• Forside
  • Bestyrelsen
  • Blog
  • Bloggen
  • En genvej til Faghæfte 48
  • Facebook
  • Folkeskolen
  • Konferencer
  • Kontakt
  • logo
  • Medlemsblade
  • Om IT og afgangsprøver
  • Tilmelding
  • Twitter
  • Vedtægter
  • Værdigrundlag
  • Youtube

Logo

Navigation
  •  
  • Vi mener
    • Blog
    • Folkeskolen
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • Om IT og afgangsprøver
  • Medlemsblad
    • Medlemsblade
    • Få medlemsblad – Bliv medlem her
  • Foreningen
    • Værdigrundlag
    • Vedtægter
  • Kontakt
    • Bestyrelsen
    • Kontakt
    • Indmeldelse

Fremtidens digitale læringsressourcer

Af temp-user | d. 28. november 2011 | 2 Comments
Generelt

Af Hanne Voldborg Andersen, it-vejleder og lærer, Søndervangskolen i Hammel

Blogindlægget som video: Fremtidens digitale læringsressourcer

  Forlagene står på spring for at sælge nye digitale læringsressourcer og skolerne er på udkig efter materiale, der matcher en digitaliseret tidsalder. Men hvad skal de købe, og hvilke krav skal de stille til de nye læremidler? Er det nok, at der er sat strøm til bøger og kopiark? Nej, skolerne og lærerne skal reflektere mere over, hvad de gerne vil have, end hvad de pt. kan få. Hvad har lærerne behov for? Hvad har eleverne behov for? I dette blogindlæg, vil jeg fra mit perspektiv som lærer og it-vejleder skitsere nogle af de ønsker jeg kunne have til fremtidens digitale læringsressourcer.
Når vi skal vurderedigitale læringsressourcer, kan vi zoome ind på læreren eller eleven, men de må begge tages i betragtning, hvis de nye læremidler skal vinde indpas i læringsrummet. Jeg vurderer derfor nye materialer i både lærer- og elevperspektiv – og på følgende områder:

  • Hvilke arbejdsformer er i spil?
  • Hvilken faglig formidling sker via læringsressourcen?
  • Fremmer ressourcen elevens digitale dannelse?
  • Hvor omfattende er det for eleven og læreren at administrere ressourcen?
  • Hvilke tekniske og hardwaremæssige krav er der i forhold til afvikling?
  • Hvad motiverer hhv. læreren og eleven til at anvende læremidlet?
 
