• Forside
  • Bestyrelsen
  • Blog
  • Bloggen
  • En genvej til Faghæfte 48
  • Facebook
  • Folkeskolen
  • Konferencer
  • Kontakt
  • logo
  • Medlemsblade
  • Om IT og afgangsprøver
  • Tilmelding
  • Twitter
  • Vedtægter
  • Værdigrundlag
  • Youtube

Logo

Navigation
  •  
  • Vi mener
    • Blog
    • Folkeskolen
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • Om IT og afgangsprøver
  • Medlemsblad
    • Medlemsblade
    • Få medlemsblad – Bliv medlem her
  • Foreningen
    • Værdigrundlag
    • Vedtægter
  • Kontakt
    • Bestyrelsen
    • Kontakt
    • Indmeldelse

Dannelse, design og distribution – dialogmødet 1. februar

Af thosko | d. 20. februar 2012 | 2 Comments
Generelt

1. februar 2012 afholdt Danmarks it-vejlederforening og læremiddel.dk dialogmøde om Fremtidens digitale læringsressourcer.
Inviterede var en lang række leverandører af digitalt indhold og værktøjer til folkeskolen såvel som medlemmer af faglige foreninger og efteruddannelsesenhederne.

Dagen startede med en kort introduktion til salen i Brøndby samt videoforbindelsen til mødelokalet i Århus, herefter 3 oplæg á 15 minutters varighed:
Hvordan kan digitale læringsressourcer udformes, så de understøtter elevens digitale dannelse og OECD’s forventninger til elevernes/borgernes fremtidige kompetencer?
Ved John Klesner, Danmarks it-vejlederforening
Hvordan kan fremtidens digitale læringsressourcer udvikles fra at understøtte didaktisk detailplanlægning mod stilladsering i didaktik?
Ved Thomas Illum Hansen, Læremiddel.dk
Hvilke forventninger har vi til distribution og forretningsmodeller for digitale læringsressourcer?
Ved Mikkel Høgenhaug, KMD

Efter oplæggene  dialogrunder, hvor  blogindlæggene kommenteredes.

Disse kommentarer er efterfølgende sammenfattet:

Digital dannelse
Læringsressourcerne skal opfordre til samarbejde med flere brugere i realtid. Lærerens professionalisme og elevens frihed skal være styrende, og elevens produkter skal kunne tilføjes en portfolio. Skal de digitale læremidler gøre opmærksom på etik og sikkerhed?
Fokuseret på faglig læring og åbent mod virkelighedens systemer. Inquirystruktureret.
Fagmål bør omskrives og være kompetencemål. Hvad bruges mål til?
Vejledere skal klæde fagdidaktikerne tidssvarende fagligt på. Trygge digitale læringsmiljøer for medskabende læringsprocesser.
Eleven som producent – ikke konsument.
Politikerne, skolerne og forlagene skal beslutte om digitalisering skal medføre en bestemt form for digital dannelse.

Didaktiske designs
Læremidler skal reducere kompleksiteten og stilladsere lærerens rolle.
Kendte værktøjer skal inddrages og give mulighed for mange udtryksformer, kommunikation og kollaborativ læring. Praksisfællesskaber og autentiske læringsforløb skal stilladseres.

Læreruddannelsen skal medtænkes. Der skal være differentierede muligheder for lærerne, så læremidlet kan anvendes af lærere på alle niveauer. Større ligevægt mellem repræsentationsformer og nye multimodale forståelser. Fleksible materialer, der giver mere læring, mindre lærertid krævet, billigere end trykt materiale og i høj teknisk kvalitet.

