
KMD Education
Nu skal KMD kunne levere it helt ude i klasselokalet.
Brugt meget tid på at tale med folk, der ved noget om folkeskoleområdet: lærere, elever, forskere, ministerier, leverandører, forvaltninger, forlag m.fl. Holdt workshops, lavet 100 interviews mv.
Lave noget it, der skaber værdi og gør en forskel:
- Hvordan kommer eleverne til de digitale læremidler?
- Hvordan understøttes undervisningsdifferentiering som mere end 2 niveauer (midtergruppen og de svage)?
- Hvordan deles viden om de gode undervisningsforløb?
- Hvordan bliver det enklere for læreren at få overblik over skolens digitale læremidler?
- Hvordan skabes et overblik over læremidler på markedet?
Udfordringer:
- Skeptiske indholdsleverandører
- Distributionsplatforme og forretningsmodeller
‘Hvem skal være den heldige, der leverer materiale til den givne læringssituation?’
Udfordringer, fortsat:
- Hvordan kopisikrer vi digitale materialer?
- DRM – løsninger til Digital Rights Management koster ca. 30% af materialets omsætning
- Der er mange primitive færdighedstræningslæremidler – digitale muligheder udnyttes ikke
- Opmærkning – det er essentielt at der er en god opmærkningsstruktur, der letter søgning
7 Responser to “Distribution”
1. februar 2012
aarhusHvilke forventninger har vi til distribution og forretningsmodeller for digitale læringsressourcer?
– Uni-login er et simpelt login
– Mikrobetaling
– uafhængig af platform
– Et sted der skaber godt overblik over mange forskellige læringsmidler
1. februar 2012
jens juulsgaardBord 3:
skolerne kræver smidighed, tilgængelighed/adgang, en forenklet tilgang til copyright henimod common creative
Det fordrer dels en ændret prisstruktur og formidlingsstruktur af producenterne og en modernisering af de offentlige systemer der findes i dag (materialeplatformen, CFU samt en moderniseret metadatering).
Spørgsmål om det skal foregår i en kommerciel ramme med endnu en indramning i ekstra platform fra f.eks. KMD eller DBC eller det kan gøres via de offentligt finansierede systemer.
Gerne microbetaling til lærere der lægger materiale ud til fælles brug.
1. februar 2012
Bord4Vi kan ikke konkludere – området er komplekst!
I forhold til KMD Education gik diskussionen på, om tjenesten er relevant for producenterne. Og om den rene brugerstyring er hensigtsmæssig. Skal/bør der ansættes en eller flere redaktører? Og vil/tør lærerne videndele?
1. februar 2012
Bord 2Vil gerne have en platform, hvor lærerne kan se indhold og intensioner i forskellige materialer, så de selv kan stykke deres undervisning sammen.
Materialeplatform, hvor søgningen kan specialiseres, så man ikke bliver bombarderet med materialer.
1. februar 2012
thoskoDistributionen skal være uafhængig af platform, formater samt lærere og elevers devices. Det skal med andre ord ligge i skyen og i en hvilken som helst browser.
Bord 7 er Leif Ringkøbing, Kasper Koed, Bigitte Warming, Aleksander Langelykke, Søren Fini, René Dohn og Mads-Peter Galtt.
1. februar 2012
thoskoKMD
Det er for usikkert – hvem skal hoste det, hvis skolerne ikke længere har råd til at betale for det?
Der vil være undervisningsmidler, der falder ned mellem to stole
Hvordan vil de klare metadatering?
Udfordringer omkring mikrobetaling og korttidslån skal tages op, men det er ikke der skolerne er lige nu.
Lige nu handler det om abonnementer.
Det er ikke optimalt at opbygge et parallelt system til noget der findes i forvejen og som samtidig udhuler
den bevilling, der ligger fra regeringen.
Mathias Bruun, Anders Hyldig, Marie Slot, Bjørn Ilsøe, Søs (Kirsten) Spahn
1. februar 2012
thoskoBord 6:
National portfolio – livslang læring.
Fælles standarder på tværs
Elevens mulighed for at tage delmængder ned til sin egen portfolio
Sammenkædning ml læringsmål, indhold og portfolio.
Lærerens mulighed for at hive delmængder af materialer ud i afmålte perioder