• Forside
  • Bestyrelsen
  • Blog
  • Bloggen
  • En genvej til Faghæfte 48
  • Facebook
  • Folkeskolen
  • Konferencer
  • Kontakt
  • logo
  • Medlemsblade
  • Om IT og afgangsprøver
  • Tilmelding
  • Twitter
  • Vedtægter
  • Værdigrundlag
  • Youtube

Logo

Navigation
  •  
  • Vi mener
    • Blog
    • Folkeskolen
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • Om IT og afgangsprøver
  • Medlemsblad
    • Medlemsblade
    • Få medlemsblad – Bliv medlem her
  • Foreningen
    • Konferencer
    • Værdigrundlag
    • Vedtægter
  • Kontakt
    • Bestyrelsen
    • Kontakt
    • Tilmelding

Den mulighedsskabende it-vejleder i musikundervisningen

Af thosko | d. 22. april 2011 | 0 Kommentar
Analyse Produktion og formidling

Den mulighedsskabende it-vejleder i musikundervisningen – artiklen som PDF

Af musiklærer og pædagogisk konsulent Niels Rebsdorf, Center for Undervisningsmidler, University College Lillebælt

It-vejlederen er en uundværlig samarbejdspartner for musiklæreren. Især i disse år, hvor der er stigende fokus på de nye muligheder, som it giver de enkelte faglærere.

I Fælles Mål 2009 for musik nævnes, i hvilke fagspecifikke sammenhænge computeren kan bruges, men det står jo musiklæreren frit for, at anvende it på flere områder end de nævnte. Nogle musiklærere har ikke brug for inspiration og hjælp på området. Andre, og nok flertallet, kunne godt bruge et kærligt spørgsmål fra it-vejlederen – ”hvad kunne du have brug for, at jeg skulle hjælpe dig med inden for musik?” Det er ikke sikkert, at musiklæreren lige har et hurtigt svar på så fint et spørgsmål, og derfor vil jeg her i artiklen pege på nogle tilgange, som kunne gøre it-vejlederen til en endnu bedre og mulighedsgivende sparringspartner for musiklæreren.

It-vejlederen og Fælles Mål

Teknologi i skolen har groft set gennemløbet 3 faser. Først anskaffelse af teknologi, dernæst integration af it i undervisningen og nu integration af it i faget. Selvfølgelig kan it-vejlederen ikke have dyb indsigt i alle fag – heller ikke musikfaget. Derfor handler det om at være så præcis og specifik som mulig, når vejlederen henvender sig til musiklæreren eller omvendt. Vejlederen kan derfor foreslå musiklæreren, at det fælles udgangspunkt tages i Fælles Mål 2009. Musiklæreren gennemgår faghæftet med ”computerbrillerne” på og udvælger de passager i faghæftet – trinmålene, læseplanen og evt. undervisningsvejledningen – som nævner brug af computer. En tabel oprettes i et dokument, tabellen har tre celler.

Denne status hjælper musiklæreren med at blive fagspecifik i sin henvendelse og giver it-vejlederen de bedste muligheder for at forstå ønskerne og for at kunne stille de gode spørgsmål. Musiklærerne kan givetvis hjælpe hinanden langt hen ad vejen mht. opkvalificering, men på visse områder må it-vejlederen tage over, henvise til et kursus eller pege på en ekstern vejleder. På lignende vis undersøger musiklæreren/musiklærerne, hvilke krav målopfyldelsen stiller til skolens software og hardware. Arbejdet foretages af faglærerne, det er vigtigt, for det giver indsigten. Resultatet vendes med it-vejlederen.

Musiklærerens virkelighed

Det er desværre tit sådan, at skolens budgetter på musikområdet er temmelig små. Og på mange skoler er faglærernes innovative tiltag og kreativitet på it-områder besværliggjort, fordi kommunernes it-afdelinger opfatter disse egenskaber som besværlige og har ”låst” skolens computere på alle tænkelige måder. It-vejlederen kommer altså længst med sin vejledning, hvis der kan peges på gratis itressourcer, og hvis vejlederen kan pege på ressourcer, som ikke skal installeres, men som blot afvikles i browseren – såkaldt cloud computing. Dette er en spændende udfordring. På mange måder en god udfordring, fordi det faktisk betyder, at musiklæreren kommer i gang. Ingen besværlige og informationstunge programmer, ingen ledninger og ingen installationer, som forudsætter dette og hint. Så hvad kan der peges på, som på samme tid er gratis, ikke kræver installation og som kan hjælpe musiklæreren til at opfylde kravene fra Fælles Mål 2009 – og mere til?