Distribution og forretningsmodeller
Skolerne kræver smidighed, tilgængelighed/adgang, en forenklet tilgang til copyright henimod creative commons. Det fordrer en ændret prisstruktur.
Brug Uni-login og gør løsningen uafhængig af platform. Den skal ligge i skyen og i en hvilken som helst browser.
Mikrobetaling – også til de bidragende lærere, der tør dele allerede nu.
Det er vigtigt at kunne håndtere korttidsudlån /-adgang og sikre copyright, også når elever skal kunne tage delmængder ned til sin egen portfolio.
Hosting skal være sikret, selv hvis skolerne ikke længere har råd til at betale for det; eleverne skal have livslang adgang til sin portfolio.
Det bør efterprøves om løsningen kan realiseres via de offentligt finansierede systemer.
Fælles standarder for indholdsbekrivelse i en opdateret materialeplatform og dermed moderniseret metadatering.
Skab et sted der skaber godt overblik over mange forskellige læringsmidler.
Det skal overvejes om ren brugerstyring er hensigtsmæssig.

Del denne artikel:
  • tweet

Seneste indlæg

  • Nyhedsugen 2020

    10. juni 2020 - 0 Kommentar
  • Pejlinger efter en tid med fjernundervisning

    13. maj 2020 - 0 Kommentar
  • Ny dato: 7.- 8. september Gl. Avernæs konference 2020

    12. december 2019 - 0 Kommentar

Forfatter Beskrivelse

2 Responser to “Dannelse, design og distribution – dialogmødet 1. februar”

  1. 24. februar 2012

    Kent Bjørnholt Svar

    Det bør også lige nævnes at der er ingen som vil/kan/tør beskæftige sig med materialer til de smalle fag. Fx, de praktisk-musiske (Sløjd)
    Og det er lidt synd for der er mange muligheder for
    at bruge de elektroniske Hjælpemidler i undervisningen. Fx Et lille 20s videoklip i hvordan
    saver jeg lige en 45.0 vinkel.Eller opslagsværk hvor
    eleven kan hente informationer om måden at samle hans/hendes kommende projekt på.
    mvh.Kent

    • 4. maj 2012

      Søren Bech Svar

      Hvorfor ikke lade dine elever optage det på deres mobiltelefoner og dele det. Youtube/skoletiden?
      Tage billeder af det
      skrive om det og samle alti en Apple til iPad/iPhone/android og computere på ibuildapp.com eller en blog?

      Søren

Skriv et svar Annuller Svar

Your email address will not be published. Krævet felter er markeret *


*
*

Bliv medlem af Danmarks it-vejlederforening

Deltag i dialogen, og modtag vores medlemsblad 4 gange om året.

Tilmelding

Facebook

Facebook

Twitter


Warning: stripos() expects parameter 1 to be string, array given in /var/www/it-vejleder.dk/public_html/wp-content/plugins/fetch-tweets/include/class/request/http/FetchTweets_HTTP_Base.php on line 621

Warning: preg_match() expects parameter 2 to be string, array given in /var/www/it-vejleder.dk/public_html/wp-content/plugins/fetch-tweets/include/class/request/http/FetchTweets_HTTP_Base.php on line 631

Warning: stripos() expects parameter 1 to be string, array given in /var/www/it-vejleder.dk/public_html/wp-content/plugins/fetch-tweets/include/class/request/http/FetchTweets_HTTP_Base.php on line 621

Warning: preg_match() expects parameter 2 to be string, array given in /var/www/it-vejleder.dk/public_html/wp-content/plugins/fetch-tweets/include/class/request/http/FetchTweets_HTTP_Base.php on line 631

Warning: stripos() expects parameter 1 to be string, array given in /var/www/it-vejleder.dk/public_html/wp-content/plugins/fetch-tweets/include/class/request/http/FetchTweets_HTTP_Base.php on line 621

Warning: preg_match() expects parameter 2 to be string, array given in /var/www/it-vejleder.dk/public_html/wp-content/plugins/fetch-tweets/include/class/request/http/FetchTweets_HTTP_Base.php on line 631

Warning: stripos() expects parameter 1 to be string, array given in /var/www/it-vejleder.dk/public_html/wp-content/plugins/fetch-tweets/include/class/request/http/FetchTweets_HTTP_Base.php on line 621

