• Forside
  • Bestyrelsen
  • Blog
  • Bloggen
  • En genvej til Faghæfte 48
  • Facebook
  • Folkeskolen
  • Konferencer
  • Kontakt
  • logo
  • Medlemsblade
  • Om IT og afgangsprøver
  • Tilmelding
  • Twitter
  • Vedtægter
  • Værdigrundlag
  • Youtube

Logo

Navigation
  •  
  • Vi mener
    • Blog
    • Folkeskolen
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • Om IT og afgangsprøver
  • Medlemsblad
    • Medlemsblade
    • Få medlemsblad – Bliv medlem her
  • Foreningen
    • Værdigrundlag
    • Vedtægter
  • Kontakt
    • Bestyrelsen
    • Kontakt
    • Indmeldelse

Digitale dannelsesaspekter

Af temp-user | d. 1. februar 2012 | 8 Comments
Generelt

JohnKlesnerDannelsesaspekter

OECD skills for the 21st century learner – står i modsætning til de opgaveløsningsfokuserede produkter

PISA tests kommer til at ændres – fx med problemløsning og samarbejde senest 2015

Vil brug af it ændre den måde eleverne lærer på?
Vil brug af it ændre på den måde lærerne underviser på?
Vil brug af it ændre undervisningens indhold?
Vil brug af it tilføre undervisningen fordele, som ikke kan tilføres på anden vis?

Gør det i virkeligheden en forskel, når vi inddrager digitale læringsressourcer?

Understøtter vi fortsat primært eksisterende praksis?

Vi skal fokusere der, hvor der sker ændringer.
Desværre sker der af og til forringelser af undervisningen, når brug af it inddrages.

I mange år har vi kendt færdighedsprøver fra matematikundervisningen.
Sådanne prøver findes i dag i mange afskygninger.

Problemløsning, kreativitet og innovation er kernekompetencer i dag.

Bidrager it til noget som helst i at ændre skolen?

Kommunikation:

  • Multimodale tekster – billeder, video, lyd
  • Mediers ligeværd – teksten er stadig vægtet højere
  • Betalte ressourcer, men ubrugelige – de kan ikke redigeres
  • Åbne ressourcer – sæt børnene i stand til at bruge ressourcerne
  • Copyright<>Creative Commons

Livslang læring:

  • Lærings-stien følger eleven – frem for at ‘bo’ på en skole
  • Læringsressourcerne følger eleven – stor ‘rygsæk’ med
  • Dokumentation følger eleven – frem for at være gemt på en skoles it

Deltagelse:

  • Eleven som skaber af sin egen viden
  • Wikis, blogs mv kan give eleverne mulighed for at eksternalisere viden
  • Fx ElevIntra er et eksempel på et lærertænkt system eleverne fravælger

Transparens gennem systemerne i universer, der ikke er for skolske

Værktøjerne skal være til rådighed på tværs af forskellige indholdsleverandører

Main stream

Hvorledes får vi allerede eksisterende åbne værktøjer til at være til rådighed?

Del denne artikel:
  • tweet

Seneste indlæg

  • Nyhedsugen 2020

    10. juni 2020 - 0 Kommentar
  • Pejlinger efter en tid med fjernundervisning

    13. maj 2020 - 0 Kommentar
  • Ny dato: 7.- 8. september Gl. Avernæs konference 2020

    12. december 2019 - 0 Kommentar

Forfatter Beskrivelse

8 Responser to “Digitale dannelsesaspekter”

  1. 1. februar 2012

    aarhus Svar

    Hvordan kan digitale læringsressourcer udformes, så de understøtter elevens digitale dannelse og OECD’s forventninger til elevernes/borgernes fremtidige kompetencer?

    – De skal være kolloborative – altså mere end elev-lærer. Opfordre til samarbejde. Flere brugere på samme tid.

    – Inddrage alle medier… også til produktion.

    – Inddrage de medier som allerede findes.

    – Give plads til lærerens professionalisme. Er det systemet eller læreren der er den styrende part? Hvad er elevens rolle (give eleven frihed!)?

    – Autencitet – være vedkommende for eleverne.

