• Forside
  • Bestyrelsen
  • Blog
  • Bloggen
  • En genvej til Faghæfte 48
  • Facebook
  • Folkeskolen
  • Konferencer
  • Kontakt
  • logo
  • Medlemsblade
  • Om IT og afgangsprøver
  • Tilmelding
  • Twitter
  • Vedtægter
  • Værdigrundlag
  • Youtube

Logo

Navigation
  •  
  • Vi mener
    • Blog
    • Folkeskolen
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • Om IT og afgangsprøver
  • Medlemsblad
    • Medlemsblade
    • Få medlemsblad – Bliv medlem her
  • Foreningen
    • Konferencer
    • Værdigrundlag
    • Vedtægter
  • Kontakt
    • Bestyrelsen
    • Kontakt
    • Tilmelding

Fælles Mål 2009 i naturfagene – muligheder og forventninger med it

Af thosko | d. 22. april 2011 | 0 Kommentar
Informationssøgning og -indsamling Produktion og formidling
Fælles Mål 2009 i naturfagene – hent artiklen som PDF
Af lærer og pædagogisk konsulent Niels Lyhne-Hansen, Center for Undervisningsmidler, University College Lillebælt

Artiklen tager udgangspunkt i de fire naturfag: Natur/teknik, biologi, fysik/kemi og geografi. Der argumenteres for, at it skal inddrages i alle naturfagene, hvor det er relevant og giver pædagogisk merværdi. Det medfører, at der skal satses specielt på it-didaktisk kompetence, men at det ikke rykker før it systemerne på skolerne er pålidelige og tilgængelige. Kraftige netværk, Cloud Computing og pc´ere til alle elever kan være en del af løsningen sammen med en it-vejleder og skoleleder, der tager hånd om lærernes kompetenceudvikling.

It skal inddrages hvor det er relevant til effektiv læring

En væsentlig nyskabelse i Fælles Mål 2009 er for naturfagenes vedkommende i overbygningen flerfaglige trinmål. Nogle af målene er ens for fagene to og to, andre er identiske for alle tre fag i overbygningen. Ét af disse mål omhandler brugen af it og tilsiger, at eleverne skal være i stand til at anvende itteknologi inden for fire store og vigtige områder: Informationssøgning, dataopsamling, kommunikation og formidling.

Trinmålet skal være nået efter 8. klasse og er placeret i kundskabsområdet Arbejdsformer og tankegange. Det indikerer, at brugen af it ikke er et mål i sig selv, men et værktøj eller en del af en række metoder til (effektiv) læring.  Digitale lærermidler er også omtalt, såsom at eleverne skal kunne anvende digitale kort, bruge data-loggere, kunne gøre rede for anvendelse af modeller og simuleringer og videreudvikle og eksperimentere med anvendelsen af it-baserede hjælpemidler.  Formuleringen i undervisningsvejledningen i biologi: ”It skal inddrages hvor det er relevant”, rammer meget godt intentionerne: Brugen af it skal give pædagogisk merværdi.

Natur/teknik skaber grundlaget for de øvrige naturfag

Trinmålene i natur/teknik er generelt blevet præciseret og i større udstrækning end tidligere sat i progressionsmæssig ramme, så de kan danne grundlaget for undervisningen i biologi, fysik/kemi og geografi.  Om brugen af it er målene dog ligeså generelt beskrevet som det flerfaglige trinmål i overbygningsfagene. Eleverne skal kunne ”sammenligne resultater og data af både praktiske og mere teoretiske undersøgelser gennem tegninger, diagrammer, tabeller, digitale billeder eller lydoptagelser”. De skal kunne forholde sig kritisk til informationer på nettet og kunne formidle med relevant fagsprog på forskellige måder og med forskellige medier. Vi finder altså samme mønster her; at it skal integreres i faget og inddrages, hvor det er relevant.

Vejledningen  i natur/teknik breder kravene ud til de muligheder eleverne skal have for at inddrage it. Der skal være computere i lokalet til fx informationssøgning, datafangst, styring af mekanik, som værksted til animationsfilm, arbejde med simulationsprogrammer og der skal være mulighed for udprintning.