  Ifølge faghæfte 47 skal undervisningen fremme elevens lyst til at lære på mange måder sammen med andre, og samme krav kan vi vel stille til læringsressourcen. Eleverne skal kunne samarbejde, få mulighed for at sætte ord på erfaringer, reflektere og skabe ny viden sammen. Derfor er det vigtigt, at eleverne kan logge på sammen – og gemme fælles materialer i begge elevers navne eller mappe. Sådan er det ikke i dag. I mange tilfælde vil de fælles værker kun være registreret hos den elev, der loggede på ressourcen. Den samarbejdende makkers hylde er tom.
Læremidlerne skal give eleverne mulighed for at undersøge, udforske, reflektere, vurdere og erfare sig til ny viden. De digitale medier giver rig mulighed for elevers eksperimenter– og det at eleven altid kan forsøge sig frem – og klikke på UNDO, hvis noget går galt, er nok den væsentligste pædagogiske værdifaktor ved de digitaliserede læremidler. Det skal udnyttes – og derfor er det ærgerligt, når mange nye digitale læringsressourcer i stedet handler om at replicere og teste…  
  Det er vigtigt, at eleverne fastholder den viden, de sammen får skabt. Læremidlerne må derfor give eleverne mulighed for både at producere og formidle viden. Når eleverne formidler deres viden til andre, får den en helt anden værdi. Deres viden sættes i spil – og vurderes og forhandles med andre. Når elever vurderer andres produkter foregår der samtidig en selvevaluering af egne værker. En evaluering, der ikke er en dom – en karakter – men derimod proces, hvor elevens stemme bliver meningsfuld i læringsrummets dialog.
Der skal være plads til elevens egne, frie og kreative produkteri læringsressourcerne. Eleverne skal kunne skrive tekster, indsætte lyde, grafik, illustrationer mv. som de selv har skabt. ”Fri mig for CLIPART-helvedet”, tænkte jeg for år tilbage, da mine elever knapt turde tro på deres egne evner, når de skulle aflevere en opgave. Elevernes kreativitet skal stimuleres og udvikles, og deres elevopgaver skal indeholde deres egne udtryk i tanke og streg – og ikke være bundet til en grafikers fortolkninger af verden.   
  ”Will it blend?” spørger manden i kitlen her – og ja – det meste kan faktisk blendes – undtagen Chuck Norris – han er for sej. På samme måde kunne vi stille spørgsmålet: ”Will it teach?” Bibringer dette læremiddel eleven læring – og hvad lærer eleven af at løse opgaverne. Lærer han at stave til engelske ord, eller lærer han med hvilken vinkel han skal kaste sin fiskesnøre for at fange bogstaver til stavningen. Hvilken del af opgaven bruger mest båndbredde?
Og hvordan” Will it teach?” Er der tale om færdighedstræning i form af klassisk betinget indlæring? Og vil sådan en træning give eleven nødvendige kompetencer til at takle fremtidens udfordringer? Nej, vi har brug for digitale læringsressourcer, der understøtter elevens digitale dannelse og gør dem til bevidste, kritiske mediebrugere.  
  Fremtidens digitale læringsressourcer må anvende teknologiens potentialekreativt og mest muligt. Derfor er det ikke tilstrækkeligt, når forlagene sætter strøm til fortidens bøger. Eleverne skal arbejde multimodalt – både når de tilegner sig viden og når de producerer viden. Ved at spille på alle strenge og anvende billeder, tekst, lyd, video, grafik, animationer i et samspil, kan de digitale læremidler netop understøtte faglig læring hos langt flere elever end fortidens bog og blyant kunne. Det skal udnyttes! 
Når læremidlerne skal administreres gælder kun et princip – Keep It Simple! Og det gælder både i lærer og elevperspektiv. Det er derfor vigtigt at forlagene anvender standardiseret brugeroprettelse og vedligehold.  
  Det er også vigtigt, at administration af de digitale læringsressourcer ikke giver elever og lærere dobbeltarbejde, men i stedet reducerer arbejdsmængden. Det er væsentligt at læreren kan kommunikere, tildele ressourcer mv. til mange elever på en gang. At opgaver kan åbnes, rettes og gemmes – uden unødvendig up- og download af filer. Systemet skal kunne anvendes og vedligeholdes med et minimum af klik for både elever og lærere.
