
Den mulighedsskabende it-vejleder i musikundervisningen – artiklen som PDF
Af musiklærer og pædagogisk konsulent Niels Rebsdorf, Center for Undervisningsmidler, University College Lillebælt
It-vejlederen er en uundværlig samarbejdspartner for musiklæreren. Især i disse år, hvor der er stigende fokus på de nye muligheder, som it giver de enkelte faglærere.
I Fælles Mål 2009 for musik nævnes, i hvilke fagspecifikke sammenhænge computeren kan bruges, men det står jo musiklæreren frit for, at anvende it på flere områder end de nævnte. Nogle musiklærere har ikke brug for inspiration og hjælp på området. Andre, og nok flertallet, kunne godt bruge et kærligt spørgsmål fra it-vejlederen – ”hvad kunne du have brug for, at jeg skulle hjælpe dig med inden for musik?” Det er ikke sikkert, at musiklæreren lige har et hurtigt svar på så fint et spørgsmål, og derfor vil jeg her i artiklen pege på nogle tilgange, som kunne gøre it-vejlederen til en endnu bedre og mulighedsgivende sparringspartner for musiklæreren.
It-vejlederen og Fælles Mål
Teknologi i skolen har groft set gennemløbet 3 faser. Først anskaffelse af teknologi, dernæst integration af it i undervisningen og nu integration af it i faget. Selvfølgelig kan it-vejlederen ikke have dyb indsigt i alle fag – heller ikke musikfaget. Derfor handler det om at være så præcis og specifik som mulig, når vejlederen henvender sig til musiklæreren eller omvendt. Vejlederen kan derfor foreslå musiklæreren, at det fælles udgangspunkt tages i Fælles Mål 2009. Musiklæreren gennemgår faghæftet med ”computerbrillerne” på og udvælger de passager i faghæftet – trinmålene, læseplanen og evt. undervisningsvejledningen – som nævner brug af computer. En tabel oprettes i et dokument, tabellen har tre celler.
Denne status hjælper musiklæreren med at blive fagspecifik i sin henvendelse og giver it-vejlederen de bedste muligheder for at forstå ønskerne og for at kunne stille de gode spørgsmål. Musiklærerne kan givetvis hjælpe hinanden langt hen ad vejen mht. opkvalificering, men på visse områder må it-vejlederen tage over, henvise til et kursus eller pege på en ekstern vejleder. På lignende vis undersøger musiklæreren/musiklærerne, hvilke krav målopfyldelsen stiller til skolens software og hardware. Arbejdet foretages af faglærerne, det er vigtigt, for det giver indsigten. Resultatet vendes med it-vejlederen.
Musiklærerens virkelighed
Det er desværre tit sådan, at skolens budgetter på musikområdet er temmelig små. Og på mange skoler er faglærernes innovative tiltag og kreativitet på it-områder besværliggjort, fordi kommunernes it-afdelinger opfatter disse egenskaber som besværlige og har ”låst” skolens computere på alle tænkelige måder. It-vejlederen kommer altså længst med sin vejledning, hvis der kan peges på gratis itressourcer, og hvis vejlederen kan pege på ressourcer, som ikke skal installeres, men som blot afvikles i browseren – såkaldt cloud computing. Dette er en spændende udfordring. På mange måder en god udfordring, fordi det faktisk betyder, at musiklæreren kommer i gang. Ingen besværlige og informationstunge programmer, ingen ledninger og ingen installationer, som forudsætter dette og hint. Så hvad kan der peges på, som på samme tid er gratis, ikke kræver installation og som kan hjælpe musiklæreren til at opfylde kravene fra Fælles Mål 2009 – og mere til?
De første trin sammen med itvejlederen
Det er vigtigt, at musiklæreren har udforsketog føler sig fortrolig med en rækkeprogrammer, inden de præsenteres foreleverne. Før musiklæreren begynder atudforske de gratis online-muligheder, vil jegforeslå et par programmer (det kan nemt væreandre), som bør være installeret påcomputeren. For at kunne få det fulde udbytteaf online-tilbuddene er det en god idé atkunne tage billeder af det, man har lavet, ogsom kan ses på skærmen. Det kunne være enrække noder i et nodeskrivningsprogram elleren konstrueret guitarakkord. Jeg vil foreslå etlille program SRip32.exe. Det er også et mustat kunne optage de musikkompositioner, somman skaber online. Her vil jeg pege påAudacity, som skolen sikkert allerede har. Derfindes online programmer til at skrive nodermed, fx http://www.noteflight.com/info/make_music, men vil man hellere have et gratis nodeskrivningsprogram installeret og en PDF tastevejledning,kunne jeg pege på produktethttp://www.musescore.org.
Internettet og musiklæreren
Nu er det bare om at komme i gang på nettet. Jeg vil foreslå to hjemmesider, som kunne være musiklærerens faste udgangspunkter. Den ene er musiklærerforeningen Vejmus’ hjemmeside www.vejmus.dk og den anden www.emu.dk. Begge hjemmesider henviser til en række musikressourcer på nettet. På Vejmus – hvor jeg selv er webmaster – er der en omfattende linksamling til musikressourcer, som har det tilfælles, at de er gratis, at de ikke kræver installation, at der ikke skal forbindes ledninger, og at de tager afsæt i Fælles Mål 2009. Det er vigtigt, at tilgangen til egnede musikressourcer går hurtigt for musiklærere og elever, og at linkene er fagligt relevante. Der er ikke tid til at surfe rundt. Skolen kan også have sin egen aktuelle linksamling på SkoleIntra. Vejmus rummer også vejledninger og ideer. Læringspotentialet og læringsindholdet, som disse link konstituerer, skal ikke gennemgås her. På linksiden henvises der til didaktiske overvejelser.
Musiklokalet og it
Det optimale ville selvfølgelig være, at der findes et Smartboard i ethvert musiklokale. Eleverne kan så med fingrene spille online ”musikinstrumenter” på Smartboardet. Det giver mange flere pædagogiske muligheder og et ekstra musikinstrument i musiklokalet. Men mindre kan gøre det. Et realistisk mål kunne for de fleste skoler være, at musiklæreren får lov til at understøtte sin formidling med online teknologi, fx med hensyn til symfoniorkestret, notationstræning, komposition. Det kan klares med en ældre netforbundet computer og en projektor.
Computeren forbindes til mixeren, og musikken lyder nu gennem PA-anlæggets højtalere – sammen med de øvrige instrumenter. Den ene væg i musiklokalet bliver et vindue ud i verden. Men computeren og projektoren skal være permanent tilstede, ellers bliver disse fantastiske muligheder ikke en del af musikundervisningen. Der er ikke tid til op- og nedtagning for en lærer, som mange steder kun har én musiktime om ugen. Tænk hvilken glæde det vil medføre, når it-vejlederen inden længe spørger: ”Hvad kunne du have brug for, at jeg skulle hjælpe dig med inden for musik?”. Har du som it-vejleder eller musiklærer brug for yderligere information, er du velkommen til at maile eller ringe. Du kan finde mig på Center for Undervisningsmidlers hjemmeside http://www.ucl.dk/cfu.
Ingen Respons to “Den mulighedsskabende it-vejleder i musikundervisningen”