Warning: preg_match() expects parameter 2 to be string, array given in /var/www/it-vejleder.dk/public_html/wp-content/plugins/fetch-tweets/include/class/request/http/FetchTweets_HTTP_Base.php on line 631
The profile image of Petertwitdk
Peter Skram 8 timer siden

Mandag starter intrigerne og de nedrige bemærkninger på Snapchat igen. Det er dødssygt at være 11 og låst til en skærm. #skolechat

The profile image of MHScharstein
Marcus Højgaard Scharstein 9 timer siden

Jeg synes ikke at det giver mening at holde efterskole- og højskoleelever hjemme. De burde have deres livs bedste skoleår men sidder i stedet foran en skærm hver for sig. Norges system virker. Hvorfor skulle det ikke kunne virke i Danmark? #skolepol #uddpol #skolechat

test Twitter Media - Jeg synes ikke at det giver mening at holde efterskole- og højskoleelever hjemme. De burde have deres livs bedste skoleår men sidder i stedet foran en skærm hver for sig.
Norges system virker. Hvorfor skulle det ikke kunne virke i Danmark?
#skolepol #uddpol #skolechat https://t.co/8A7T9sTCMg
The profile image of innov8_dk
Jan Ståhlberg 9 timer siden

Kom med @siliconhagen på virtuel verdens tur til inspiration til undervisningen. Nu på mandag kl 16 👇#skolechat #uddpol @Folkeskolendk @DanskeGymnasier twitter.com/Siliconhagen/s…

At flyve oppe mellem skyerne eller svømme i de dybe oceaner hører ikke længere kun drømmene til. Gå på opdagelse i #VR.

Flying amongst the clouds or swimming in the deepest oceans is no longer reserved for dreams. Go on adventures in VR.#immersiveexperiences #VirtualReality pic.twitter.com/A7HbiXmh9m

— SiliconHagen (@Siliconhagen) February 27, 2021
The profile image of SeestMalene
Malene Seest Holmqvist 12 timer siden

Jeg sidder alene hjemme og småtuder over MGP. Fordi det er et tiltrængt lyspunkt for børn i en svær tid, hvor urimeligt ansvar hænger over deres hoved. Mine børns glæde over MGP har overskygget coronahverdagen og de har fået lov at fejre det hos hver deres ven. #dkpæd #skolechat

The profile image of MikkelAslak
Mikkel Aslak 13 timer siden

Min bog er på vej i handlen, og jeg har noget at sige om den. Det jeg håber allermest på er, at man kan læse hvor meget jeg brænder for emnet og at det vil kunne inspirere, så mange selv kommer i gang med at producere podcast med eleverne #skolechat podcastiskolen.dk

The profile image of AnneAnneAnneH
Anne Hammer 13 timer siden

@Rasmus_DSE @Formand_DSE @Mille61165811 Lad os tale mere om bevægelse i undervisningen på mandag mellem 20-21 til #skolechat på Twitter.

The profile image of BirgitteBagger
Birgitte Bagger 17 timer siden

Ja! Og så trænger afgangsprøverne også til et eftersyn. #skolechat twitter.com/AndersRegnar/s…

"Fagligheden blev styrket med folkeskolereformen," sagde ingen af dem, der står i klasseværelserne. Lad os nu lave kvalitetsundervisning med færre, men bedre forberedte timer i stedet for lange, dårligt forberedte skoledage. Kom nu i gang #uddpol og #dkpol! #skolechat https://t.co/ZxLIvkkkzX

— Anders Thorsen (@AndersRegnar) February 26, 2021
The profile image of Rasmus_DSE
Rasmus Rosenlund Ditlefsen 20 timer siden

Det kan ikke passe, at elever går glip af bevægelse i undervisningen, bare fordi de ikke sidder på skolen. Vi mangler kreative og nytænkende idéer til en spændende undervisning! #dkpol #skolechat @Mille61165811 jyllands-posten.dk/debat/breve/EC…