It kompetencer

Når det således bliver mere konkret, hvad eleverne kan foretage sig med it, melder overvejelser om lærernes kompetencer sig. Her kunne it-vejlederen komme til at spille en væsentlig rolle som samarbejdspartner i at afdække behovene for efteruddannelse, i nogen udstrækning selv at forestå denne efteruddannelse eller sammen med skolelederen lægge planer for den.

Det kan hurtigt vise sig som en stor opgave. Inden for de generelt beskrevne områder som informationssøgning, dataopsamling, kommunikation og formidling vil lærerne have glæde af en række it-kompetencer som at kunne håndtere de mest almindelige funktioner i skriveprogrammer og regneark til informationsopsamling, lagring, bearbejdning og præsentation af data. Kunne søge, pædagogisk og kvalitetsmæssig vurdere og viderebearbejde informationer fra nettet. Kunne anvende kamera og mobiltelefon til dokumentation og formidling i præsentationsprogrammer. Kunne anvende it til styring og kontrol. Kunne anvende computerstyrede astronomiske kikkerter. Kunne anvende PC og projektor og lyd.

Kunne håndtere dataopsamlingsudstyr til datafangst og viderebearbejde data i relevante programmer. Kunne anvende it i modelleringssammenhænge. Have overblik over It ´s rolle i den teknologiske udvikling. Have grundlæggende forståelse for teknikken bag digital kommunikation. Have overblik over tilgængelige it resurser (bl. a. Cloud Computing) og kunne anvende dem i undervisnings sammenhænge.  Kunne organisere og anvende relevante platforme for lærere og elever fx til temaarbejder eller projekter. Kunne anvende og udnytte Interaktive whiteboards særlige muligheder. Og som det helt centrale: Kunne sætte ovenstående ind i pædagogisk-didaktiske sammenhænge.

It-didaktisk kompetence

Når læreren skal til at overveje, om it kan fremme elevernes tilegnelse af faglige mål, stiller det nogle helt særlige krav til lærernes didaktiske kompetence, og hvis it-vejlederne vil offensivt på banen her også krav om, at itvejlederne har stort kendskab til alle naturfagenes målbeskrivelser, og at der på skolen organisatorisk er skabt mulighed for et samarbejdet mellem lærere og it-vejleder, men nok så meget også en mulighed for at naturfagslærerne kan mødes i et fagteam. Naturfagteamene er perfekte steder at vejlede, så vejledningen eller kurset bliver praksisnært. Det kunne være i forbindelse med mulighederne i datalogning, Mindstorms robotter, Interaktive tavler, brugen af mobiltelefoner i undersøgelser, elevforsøg, rapporter osv. Naturfagslæreren fører ofte stafetten videre til klasseteamet og en god udvikling er i gang. It- vejlederen kan i mange tilfælde selv stå for kurset eller hun kan gennem sit netværk nemt finde nogen, der kan. Vi hjælper også gerne på Centre for Undervisningsmidler.

Ofte skal der ikke så meget til. Når fysik/kemi eller biologilærere først én gang har prøvet at bruge en simulation fra Phet  og set deres elever forstå fysikken bag fænomener som når salt ”forsvinder” i vand eller hårrejsende forsøg med statisk elektricitet, så er motivationen til at inddrage it vakt. Men det kræver at it systemerne på skolen er tilgængelige og pålidelige.

Trygge rammer for it-udviklingen

Danmarks Evalueringsinstituts undersøgelse ”It i skolen”, beskriver tydeligt de problemer, der besværliggør og i nogen tilfælde umuliggør inddragelse af it i undervisningen, og som i sidste ende fører til at lærerne ikke orker at lave to planer for deres undervisning. Så når der bliver spurgt: Hvordan kan itvejlederen hjælpe faglæreren, så kunne et bud være, at it-vejlederen skal være den samlende person, der har det tekniske og programmæssige kendskab, og som kan rumme lærernes ønsker til uddannelse, software, videndeling og ikke mindst absolut tilgængelighed og pålidelighed. Opgaven er sammen med skolens ledelse at lægge planer for it-udviklingen på skolen, så alle oplever trygge rammer omkring forventninger, og at der foreligger en samlet strategi, som ikke stritter i flere retninger. Blot et enkelt eksempel: Ønsker om central kommunal styring og sikkerhed stemmer ikke overens med ønsker om fleksible tilgange til programmer.