    – Give mulighed or at eksportere data/produktioner (elevens personlige valg/fravalg til portfolio)

    – Skal de digitale læremidler gøre opmærksom på etik og sikkerhed?

  2. 1. februar 2012

    jens juulsgaard Svar

    Gruppe 3:
    tilstrækkelige lukkede så de understøtter den faglige læring og samtidig så åbne at de kan spille sammen med den rigtige virkelighed i form af fora, systemer m.m. der bruges af børnene og de unge.
    Digitale midler der er didaktisk bearbejdede men formet så de er mere udfordrende – Inquirystruktureret. Og byggende på collaborative aktiviteter der træner kompetencer som kommunikation, teamsamarbejde m.m.
    som eksempel kunne man forestille sig at GO-forlaget omformede deres læremidler så de ligger mellem Clio-online og fremtidslaboratoriets tilgang.

  3. 1. februar 2012

    Bord6 Svar

    en problematisering ml 21. Century skills, og deres oprindelse og funktion.

    Det førte til en form for enighed om, at de fagmål vi har nu bør omskrives. 
    Vi talte om at fokusere mere på kompetencemål, end på replicere de mål.
    En lidt heftig diskussion om struktur vs kompetence eller både-og.

    der ligger en diskussion om hvad vi bruger mål til og hvordan. Tiden tillod ikke konklusioner på disse spørgsmål.

  4. 1. februar 2012

    Bord 4 Svar

    BEVIDSTGØRELSE OG KOMPETENCER …
    Vi tror der er et stykke vej, før undervisningspraksis er så langt, at lærerne begynder seriøst at beskæftige sig med og udvikle begrebet ’digital dannelse’. It-vejledernes roller og opgaver skal udvikles, så de i højere grad bliver brugt til at klæde faglige vejledere på og ikke brænde krudtet af på at slukke brande. Reelt skal de faglige vejledere have ligeså høje didaktiske kompetencer som it-vejlederne.

    TRYGHED!
    Vi skal tilbyde elever og lærere trygge digitale læringsmiljøer, så anvendelsen af netbaserede ressourcer baseret på medskabende læringsprocesser overhovedet kan komme i gang.

    SAMARBEJDE MELLEM PRODUCENTER OG PROFESSIONSHØJSKOLER
    ”Professionshøjskolerne skal bare ringe …”. Blandt leverandørerne er der masser af god viden og praksis, som man på læreruddannelsen og på efteruddannelsesområdet skal benytte sig af. De tekniske sprællerøve på ”seminarerne” skal omvendt befrugte branchen med gode idéer. På den måde udvikler vi både praksis og bevidsthed på tværs af generationer.

    Således skrevet med visse redaktionelle frie fortolkninger

  5. 1. februar 2012

    Bord4 Svar

    Bevidstgørelse …

    Vi tror der er et stykke vej, før undervisningspraksis er så langt, at lærerne begynder seriøst at beskæftige sig med og udvikle begrebet ’digital dannelse’. It-vejledernes roller og opgaver skal udvikles, så de i højere grad bliver brugt til at klæde faglige vejledere på og ikke brænde krudtet af på at slukke brande. Reelt skal de faglige vejledere have ligeså høje didaktiske kompetencer som it-vejlederne.

    Tryghed!

    Vi skal tilbyde elever og lærere trygge digitale læringsmiljøer, så anvendelsen af netbaserede ressourcer baseret på medskabende læringsprocesser overhovedet kan komme i gang. Undervisningen skal tage højde for medie-megatrenden ”co-creation” – altså muligheden for mediebrugeren for at kunne bidrage og være medskabende.

    Samarbejde med producenter og professionshøjskolerne

    ”Professionshøjskolerne skal bare ringe …”. Blandt leverandørerne er der masser af god viden og praksis, som man på læreruddannelsen og på efteruddannelsesområdet skal benytte sig af. De tekniske sprællerøve på ”seminarerne” skal omvendt befrugte branchen med gode idéer. På den måde udvikler vi både praksis og bevidsthed på tværs af generationer.