The profile image of Mille61165811
Mille Borgen Mikkelsen 20 timer siden

jyllands-posten.dk/debat/breve/EC… Jeg synes, det er vigtigt, at vi kan få sat et større fokus på en mere motiverende og spændende undervisning i de her tider, for ellers bliver motivationen bare ved med at dale blandt os skoleelever og det er der jo ingen, som ønsker! #skolechat #uddpol

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 2 år siden

Digitale redskaber i folkeskolen Danmarks it- og medievejlederforening og Pædagogisk Læringscenterforening vil gerne undersøge ligheder og... forms.office.com/Pages/Response…

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 2 år siden

Vi er glade for at have været med i arbejdet med at udforme 10 råd om digital teknologi, som skal styrke undervisningen i grundskolen -... uvm.dk/aktuelt/nyhede…

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 2 år siden

Så er indholdet offentliggjort for teknologiforståelse 😊 folkeskolen.dk/649303/ministe…

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 2 år siden

Skal du med på Gl. Avernæs 2019? Så er program og tilmelding netop offentliggjort. Først til mølle - inden 20.01.2019: drive.google.com/file/d/1gm9l8r… drive.google.com/file/d/1gm9l8r…

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 2 år siden

Måske er disse ændringer værd at dele videre... om ikke andet så til 4. klasserne der deltager i ultra:bit-projektet dr.dk/skole/aendring… dr.dk/skole/aendring…

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 2 år siden

Ny kampagne fra UVM. Det ser interessant ud. uvm.dk/aktuelt/nyhede… uvm.dk/aktuelt/nyhede…

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 2 år siden

God indgang til et svært område i Sundhedsmagasinet. Og det kan udvides med flere veje, hvor teknologien kan styrke arbejdet med at erfare, skabe etc. facebook.com/story.php?stor…

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 2 år siden

facebook.com/story.php?stor…

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 2 år siden

Et fint tilbageblik - og tanker om at vi går lidt i ring 🙂 facebook.com/1399094551/pos… facebook.com/story.php?stor…

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 3 år siden

2. september kommer Hywel Roberts til Danmark, hvor han vil holde oplæg om Dilemma Led Learning. Hywel er Expert Drama Teacher, vision-builder, teacher trainer, curriculum innovator, bassist, author of... drive.google.com/file/d/1NU7wzH…

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 3 år siden

I morgen - tirsdag d. 26. juni er der deadline for tilmelding til Konsulentkonference 2018, som holdes 12-13. september 2018 på Haraldskær ved Vejle. Skal du nå at være med? Konferencen sætter spot på... drive.google.com/open?id=1NU7wz…

Tags

analyse billedkunst byod cloud dansk data data informeret læring didaktisering digital dannelse digitalt kamera elevstyret engelsk hvad har hvad har eleverne med? kode kodning lead users læring læringsspil matematik mediepatrulje multimodal musik musikvideo naturfag sprog twine video web 2.0
  • Populære indlæg
  • Nyeste
  • Digitale dannelsesaspekter

    1. februar 2012 - 8 Kommentarer
  • Distribution

    1. februar 2012 - 7 Kommentarer
  • Nyhedsugen 2020

    10. juni 2020 - 0 Kommentar
  • Pejlinger efter en tid med fjernundervisning

    13. maj 2020 - 0 Kommentar

Kort om IT-vejleder.dk

Vi varetager medlemmernes tjenstlige interesser, vi styrker integration og medvirker til udvikling, fornyelse samt anvendelse af IT i undervisningen

Seneste indlæg

  • Nyhedsugen 2020
  • Pejlinger efter en tid med fjernundervisning
  • Ny dato: 7.- 8. september Gl. Avernæs konference 2020
  • Indkaldelse Generalforsamling 2020
  • Nominer dit eller en kollegas team til en flyvende lærerpris!

Genveje

  • Tilmelding
  • Kontakt

Like os på facebook

Like os på facebook
Alt indhold på dette websted er udgivet med forfatterens tilladelse. Spørg om lov, hvis du vil udgive noget af indholdet et andet sted.