Der er et udtalt ønske om langt mere åbenhed i forhold til brugerstatistik, end de forskellige forlag leverer i dag. Det er vigtigt for læreren at vide, om en besked er set, hvordan noget er løst eller om alle i klassen er færdige med opgaverne. Men det er også relevant for skolens indkøbere at vide, hvor meget et program bliver brugt og af hvem, så vi kan målrette vores investeringer efter behovet på samme måde, som vi målretter vores indkøb af analoge læremidler ift. udlånsstatistikker.  
  Begrænsninger bør som hovedregel altid sættes af brugeren – og ikke af systemet. Hvor vælger visse forlag fx at sætte en tidbegrænsning på, hvornår tildelte elevopgaver ”timer ud”? Og hvorfor kan en lærer tildele opgaver til en klasse ad gangen, men når der skal ændres i tiden til at løse opgaven, skal dette administreres for hver enkelt elev. Begrænsninger, der spilder lærerens forberedelsestid med unødvendig administration. 
Fremtidens digitale læringsressourcer må ikke være knyttet til skolestuen. De skal være tilgængelige for eleven, der hvor eleven er – i skolen, i hjemmet – 24/7/365 og kunne tilgås fra mange forskellige platforme – pc, pads, mobiler – og være styresystemuafhængige. Online læremidler vil samtidig være en besparelse for skolerne, som ikke behøver bruge tid på installation og vedligehold af programmer på skolens computere.  
  Læringsressourcerne skal laves i henhold gængse standarder, så det er muligt at overføre data fra et læremiddel til et andet. Elevernes produkter skal kunne anvendes i andre sammenhænge og ikke være knyttet til en lukket kontekst. De skal eksempelvis kunne flyttes til elevens port folio eller fremvises i elevens pralemappe i et hvilket som helst Learning Management System.
Forlagene har travlt med at positionere sig på markedet, og skolerne tilbydes derfor i øjeblikket adgang til læringsressourcer, som bærer præg af stadig at være under udvikling. Det er vigtigt, at de digitale læremidler bliver testet i det miljø, de skal anvendes i af rigtige levende elever og deres lærere i klasserummet på en gennemsnitlig skole med den båndbredde, der er til stede der. Nye læremidler skal udvikles som en iterativ proces i en dialog mellem forlag og slutbrugere.  
  Den brugergrænseflade lærere og elever møder i de digitale læremidler må kommunikere klart, og navigationen skal være ensartet og entydig. Forlagene må være bevidste om, hvornår de kommunikerer med hhv. lærere og elever – og indrette interfacet derefter. I eksemplet her vil mange elever måske vælge biografen for at se film, men de er faktisk beregnet til læreren. Elevernes adgang er på det lille skilt ”Start” i øverste højre hjørne, men mon ikke hængelåsen giver lidt signalforvirring? ”Har jeg mon adgang?”, kunne eleven tænke. Interaktionen bliver svær…
Det er den til gengæld ikke i dette eksempel. Danmarks Radio har med Oline skabt et pragteksempel på god, præcis, varieret og multimodal kommunikation. Dialogen mellem Oline og barnet virker reel, og barnets navigation støttes af ros og opmuntring, og barnet kan interagere med både klik og mouse over på sitet.  
  En fremtidig læringsressource må fleksibelt differentiere og stilladsere læreprocessen ift. forskellige børns behov, for det er vigtigt at det, som producenten planlægger som en læringsstillads for visse børn, ikke ender med at være en hæmsko for andre. Eleven skal have mulighed for at blive ledt trinvis gennem en proces, men også have mulighed for at hoppe hen til netop sin udviklingszone uden bevidstløst at skulle klikke sig gennem forudgående ligegyldige trin.
Endelig må vi vurdere de nye læringsressourcer på deres effekt i forhold til målet. Ikke hvad de kan gøre, men hvad de reelt gør – og dermed bidrager med i forhold til elevens læring. Og lærerne skal måske reflektere lidt mindre over HVAD de skal vælge og lidt mere over HVORFOR….  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Del denne artikel:
  • tweet

