at indtegne diagonaler, gyldne snit, symboler og andre billedmæssige virkemidler direkte på billederne.
Eleverne skal også kunne bruge forskellige billedbehandlingsprogrammer i billedfremstillingen. Da den obligatoriske billedkunstundervisning allerede stopper efter 5. klasse, er det vigtigt at stifte bekendtskab med nogle enkle tegne-maleprogrammer allerede i de første skoleår. Der findes flere forskellige gratis programmer som er udmærkede til den første billedbehandling. Programmer som TuxPaint, PhotoFiltre, ArtWeaver kan hentes på nettet ganske gratis. Efterhånden er der også dukket online billedbehandlingsprogrammer op.  Sumopaint og Pixlr er eksempler på dette. Personlig er jeg meget glad for PaintShopPro, som dog kræver licens. Selv om det er et avanceret program, har jeg har brugt det allerede fra 3.klasse.
Det kræver nogle timer ved skærmen for at få indsigt i programmerne og dermed at kunne tilrettelægge et forløb, hvor den digitale dimension bliver en selvfølgelig og naturlig del af billedprocessen. De yngste elever er ofte glade for at tegne og eksperimentere med de muligheder, der er i programmerne. De får nogle grundlæggende erfaringer i hvordan værktøjerne virker i billedbehandling, og de bliver trænet i en præcis brug af musen. Det vil være oplagt allerede i børnehaveklassen, at give børnene mulighed for at lege med enkle billedprogrammer. Det er dog ikke ved computeren, at elevernes tegnefærdigheder skal trænes og udvikles. Til dette er papiret og blyanten stadig det vigtigste.
I mere sammensatte billedprocesser har computeren tilføjet faget nogle nyt. Manipulation af digitale fotos eller indscannede tegninger giver et utal af muligheder for at lave helt nye billeder. Det vigtigste er, at læreren formulerer et tydeligt mål for opgaven. Selvportrættet kan ændres og omsættes til papirklip – lerfiguren kan fotograferes og placeres på et digitalfoto fra byrummet – man kan lave en digital collage af forskellige affotograferede elementer.
Fælles mål II nævner også arbejdet med det levende billede – altså animation og video. Dette område er ret tidskrævende at dykke ned i, og det kan være en fordel, at billedkunstlæreren samarbejder med klassen øvrige lærere, så arbejdet med de krævende billedprocesser også indgår i tværfaglige sammenhænge. Jeg har med stor succes arbejdet med et lille gratis animationsprogram Monkey Jam fra 1. klasse. Efter et danskforløb om eventyr, omsatte eleverne fortællingerne til små animationer.
Der er nok at tage fat på, og i den begrænsede tidsramme, faget er tildelt, skal man overveje, hvordan undervisningen kan tilrettelægges, så de enkelte forløb rummer flere aspekter af fælles mål. Som nævnt er samarbejdet i klasseteamet vigtigt, men it-vejlederen har også en vigtig rolle i vejledningen af læreren. I samarbejde med fagudvalget kan udvælges ét fokusområde ad gangen. Et år kan det være den digitale collage, et andet år animation. Ved at begrænse opgaven opnår fagteamet en samlet erfaring indenfor et område og udvikler en fælles forståelse af de aktuelle processer. Vigtigst er dog at prioritere videreuddannelseskurser, hvor læreren får grundig kendskab til nye digitale værktøjer og får tid til grundige fagdidaktiske overvejelser.
Del denne artikel:
  • tweet

Tags: billedkunstdigitalt kameramultimodal

Seneste indlæg

  • Nyhedsugen 2020

    10. juni 2020 - 0 Kommentar
  • Pejlinger efter en tid med fjernundervisning

    13. maj 2020 - 0 Kommentar
  • Ny dato: 7.- 8. september Gl. Avernæs konference 2020

    12. december 2019 - 0 Kommentar

Relaterede Indlæg

  • Digital (ud)dannelse

    26. april 2011 - 1 Kommentar
  • Matematik med it

    22. april 2011 - 0 Kommentar
  • Fælles Mål 2009 i naturfagene – muligheder og forventninger med it

    22. april 2011 - 0 Kommentar

Forfatter Beskrivelse

Ingen Respons to “Billedkunst og IT”

Skriv et svar Annuller Svar

Your email address will not be published. Krævet felter er markeret *


*
*

Bliv medlem af Danmarks it-vejlederforening

Deltag i dialogen, og modtag vores medlemsblad 4 gange om året.