De første trin sammen med itvejlederen

Det er vigtigt, at musiklæreren har udforsket og føler sig fortrolig med en række programmer, inden de præsenteres for eleverne. Før musiklæreren begynder at udforske de gratis online-muligheder, vil jeg foreslå et par programmer (det kan nemt være andre), som bør være installeret på computeren. For at kunne få det fulde udbytte af online-tilbuddene er det en god idé at kunne tage billeder af det, man har lavet, og som kan ses på skærmen. Det kunne være en række noder i et nodeskrivningsprogram eller en konstrueret guitarakkord. Jeg vil foreslå et lille program SRip32.exe. Det er også et must at kunne optage de musikkompositioner, som
man skaber online. Her vil jeg pege på Audacity, som skolen sikkert allerede har. Der findes online programmer til at skrive noder
med, fx http://www.noteflight.com/info/make_music, men vil man hellere have et gratis nodeskrivningsprogram installeret og en PDFtastevejledning, kunne jeg pege på produktet http://www.musescore.org.

Det er vigtigt, at musiklæreren har udforsketog føler sig fortrolig med en rækkeprogrammer, inden de præsenteres foreleverne. Før musiklæreren begynder atudforske de gratis online-muligheder, vil jegforeslå et par programmer (det kan nemt væreandre), som bør være installeret påcomputeren. For at kunne få det fulde udbytteaf online-tilbuddene er det en god idé atkunne tage billeder af det, man har lavet, ogsom kan ses på skærmen. Det kunne være enrække noder i et nodeskrivningsprogram elleren konstrueret guitarakkord. Jeg vil foreslå etlille program SRip32.exe. Det er også et mustat kunne optage de musikkompositioner, somman skaber online. Her vil jeg pege påAudacity, som skolen sikkert allerede har. Derfindes online programmer til at skrive nodermed, fx http://www.noteflight.com/info/make_music, men vil man hellere have et gratis nodeskrivningsprogram installeret og en PDF tastevejledning,kunne jeg pege på produktethttp://www.musescore.org.

Internettet og musiklæreren

Nu er det bare om at komme i gang på nettet. Jeg vil foreslå to hjemmesider, som kunne være musiklærerens faste udgangspunkter. Den ene er musiklærerforeningen Vejmus’ hjemmeside www.vejmus.dk og den anden www.emu.dk. Begge hjemmesider henviser til en række musikressourcer på nettet. På Vejmus – hvor jeg selv er webmaster – er der en omfattende linksamling til musikressourcer, som har det tilfælles, at de er gratis, at de ikke kræver installation, at der ikke skal forbindes ledninger, og at de tager afsæt i Fælles Mål 2009. Det er vigtigt, at tilgangen til egnede musikressourcer går hurtigt for musiklærere og elever, og at linkene er fagligt relevante. Der er ikke tid til at surfe rundt. Skolen kan også have sin egen aktuelle linksamling på SkoleIntra. Vejmus rummer også vejledninger og ideer. Læringspotentialet og læringsindholdet, som disse link konstituerer, skal ikke gennemgås her. På linksiden henvises der til didaktiske overvejelser.

Musiklokalet og it

Det optimale ville selvfølgelig være, at der findes et Smartboard i ethvert musiklokale. Eleverne kan så med fingrene spille online ”musikinstrumenter” på Smartboardet. Det giver mange flere pædagogiske muligheder og et ekstra musikinstrument i musiklokalet. Men mindre kan gøre det. Et realistisk mål kunne for de fleste skoler være, at musiklæreren får lov til at understøtte sin formidling med online teknologi, fx med hensyn til symfoniorkestret, notationstræning, komposition. Det kan klares med en ældre netforbundet computer og en projektor.

Computeren forbindes til mixeren, og musikken lyder nu gennem PA-anlæggets højtalere – sammen med de øvrige instrumenter. Den ene væg i musiklokalet bliver et vindue ud i verden. Men computeren og projektoren skal være permanent tilstede, ellers bliver disse fantastiske muligheder ikke en del af musikundervisningen. Der er ikke tid til op- og nedtagning for en lærer, som mange steder kun har én musiktime om ugen. Tænk hvilken glæde det vil medføre, når it-vejlederen inden længe spørger: ”Hvad kunne du have brug for, at jeg skulle hjælpe dig med inden for musik?”. Har du som it-vejleder eller musiklærer brug for yderligere information, er du velkommen til at maile eller ringe. Du kan finde mig på Center for Undervisningsmidlers hjemmeside http://www.ucl.dk/cfu.

Del denne artikel:
  • tweet

Tags: cloudmultimodalmusik

Seneste indlæg

  • Nominer dit eller en kollegas team til en flyvende lærerpris!