  6. 1. februar 2012

    thosko Svar

    Bord 7 er Leif Ringkøbing, Kasper Koed, Bigitte Warming, Aleksander Langelykke, Søren Fini, René Dohn og Mads-Peter Galtt.

    Fremtidens læremidler skal være fragmenter af det bedste fra hele paletten – på tværs af Forlag og leverandører.

    Krav at alle læremidler udvikles så de kan fungere online og afvikles i en bowser.

    Digitale læremidler skal nå hen i mod eleven som producent – i stedet for eleven som konsument.

  7. 1. februar 2012

    thosko Svar

    Didaktisk design.
    De åbne værktøjer skal integreres i forlagsproducerede læremidler
    differentiering skal sikres i opgavestrukturen – inquiry based er vigtig
    eleven skal være producent
    læringsresurser skal følge den enkelte elev – portfolio, hvor stoffet kan lagres
    digital dannelse – en kamp om at tilskrive det en betydning – beslutningen om hvorvidt
    digitaliseringen skal medføre en bestemt form for digital dannelse skal tages såvel hos
    politikerne som på skolerne og hos forlagene
    Samspil mellem forlag og brugere i forhold til udvikling af digitale læremidler
    (forlagsproducerede)
    Vi har ikke tid til at vente på evidens

    Læremidlet skal indeholde en vejledning til læreren i forhold til det didaktiske design, så læreren
    ikke ”bliver tilovers”

    Hvordan skal læremidlerne sammensættes så alle lærere kan anvende de tilgængelige læremidler?

    Mathias Bruun, Anders Hyldig, Marie Slot, Bjørn Ilsøe, Søs (Kirsten) Spahn

  8. 2. februar 2012

    Bord 6 Svar

    Bord 6 var:

    Kim fra Alinea
    Ove C fra UCSJ
    Michael fra Fronter
    Hanne fra Østervangskolen/ITvejlederforeningen
    Torben fra Hvidovre kommune

Skriv et svar Annuller Svar

Your email address will not be published. Krævet felter er markeret *


*
*

Bliv medlem af Danmarks it-vejlederforening

Deltag i dialogen, og modtag vores medlemsblad 4 gange om året.

Tilmelding

Facebook

Facebook

Twitter


Warning: stripos() expects parameter 1 to be string, array given in /var/www/it-vejleder.dk/public_html/wp-content/plugins/fetch-tweets/include/class/request/http/FetchTweets_HTTP_Base.php on line 621

Warning: preg_match() expects parameter 2 to be string, array given in /var/www/it-vejleder.dk/public_html/wp-content/plugins/fetch-tweets/include/class/request/http/FetchTweets_HTTP_Base.php on line 631

Warning: stripos() expects parameter 1 to be string, array given in /var/www/it-vejleder.dk/public_html/wp-content/plugins/fetch-tweets/include/class/request/http/FetchTweets_HTTP_Base.php on line 621

Warning: preg_match() expects parameter 2 to be string, array given in /var/www/it-vejleder.dk/public_html/wp-content/plugins/fetch-tweets/include/class/request/http/FetchTweets_HTTP_Base.php on line 631

Warning: stripos() expects parameter 1 to be string, array given in /var/www/it-vejleder.dk/public_html/wp-content/plugins/fetch-tweets/include/class/request/http/FetchTweets_HTTP_Base.php on line 621

Warning: preg_match() expects parameter 2 to be string, array given in /var/www/it-vejleder.dk/public_html/wp-content/plugins/fetch-tweets/include/class/request/http/FetchTweets_HTTP_Base.php on line 631

Warning: stripos() expects parameter 1 to be string, array given in /var/www/it-vejleder.dk/public_html/wp-content/plugins/fetch-tweets/include/class/request/http/FetchTweets_HTTP_Base.php on line 621

Warning: preg_match() expects parameter 2 to be string, array given in /var/www/it-vejleder.dk/public_html/wp-content/plugins/fetch-tweets/include/class/request/http/FetchTweets_HTTP_Base.php on line 631
The profile image of aj42
Adam Jensen 59 minutter siden