Tilmelding

Facebook

Facebook

Twitter


Warning: stripos() expects parameter 1 to be string, array given in /var/www/it-vejleder.dk/public_html/wp-content/plugins/fetch-tweets/include/class/request/http/FetchTweets_HTTP_Base.php on line 621

Warning: preg_match() expects parameter 2 to be string, array given in /var/www/it-vejleder.dk/public_html/wp-content/plugins/fetch-tweets/include/class/request/http/FetchTweets_HTTP_Base.php on line 631

Warning: stripos() expects parameter 1 to be string, array given in /var/www/it-vejleder.dk/public_html/wp-content/plugins/fetch-tweets/include/class/request/http/FetchTweets_HTTP_Base.php on line 621

Warning: preg_match() expects parameter 2 to be string, array given in /var/www/it-vejleder.dk/public_html/wp-content/plugins/fetch-tweets/include/class/request/http/FetchTweets_HTTP_Base.php on line 631

Warning: stripos() expects parameter 1 to be string, array given in /var/www/it-vejleder.dk/public_html/wp-content/plugins/fetch-tweets/include/class/request/http/FetchTweets_HTTP_Base.php on line 621

Warning: preg_match() expects parameter 2 to be string, array given in /var/www/it-vejleder.dk/public_html/wp-content/plugins/fetch-tweets/include/class/request/http/FetchTweets_HTTP_Base.php on line 631

Warning: stripos() expects parameter 1 to be string, array given in /var/www/it-vejleder.dk/public_html/wp-content/plugins/fetch-tweets/include/class/request/http/FetchTweets_HTTP_Base.php on line 621

Warning: preg_match() expects parameter 2 to be string, array given in /var/www/it-vejleder.dk/public_html/wp-content/plugins/fetch-tweets/include/class/request/http/FetchTweets_HTTP_Base.php on line 631
The profile image of Petertwitdk
Peter Skram 8 timer siden

Mandag starter intrigerne og de nedrige bemærkninger på Snapchat igen. Det er dødssygt at være 11 og låst til en skærm. #skolechat

The profile image of MHScharstein
Marcus Højgaard Scharstein 9 timer siden

Jeg synes ikke at det giver mening at holde efterskole- og højskoleelever hjemme. De burde have deres livs bedste skoleår men sidder i stedet foran en skærm hver for sig. Norges system virker. Hvorfor skulle det ikke kunne virke i Danmark? #skolepol #uddpol #skolechat

test Twitter Media - Jeg synes ikke at det giver mening at holde efterskole- og højskoleelever hjemme. De burde have deres livs bedste skoleår men sidder i stedet foran en skærm hver for sig.
Norges system virker. Hvorfor skulle det ikke kunne virke i Danmark?
#skolepol #uddpol #skolechat https://t.co/8A7T9sTCMg
The profile image of innov8_dk
Jan Ståhlberg 9 timer siden

Kom med @siliconhagen på virtuel verdens tur til inspiration til undervisningen. Nu på mandag kl 16 👇#skolechat #uddpol @Folkeskolendk @DanskeGymnasier twitter.com/Siliconhagen/s…

At flyve oppe mellem skyerne eller svømme i de dybe oceaner hører ikke længere kun drømmene til. Gå på opdagelse i #VR.

Flying amongst the clouds or swimming in the deepest oceans is no longer reserved for dreams. Go on adventures in VR.#immersiveexperiences #VirtualReality pic.twitter.com/A7HbiXmh9m

— SiliconHagen (@Siliconhagen) February 27, 2021
The profile image of SeestMalene
Malene Seest Holmqvist 12 timer siden

Jeg sidder alene hjemme og småtuder over MGP. Fordi det er et tiltrængt lyspunkt for børn i en svær tid, hvor urimeligt ansvar hænger over deres hoved. Mine børns glæde over MGP har overskygget coronahverdagen og de har fået lov at fejre det hos hver deres ven. #dkpæd #skolechat

The profile image of MikkelAslak
Mikkel Aslak 13 timer siden

Min bog er på vej i handlen, og jeg har noget at sige om den. Det jeg håber allermest på er, at man kan læse hvor meget jeg brænder for emnet og at det vil kunne inspirere, så mange selv kommer i gang med at producere podcast med eleverne #skolechat podcastiskolen.dk

The profile image of AnneAnneAnneH
Anne Hammer 13 timer siden

@Rasmus_DSE @Formand_DSE @Mille61165811 Lad os tale mere om bevægelse i undervisningen på mandag mellem 20-21 til #skolechat på Twitter.