It uden benspænd

På Center for Undervisningsmidler i Vejle-Odense har vi det sidste års tid arbejdet med et projekt vi kalder ”It uden benspænd”, hvor strategien er at alle elever skal medbringe eller låner en mini-PC, at der satses på kraftige netværk og at undervisningsmidlerne i stor udstrækning hentes på nettet. Det ser ud til at virke – ikke blot sådan rent praktisk, men det afstedkommer også en stærk interesse for at gå på opdagelse i nye it muligheder i et samspil med skolens udviklingscenter (skolebibliotekarerne og it-vejlederen). Det betyder, at der lægges it-overvejelser ned over rigtig mange trinmål, at kommunikationsvejene ændres, så der kan arbejdes meget mere procesorienteret med opgaver end tidligere, at arbejdsrum i elevintra får en anden central betydning, fordi alle elever kan tilgå indholdet samtidig uden lærerne skal tænke på booking, at antallet af kopiark falder drastisk, at IWB i større grad end tidligere bliver elevernes tavle og at eleverne får et andet forhold til deres arbejde, måske fordi pc´en både rummer skolearbejdet og musik og billeder og derved bliver en del af deres identitet.

Del denne artikel:
  • tweet

Tags: clouddigitalt kameraelevstyretlæringsspilnaturfag

Seneste indlæg

  • CD-ORD kan gætte dine tanker  

    25. april 2017 - 0 Kommentar
  • CampMat

    25. april 2017 - 0 Kommentar
  • Culture eats data for breakfast

    25. april 2017 - 0 Kommentar

Relaterede Indlæg

  • Musikvideo – en anderledes og sjovere måde at lære tingene på

    31. august 2014 - 0 Kommentar
  • Nye læringsscenarier i praksis

    26. april 2011 - 0 Kommentar
  • Matematik med it

    22. april 2011 - 0 Kommentar

Forfatter Beskrivelse

Ingen Respons to “Fælles Mål 2009 i naturfagene – muligheder og forventninger med it”

Skriv et svar Annuller Svar

Your email address will not be published. Krævet felter er markeret *


*
*

Bliv medlem af Danmarks it-vejlederforening

Deltag i dialogen, og modtag vores medlemsblad 4 gange om året.

Tilmelding

Facebook

Facebook

Twitter

The profile image of mathiaspoulsen
Mathias Poulsen 5 timer siden

Det er en fin artikel (om et program jeg simpelthen ikke orkede at se). Hvis det viser behovet for andre strukturer om & krav til undervisningen før nysgerrighed & kreativitet kan trives, så er det meget værd. #skolechat #uddpol twitter.com/MortenBoLa/sta…

Vores skoleleder, @gwaaentz, forsøger her at nuancere debatten, og har nogle ganske vigtige pointer. https://t.co/C4Y7NLDYto #skolechat ##uddpol

— Morten Bo Larsen (@MortenBoLa) April 24, 2018
The profile image of lekkimable
Mikkel L. Kiil 6 timer siden

@DSESarahGB Virkeligheden er det kun naturfag, anvendelsesorientering og erhvervsfokus? Eller er virkelighed også filosofi, viden, musik, kunst og kultur?? #skolechat

The profile image of MadsSBPedersen
Mads S. B. Pedersen 6 timer siden

#htx er klar. Vi er top leverandør til disse #udd #uddpol #skolechat Ny teknologipagt skal sikre flere uddannede inden for teknologi, IT og natur­videnskab. Nye tal viser, at behovet for ne...business.dk/digital/ny-pag…

The profile image of Katrine133
Katrine V Nielsen 7 timer siden

Guldkommentar af @_Blachman om lærerne: “De har nogle tricks...de har uddannelse og sådan....” #skolechat

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 2 måneder siden

Alle taler om teknologiforståelse - vi gør noget ved det. Kom og vær med på dette års FabLearnDK2018, hvor du... fb.me/97BJBIfjT