Seneste indlæg

  • Nyhedsugen 2020

    10. juni 2020 - 0 Kommentar
  • Pejlinger efter en tid med fjernundervisning

    13. maj 2020 - 0 Kommentar
  • Ny dato: 7.- 8. september Gl. Avernæs konference 2020

    12. december 2019 - 0 Kommentar

Forfatter Beskrivelse

2 Responser to “Fremtidens digitale læringsressourcer”

  1. 20. januar 2012

    thosko Svar

    Fedt indlæg!

  2. 1. februar 2012

    Bord 2 Svar

    God ide at bruge andre portaler, så forlagene bruger de sociale medier.
    Platformsuafhængighed.
    Gøre brug af forskellige programmer i skyen.
    Gøre brug af forskellige digitale værktøjer.
    Didaktisering af offentlige programmer og materialer

Skriv et svar Annuller Svar

Your email address will not be published. Krævet felter er markeret *


*
*

Bliv medlem af Danmarks it-vejlederforening

Deltag i dialogen, og modtag vores medlemsblad 4 gange om året.

Tilmelding

Facebook

Facebook

Twitter


Warning: stripos() expects parameter 1 to be string, array given in /var/www/it-vejleder.dk/public_html/wp-content/plugins/fetch-tweets/include/class/request/http/FetchTweets_HTTP_Base.php on line 621

Warning: preg_match() expects parameter 2 to be string, array given in /var/www/it-vejleder.dk/public_html/wp-content/plugins/fetch-tweets/include/class/request/http/FetchTweets_HTTP_Base.php on line 631

Warning: stripos() expects parameter 1 to be string, array given in /var/www/it-vejleder.dk/public_html/wp-content/plugins/fetch-tweets/include/class/request/http/FetchTweets_HTTP_Base.php on line 621

Warning: preg_match() expects parameter 2 to be string, array given in /var/www/it-vejleder.dk/public_html/wp-content/plugins/fetch-tweets/include/class/request/http/FetchTweets_HTTP_Base.php on line 631

Warning: stripos() expects parameter 1 to be string, array given in /var/www/it-vejleder.dk/public_html/wp-content/plugins/fetch-tweets/include/class/request/http/FetchTweets_HTTP_Base.php on line 621

Warning: preg_match() expects parameter 2 to be string, array given in /var/www/it-vejleder.dk/public_html/wp-content/plugins/fetch-tweets/include/class/request/http/FetchTweets_HTTP_Base.php on line 631

Warning: stripos() expects parameter 1 to be string, array given in /var/www/it-vejleder.dk/public_html/wp-content/plugins/fetch-tweets/include/class/request/http/FetchTweets_HTTP_Base.php on line 621

Warning: preg_match() expects parameter 2 to be string, array given in /var/www/it-vejleder.dk/public_html/wp-content/plugins/fetch-tweets/include/class/request/http/FetchTweets_HTTP_Base.php on line 631
The profile image of Petertwitdk
Peter Skram 9 timer siden

Mandag starter intrigerne og de nedrige bemærkninger på Snapchat igen. Det er dødssygt at være 11 og låst til en skærm. #skolechat

The profile image of MHScharstein
Marcus Højgaard Scharstein 10 timer siden

Jeg synes ikke at det giver mening at holde efterskole- og højskoleelever hjemme. De burde have deres livs bedste skoleår men sidder i stedet foran en skærm hver for sig. Norges system virker. Hvorfor skulle det ikke kunne virke i Danmark? #skolepol #uddpol #skolechat

test Twitter Media - Jeg synes ikke at det giver mening at holde efterskole- og højskoleelever hjemme. De burde have deres livs bedste skoleår men sidder i stedet foran en skærm hver for sig.
Norges system virker. Hvorfor skulle det ikke kunne virke i Danmark?
#skolepol #uddpol #skolechat https://t.co/8A7T9sTCMg
The profile image of innov8_dk
Jan Ståhlberg 11 timer siden

Kom med @siliconhagen på virtuel verdens tur til inspiration til undervisningen. Nu på mandag kl 16 👇#skolechat #uddpol @Folkeskolendk @DanskeGymnasier twitter.com/Siliconhagen/s…

At flyve oppe mellem skyerne eller svømme i de dybe oceaner hører ikke længere kun drømmene til. Gå på opdagelse i #VR.

Flying amongst the clouds or swimming in the deepest oceans is no longer reserved for dreams. Go on adventures in VR.#immersiveexperiences #VirtualReality pic.twitter.com/A7HbiXmh9m

— SiliconHagen (@Siliconhagen) February 27, 2021
The profile image of SeestMalene
Malene Seest Holmqvist 13 timer siden

Jeg sidder alene hjemme og småtuder over MGP. Fordi det er et tiltrængt lyspunkt for børn i en svær tid, hvor urimeligt ansvar hænger over deres hoved. Mine børns glæde over MGP har overskygget coronahverdagen og de har fået lov at fejre det hos hver deres ven. #dkpæd #skolechat

The profile image of MikkelAslak
Mikkel Aslak 14 timer siden

Min bog er på vej i handlen, og jeg har noget at sige om den. Det jeg håber allermest på er, at man kan læse hvor meget jeg brænder for emnet og at det vil kunne inspirere, så mange selv kommer i gang med at producere podcast med eleverne #skolechat podcastiskolen.dk

The profile image of AnneAnneAnneH
Anne Hammer 14 timer siden

@Rasmus_DSE @Formand_DSE @Mille61165811 Lad os tale mere om bevægelse i undervisningen på mandag mellem 20-21 til #skolechat på Twitter.