The profile image of BirgitteBagger
Birgitte Bagger 17 timer siden

Ja! Og så trænger afgangsprøverne også til et eftersyn. #skolechat twitter.com/AndersRegnar/s…

"Fagligheden blev styrket med folkeskolereformen," sagde ingen af dem, der står i klasseværelserne. Lad os nu lave kvalitetsundervisning med færre, men bedre forberedte timer i stedet for lange, dårligt forberedte skoledage. Kom nu i gang #uddpol og #dkpol! #skolechat https://t.co/ZxLIvkkkzX

— Anders Thorsen (@AndersRegnar) February 26, 2021
The profile image of Rasmus_DSE
Rasmus Rosenlund Ditlefsen 19 timer siden

Det kan ikke passe, at elever går glip af bevægelse i undervisningen, bare fordi de ikke sidder på skolen. Vi mangler kreative og nytænkende idéer til en spændende undervisning! #dkpol #skolechat @Mille61165811 jyllands-posten.dk/debat/breve/EC…

The profile image of Mille61165811
Mille Borgen Mikkelsen 20 timer siden

jyllands-posten.dk/debat/breve/EC… Jeg synes, det er vigtigt, at vi kan få sat et større fokus på en mere motiverende og spændende undervisning i de her tider, for ellers bliver motivationen bare ved med at dale blandt os skoleelever og det er der jo ingen, som ønsker! #skolechat #uddpol

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 2 år siden

Digitale redskaber i folkeskolen Danmarks it- og medievejlederforening og Pædagogisk Læringscenterforening vil gerne undersøge ligheder og... forms.office.com/Pages/Response…

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 2 år siden

Vi er glade for at have været med i arbejdet med at udforme 10 råd om digital teknologi, som skal styrke undervisningen i grundskolen -... uvm.dk/aktuelt/nyhede…

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 2 år siden

Så er indholdet offentliggjort for teknologiforståelse 😊 folkeskolen.dk/649303/ministe…

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 2 år siden

Skal du med på Gl. Avernæs 2019? Så er program og tilmelding netop offentliggjort. Først til mølle - inden 20.01.2019: drive.google.com/file/d/1gm9l8r… drive.google.com/file/d/1gm9l8r…

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 2 år siden

Måske er disse ændringer værd at dele videre... om ikke andet så til 4. klasserne der deltager i ultra:bit-projektet dr.dk/skole/aendring… dr.dk/skole/aendring…

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 2 år siden

Ny kampagne fra UVM. Det ser interessant ud. uvm.dk/aktuelt/nyhede… uvm.dk/aktuelt/nyhede…

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 2 år siden

God indgang til et svært område i Sundhedsmagasinet. Og det kan udvides med flere veje, hvor teknologien kan styrke arbejdet med at erfare, skabe etc. facebook.com/story.php?stor…

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 2 år siden

facebook.com/story.php?stor…

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 2 år siden

Et fint tilbageblik - og tanker om at vi går lidt i ring 🙂 facebook.com/1399094551/pos… facebook.com/story.php?stor…

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 3 år siden

2. september kommer Hywel Roberts til Danmark, hvor han vil holde oplæg om Dilemma Led Learning. Hywel er Expert Drama Teacher, vision-builder, teacher trainer, curriculum innovator, bassist, author of... drive.google.com/file/d/1NU7wzH…

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 3 år siden

I morgen - tirsdag d. 26. juni er der deadline for tilmelding til Konsulentkonference 2018, som holdes 12-13. september 2018 på Haraldskær ved Vejle. Skal du nå at være med? Konferencen sætter spot på... drive.google.com/open?id=1NU7wz…

Tags

analyse billedkunst byod cloud dansk data data informeret læring didaktisering digital dannelse digitalt kamera elevstyret engelsk hvad har hvad har eleverne med? kode kodning lead users læring læringsspil matematik mediepatrulje multimodal musik musikvideo naturfag sprog twine video web 2.0
  • Populære indlæg
  • Nyeste
  • Digitale dannelsesaspekter

    1. februar 2012 - 8 Kommentarer
  • Distribution

    1. februar 2012 - 7 Kommentarer
  • Nyhedsugen 2020

    10. juni 2020 - 0 Kommentar
  • Pejlinger efter en tid med fjernundervisning

    13. maj 2020 - 0 Kommentar

Kort om IT-vejleder.dk

Vi varetager medlemmernes tjenstlige interesser, vi styrker integration og medvirker til udvikling, fornyelse samt anvendelse af IT i undervisningen

Seneste indlæg

  • Nyhedsugen 2020
  • Pejlinger efter en tid med fjernundervisning
  • Ny dato: 7.- 8. september Gl. Avernæs konference 2020
  • Indkaldelse Generalforsamling 2020
  • Nominer dit eller en kollegas team til en flyvende lærerpris!

Genveje

  • Tilmelding
  • Kontakt

Like os på facebook

Like os på facebook
Alt indhold på dette websted er udgivet med forfatterens tilladelse. Spørg om lov, hvis du vil udgive noget af indholdet et andet sted.