#Nomenom Sønnike skal lave frugtsalat med råcreme i madkundskab! #skolechat

The profile image of twlyall
Tyson W. Lyall 2 timer siden

Interessant og skræmmende læsning: Bølge af selvmord blandt unge får Las Vegas til at genåbne skoler #uddpol #skolechat #gymnasiechat nytimes.com/2021/01/24/us/…

The profile image of oveucsj
Ove Christensen シ 2 timer siden

@MetteSanggaard kommer med dagens tip. Slå self view fra. #skolechat #onlineundervisning twitter.com/skolemonitor/s…

Sidder du også glor på dit eget spejlbillede nede i hjørnet, når du har fjernundervisning? Slå det fra, lyder #dagenstip #skolechat #uddpol https://t.co/vgdSpMU0LL

— Skolemonitor (@skolemonitor) January 25, 2021
The profile image of tomgislev
Tom Gislev 2 timer siden

Universiteter, kommuner og andre offentlige institutioner står på hovedet for at løse deres opgaver og samtidigt leve op til GDPR. De private? De smider bare vores data i en Whatsapp gruppe... #unipæd #edtechdk #skolechat twitter.com/jstensh/status…

Normalt er jeg ikke meget for at smide ting op, som jeg laver på mit arbejde. Men den her historie har jeg kæmpet med de sidste dage, og det er en vild historie. Så jeg håber, at I vil læse med.https://t.co/rC7e9BSGEj #dkpol #corona #kviktest #afsløring

— Andreas Stenshøj (@JStensh) January 24, 2021
The profile image of AltingetUdd
Altinget: uddannelse 2 timer siden

KL-topmøde, Brexit og privat læreruddannelse. Se, hvad der er skemaet i ugens #uddpol & #skolechat altinget.dk/uddannelse/art…

The profile image of ksorensen87
Kristoffer Høyrup Sørensen 2 timer siden

Vi drøfter opmærksomheder ved genåbningen på hovedstyrelsesmødet denne uge. Disse meget meget vigtige betragtninger indgår i mit perspektiv. #dkpol #skolechat #menneskerførsystemer #COVID19dk twitter.com/Folkeskolendk/…

Måske kan skolerne snart genåbne for de yngste elever. Det kommer til at påvirke lærernes psykiske arbejdsmiljø på tre forskellige niveauer, forklarer forsker Kirsten Nabe-Nielsen, som har fulgt lærernes arbejdsmiljø under #coronadk #skolechat https://t.co/N0gSBZkS7l

— Folkeskolen (@Folkeskolendk) January 25, 2021
The profile image of Folkeskolendk
Folkeskolen 3 timer siden

Måske kan skolerne snart genåbne for de yngste elever. Det kommer til at påvirke lærernes psykiske arbejdsmiljø på tre forskellige niveauer, forklarer forsker Kirsten Nabe-Nielsen, som har fulgt lærernes arbejdsmiljø under #coronadk #skolechat folkeskolen.dk/1863806/forske…

The profile image of skolemonitor
Skolemonitor 3 timer siden

Skoleledere har arbejdet under konstant kriseberedskab i snart et år. De skal tilbydes sparring, ellers brænder de sammen, skriver Karsten Mellon, som forsker i ledelse #skolechat #uddpol skoleliv.dk/debat/art80735…

The profile image of skolemonitor
Skolemonitor 3 timer siden

Sidder du også glor på dit eget spejlbillede nede i hjørnet, når du har fjernundervisning? Slå det fra, lyder #dagenstip #skolechat #uddpol skoleliv.dk/nyheder/art807…

The profile image of skolemonitor
Skolemonitor 3 timer siden

Børn og Unge-topmøde med KL @kommunerne løber af stablen torsdag. Læs her, hvad der ellers foregår i løbet af ugen #skolechat #uddpol skoleliv.dk/art8075335/Ros…

The profile image of oveucsj
Ove Christensen シ 3 timer siden

.@rhachmann : Teknologiforståelse er ikke lig it i undervisningen folkeskolen.dk/1863687/teknol… #teknologiforståelse #skolechat