    15. august 2019 - 0 Kommentar
  • CampMat

    25. april 2017 - 0 Kommentar
  • Culture eats data for breakfast

    25. april 2017 - 0 Kommentar

Relaterede Indlæg

  • Musikvideo – en anderledes og sjovere måde at lære tingene på

    31. august 2014 - 0 Kommentar
  • Digital (ud)dannelse

    26. april 2011 - 1 Kommentar
  • Matematik med it

    22. april 2011 - 0 Kommentar

Forfatter Beskrivelse

Ingen Respons to “Den mulighedsskabende it-vejleder i musikundervisningen”

Skriv et svar Annuller Svar

Your email address will not be published. Krævet felter er markeret *


*
*

Bliv medlem af Danmarks it-vejlederforening

Deltag i dialogen, og modtag vores medlemsblad 4 gange om året.

Tilmelding

Facebook

Facebook

Twitter

The profile image of alineaforlag
Alinea 56 minutter siden

Nye animerede forklaringsvideoer til danskfaget. Brug dem i din undervisning som introduktion til emner eller giv dine elever videoer som en ekstra ressource til faget. Find mange flere videoer på vores YouTube-kanal: youtube.com/playlist?list=… #skolechat #animeretdansk

test Twitter Media - Nye animerede forklaringsvideoer til danskfaget. Brug dem i din undervisning som introduktion til emner eller giv dine elever videoer som en ekstra ressource til faget. Find mange flere videoer på vores YouTube-kanal: https://t.co/6XX54E4Esd #skolechat #animeretdansk https://t.co/2nUPNprlDg
test Twitter Media - Nye animerede forklaringsvideoer til danskfaget. Brug dem i din undervisning som introduktion til emner eller giv dine elever videoer som en ekstra ressource til faget. Find mange flere videoer på vores YouTube-kanal: https://t.co/6XX54E4Esd #skolechat #animeretdansk https://t.co/2nUPNprlDg
test Twitter Media - Nye animerede forklaringsvideoer til danskfaget. Brug dem i din undervisning som introduktion til emner eller giv dine elever videoer som en ekstra ressource til faget. Find mange flere videoer på vores YouTube-kanal: https://t.co/6XX54E4Esd #skolechat #animeretdansk https://t.co/2nUPNprlDg
test Twitter Media - Nye animerede forklaringsvideoer til danskfaget. Brug dem i din undervisning som introduktion til emner eller giv dine elever videoer som en ekstra ressource til faget. Find mange flere videoer på vores YouTube-kanal: https://t.co/6XX54E4Esd #skolechat #animeretdansk https://t.co/2nUPNprlDg
The profile image of AndersRegnar
Anders Thorsen 2 timer siden

@skoleliv @ThomasGyldal Det bliver ved med at være en gåde for mig, hvordan det at "tale noget op" i det lange løb løser rigtige problemer. Måske er jeg bare gammeldags. Måske er jeg bare ikke socialdemokrat for at forstå den logik... #skolechat #uddpol

The profile image of AndersRegnar
Anders Thorsen 2 timer siden

"Hvis man virkelig mener, at lærerne er så dygtige, skal man vise dem tillid ved at fjerne alt overstyring og kontrol fremfor at rose dem for at være fjernstyrede implementeringsorganer." Preach, @HenriksenPia! #uddpol #skolechat twitter.com/skoleliv/statu…

I november bragte vi et indlæg fra KL's @ThomasGyldal, der opfordrede til at tale folkeskolen op. Lærer Pia Henriksen skriver, at folkeskolen vil have bedst af, at vi ikke forherliger den, »når alle med øjne i hovedet kan se, hvad der foregår« #skolechathttps://t.co/qFN0jX2LPm

— Politiken Skoleliv (@skoleliv) December 9, 2019
The profile image of MikkelBohm
Mikkel Bohm 2 timer siden

Et kæmpe brag af #fagligforkælelse for alle naturfagsundervisere! Nu er programmet for #bbdk20 offentligt med inspiration, didaktik, hands-on workshops og den feeede Big-Bang-Feeling! #skolechat #stem #teknologipagten @UVM_dk bigbangkonferencen.dk/spor

The profile image of MarianneKrog
Marianne Gaardsdal 4 timer siden

Tid til at følge børnenes spor. De tegnede medaljoner på papir, de skulle lege Tinka. Jeg sagde at vi da kunne lave nogen. Vi fandt lædersnor og to træperler de malede med tusch. Da vi var færdige løb de afsted og de legede resten af dagen. #stoltpædagog #skolechat #fritidspæd

The profile image of rasmusrysgaard
Rasmus A. Rysgaard 4 timer siden

Der brug for mening i det digitale virvar. Derfor skal #frieskoler være der, blande sig og vise værdierne. #skolechat twitter.com/friskolerne/st…