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 3 måneder siden

Bliv medlem af Danmarks it- og medievejlederforening. it-vejleder.dk/tilmelding/ fb.me/7DmUprDPd

Tilmelding
The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 7 måneder siden

IT i kulturfagene fb.me/1A48cW5m6

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 10 måneder siden

Så er der kun 5 pladser tilbage på året konsulentkonferencen arrangeret af Danmarks it- og medievejlederforening... fb.me/2QQWJwecS

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 11 måneder siden

Skal du med? Hvordan planlægger vi som konsulenter vores arbejde og hvordan leder vi andre på vej? Hvad er det... fb.me/24fMOP6Bk

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 12 måneder siden

OLE SEJER IVERSEN, CHRISTIAN DINDLER OG RACHEL CHARLOTTE SMITH skriver pt på en ny bog om Digital teknologi og... fb.me/6VmO5HxwL

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 12 måneder siden

OLE SEJER IVERSEN, CHRISTIAN DINDLER OG RACHEL CHARLOTTE SMITH skriver pt på en ny bog om Digital teknologi og... fb.me/1r6Te0H1E

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 1 år siden

folkeskolen.dk/601660/phd-stu… fb.me/8uKRRE2S6

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 1 år siden

Danmarks Vækstråd anbefaler i Rapport om Kvalificeret Arbejdskraft (2016) at: „Computational Thinking“ gøres til... fb.me/2xK0I20gz

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 1 år siden

Ordblinde bliver tabt i folkeskolen - Hvorfor ikke lave nye muligheder til ordblinde ved eksamen.:... tinyurl.com/hbwuzb4 #skolechat

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 1 år siden

KMD: Undervisningsforløb kan overføres fra Educa til ny læringsplatform: Firmaet bag læringsplatfo... tinyurl.com/jbdgygf #skolechat

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 1 år siden

Online ordbøger og ordforråd: Skiftende digitale ordbøger bliver en udfordring i engelskundervisningen. tinyurl.com/jftrs4y #skolechat

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 1 år siden

Aarhus skifter læringsplatform: Landets næststørste kommune havde egentlig valgt KMD's Educa som l... bit.ly/2eBtplc #skolechat

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 2 år siden

KMD: Vi udfaser Educa og satser på MinUddannelse: KMD, der står bag læringsplatformen Educa, har k... tinyurl.com/jfgdpdm #skolechat

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 2 år siden

Nu skal it ind i matematikundervisningen – alle steder: Danmarks Matematiklærerforening sætter nu ... tinyurl.com/hpmzpvh #skolechat

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 2 år siden

KMD køber MinUddannelse: Firmaet bag læringsplatformen KMD Educa har opkøbt UVdata, der står bag d... tinyurl.com/gq7puzy #skolechat

Tags

analyse billedkunst byod cloud dansk data data informeret læring didaktisering digital dannelse digitalt kamera elevstyret engelsk hvad har hvad har eleverne med? kode kodning lead users læring læringsspil matematik mediepatrulje multimodal musik musikvideo naturfag sprog twine video web 2.0
  • Populære indlæg
  • Nyeste
  • Digitale dannelsesaspekter

    1. februar 2012 - 8 Kommentarer
  • Distribution

    1. februar 2012 - 7 Kommentarer
  • CD-ORD kan gætte dine tanker  

    25. april 2017 - 0 Kommentar
  • CampMat

    25. april 2017 - 0 Kommentar

Kort om IT-vejleder.dk

Vi varetager medlemmernes tjenstlige interesser, vi styrker integration og medvirker til udvikling, fornyelse samt anvendelse af IT i undervisningen

Seneste indlæg

  • CD-ORD kan gætte dine tanker  
  • CampMat
  • Culture eats data for breakfast
  • Flyvende læring
  • Gl. Avernæs konference 2017

Genveje

  • Tilmelding
  • Kontakt

Like os på facebook

Like os på facebook
Alt indhold på dette websted er udgivet med forfatterens tilladelse. Spørg om lov, hvis du vil udgive noget af indholdet et andet sted.