The profile image of V_B_D_S
Verdens bedste danske skole 3 timer siden

Overalt i landet finder lærere, pædagoger og skoleledere på sjove ting, der gør hverdagen midt sjovere for deres elever. Vi elsker det! #skolechat #dkskole twitter.com/drnyheder/stat…

Mettes 1.b-børn er hjemsendt: Nu vinker klasselæreren fra bilen i stedet https://t.co/IE3ABb0HUO pic.twitter.com/8Ofq1KiCbp

— DR Nyheder (@DRNyheder) January 24, 2021
The profile image of BetinaTofting
Betina Hollen Tofting 12 timer siden

Nej! Børnene skal ikke ekstra i skole efter Corona. #skolechat #dkpol e-pages.dk/nordjyske/3227…

The profile image of Jens_Joel
Jens Joel 12 timer siden

En særlig og helt fantastisk lærer. Dem er der heldigvis mange af derude. Tak for alle jer❤️🙏🏻 #dkpol #skolechat twitter.com/drnyheder/stat…

Mettes 1.b-børn er hjemsendt: Nu vinker klasselæreren fra bilen i stedet https://t.co/IE3ABb0HUO pic.twitter.com/8Ofq1KiCbp

— DR Nyheder (@DRNyheder) January 24, 2021
The profile image of JakobSoelvhoej
Jakob Sølvhøj 3 dage siden

Brug nu ressourcerne bedst muligt i folkeskolen. Drop eksamener, forlæng undervisningsperioden - og lad være med at spilde elever og læreres tid og kræfter på nationale test,der måler forkert og ikke er anvendelige som pædagogisk redskab #dkpol #skolechat ekstrabladet.dk/nyheder/politi…

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 2 år siden

Digitale redskaber i folkeskolen Danmarks it- og medievejlederforening og Pædagogisk Læringscenterforening vil gerne undersøge ligheder og... forms.office.com/Pages/Response…

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 2 år siden

Vi er glade for at have været med i arbejdet med at udforme 10 råd om digital teknologi, som skal styrke undervisningen i grundskolen -... uvm.dk/aktuelt/nyhede…

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 2 år siden

Så er indholdet offentliggjort for teknologiforståelse 😊 folkeskolen.dk/649303/ministe…

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 2 år siden

Skal du med på Gl. Avernæs 2019? Så er program og tilmelding netop offentliggjort. Først til mølle - inden 20.01.2019: drive.google.com/file/d/1gm9l8r… drive.google.com/file/d/1gm9l8r…

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 2 år siden

Måske er disse ændringer værd at dele videre... om ikke andet så til 4. klasserne der deltager i ultra:bit-projektet dr.dk/skole/aendring… dr.dk/skole/aendring…

Tags

analyse billedkunst byod cloud dansk data data informeret læring didaktisering digital dannelse digitalt kamera elevstyret engelsk hvad har hvad har eleverne med? kode kodning lead users læring læringsspil matematik mediepatrulje multimodal musik musikvideo naturfag sprog twine video web 2.0
  • Populære indlæg
  • Nyeste
  • Distribution

    1. februar 2012 - 7 Kommentarer
  • Design af fremtidens læremidler

    1. februar 2012 - 6 Kommentarer
  • Nyhedsugen 2020

    10. juni 2020 - 0 Kommentar
  • Pejlinger efter en tid med fjernundervisning

    13. maj 2020 - 0 Kommentar

Kort om IT-vejleder.dk

Vi varetager medlemmernes tjenstlige interesser, vi styrker integration og medvirker til udvikling, fornyelse samt anvendelse af IT i undervisningen

Seneste indlæg

  • Nyhedsugen 2020
  • Pejlinger efter en tid med fjernundervisning
  • Ny dato: 7.- 8. september Gl. Avernæs konference 2020
  • Indkaldelse Generalforsamling 2020
  • Nominer dit eller en kollegas team til en flyvende lærerpris!

Genveje

  • Tilmelding
  • Kontakt

Like os på facebook

Like os på facebook
Alt indhold på dette websted er udgivet med forfatterens tilladelse. Spørg om lov, hvis du vil udgive noget af indholdet et andet sted.