Det kan være svært at finde mening i malstrømmen af hurtige nyheder, kattevideoer, politiske slagvarer og produkttest på SoMe. Derfor har vi brug for øer af mening midt i det hele, skriver @PeterBendix1 @StineLiv @rasmusrysgaard #friskolerne #skolechat https://t.co/pVwg7tVJ7Q

— FRISKOLERNE (@friskolerne) December 9, 2019
The profile image of Eneste_Ene
Anders H. 4 timer siden

5 råd: Sådan beskytter du dine børn mod pædofile på sociale medier dlvr.it/RKx3LB #skolechat

test Twitter Media - 5 råd: Sådan beskytter du dine børn mod pædofile på sociale medier https://t.co/LhV3l7lrde #skolechat https://t.co/ttCyb2jCeA
The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 8 måneder siden

Digitale redskaber i folkeskolen Danmarks it- og medievejlederforening og Pædagogisk Læringscenterforening vil gerne undersøge ligheder og... forms.office.com/Pages/Response…

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 11 måneder siden

Vi er glade for at have været med i arbejdet med at udforme 10 råd om digital teknologi, som skal styrke undervisningen i grundskolen -... uvm.dk/aktuelt/nyhede…

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 12 måneder siden

Så er indholdet offentliggjort for teknologiforståelse 😊 folkeskolen.dk/649303/ministe…

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 1 år siden

Skal du med på Gl. Avernæs 2019? Så er program og tilmelding netop offentliggjort. Først til mølle - inden 20.01.2019: drive.google.com/file/d/1gm9l8r… drive.google.com/file/d/1gm9l8r…

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 1 år siden

Måske er disse ændringer værd at dele videre... om ikke andet så til 4. klasserne der deltager i ultra:bit-projektet dr.dk/skole/aendring… dr.dk/skole/aendring…

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 1 år siden

Ny kampagne fra UVM. Det ser interessant ud. uvm.dk/aktuelt/nyhede… uvm.dk/aktuelt/nyhede…

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 1 år siden

God indgang til et svært område i Sundhedsmagasinet. Og det kan udvides med flere veje, hvor teknologien kan styrke arbejdet med at erfare, skabe etc. facebook.com/story.php?stor…

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 1 år siden

facebook.com/story.php?stor…

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 1 år siden

Et fint tilbageblik - og tanker om at vi går lidt i ring 🙂 facebook.com/1399094551/pos… facebook.com/story.php?stor…

Her er lidt til historietimen.

Slået op af Johannes Van Roest Dahl i Torsdag den 4. oktober 2018
The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 1 år siden

2. september kommer Hywel Roberts til Danmark, hvor han vil holde oplæg om Dilemma Led Learning. Hywel er Expert Drama Teacher, vision-builder, teacher trainer, curriculum innovator, bassist, author of... drive.google.com/file/d/1NU7wzH…

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 1 år siden

I morgen - tirsdag d. 26. juni er der deadline for tilmelding til Konsulentkonference 2018, som holdes 12-13. september 2018 på Haraldskær ved Vejle. Skal du nå at være med? Konferencen sætter spot på... drive.google.com/open?id=1NU7wz…

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 1 år siden

Debat startet på Folkemødet sammen med PLCF og skolelederne. Hvad mener du? danskekommuner.dk/Nyhedsarkiv/20…

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 1 år siden

I posted a new video to Facebook facebook.com/ditvej/videos/…

Slået op af Danmarks it- og medievejlederforening i Lørdag den 16. juni 2018

Tags

analyse billedkunst byod cloud dansk data data informeret læring didaktisering digital dannelse digitalt kamera elevstyret engelsk hvad har hvad har eleverne med? kode kodning lead users læring læringsspil matematik mediepatrulje multimodal musik musikvideo naturfag sprog twine video web 2.0
  • Populære indlæg
  • Nyeste
  • Digitale dannelsesaspekter

    1. februar 2012 - 8 Kommentarer
  • Distribution

    1. februar 2012 - 7 Kommentarer
  • Nominer dit eller en kollegas team til en flyvende lærerpris!

    15. august 2019 - 0 Kommentar
  • CampMat

    25. april 2017 - 0 Kommentar

Kort om IT-vejleder.dk

Vi varetager medlemmernes tjenstlige interesser, vi styrker integration og medvirker til udvikling, fornyelse samt anvendelse af IT i undervisningen

Seneste indlæg

  • Nominer dit eller en kollegas team til en flyvende lærerpris!
  • CampMat
  • Culture eats data for breakfast
  • Flyvende læring
  • Hvad mener vi egentlig med begrebet Computational thinking?

Genveje

  • Tilmelding
  • Kontakt

Like os på facebook

Like os på facebook
Alt indhold på dette websted er udgivet med forfatterens tilladelse. Spørg om lov, hvis du vil udgive noget af indholdet et andet sted.