The profile image of BirgitteBagger
Birgitte Bagger 19 timer siden

Ja! Og så trænger afgangsprøverne også til et eftersyn. #skolechat twitter.com/AndersRegnar/s…

"Fagligheden blev styrket med folkeskolereformen," sagde ingen af dem, der står i klasseværelserne. Lad os nu lave kvalitetsundervisning med færre, men bedre forberedte timer i stedet for lange, dårligt forberedte skoledage. Kom nu i gang #uddpol og #dkpol! #skolechat https://t.co/ZxLIvkkkzX

— Anders Thorsen (@AndersRegnar) February 26, 2021
The profile image of Rasmus_DSE
Rasmus Rosenlund Ditlefsen 21 timer siden

Det kan ikke passe, at elever går glip af bevægelse i undervisningen, bare fordi de ikke sidder på skolen. Vi mangler kreative og nytænkende idéer til en spændende undervisning! #dkpol #skolechat @Mille61165811 jyllands-posten.dk/debat/breve/EC…

The profile image of Mille61165811
Mille Borgen Mikkelsen 21 timer siden

jyllands-posten.dk/debat/breve/EC… Jeg synes, det er vigtigt, at vi kan få sat et større fokus på en mere motiverende og spændende undervisning i de her tider, for ellers bliver motivationen bare ved med at dale blandt os skoleelever og det er der jo ingen, som ønsker! #skolechat #uddpol

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 2 år siden

Digitale redskaber i folkeskolen Danmarks it- og medievejlederforening og Pædagogisk Læringscenterforening vil gerne undersøge ligheder og... forms.office.com/Pages/Response…

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 2 år siden

Vi er glade for at have været med i arbejdet med at udforme 10 råd om digital teknologi, som skal styrke undervisningen i grundskolen -... uvm.dk/aktuelt/nyhede…

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 2 år siden

Så er indholdet offentliggjort for teknologiforståelse 😊 folkeskolen.dk/649303/ministe…

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 2 år siden

Skal du med på Gl. Avernæs 2019? Så er program og tilmelding netop offentliggjort. Først til mølle - inden 20.01.2019: drive.google.com/file/d/1gm9l8r… drive.google.com/file/d/1gm9l8r…

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 2 år siden

Måske er disse ændringer værd at dele videre... om ikke andet så til 4. klasserne der deltager i ultra:bit-projektet dr.dk/skole/aendring… dr.dk/skole/aendring…

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 2 år siden

Ny kampagne fra UVM. Det ser interessant ud. uvm.dk/aktuelt/nyhede… uvm.dk/aktuelt/nyhede…

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 2 år siden

God indgang til et svært område i Sundhedsmagasinet. Og det kan udvides med flere veje, hvor teknologien kan styrke arbejdet med at erfare, skabe etc. facebook.com/story.php?stor…

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 2 år siden

facebook.com/story.php?stor…

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 2 år siden

Et fint tilbageblik - og tanker om at vi går lidt i ring 🙂 facebook.com/1399094551/pos… facebook.com/story.php?stor…

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 3 år siden

2. september kommer Hywel Roberts til Danmark, hvor han vil holde oplæg om Dilemma Led Learning. Hywel er Expert Drama Teacher, vision-builder, teacher trainer, curriculum innovator, bassist, author of... drive.google.com/file/d/1NU7wzH…

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 3 år siden

I morgen - tirsdag d. 26. juni er der deadline for tilmelding til Konsulentkonference 2018, som holdes 12-13. september 2018 på Haraldskær ved Vejle. Skal du nå at være med? Konferencen sætter spot på... drive.google.com/open?id=1NU7wz…

Tags

analyse billedkunst byod cloud dansk data data informeret læring didaktisering digital dannelse digitalt kamera elevstyret engelsk hvad har hvad har eleverne med? kode kodning lead users læring læringsspil matematik mediepatrulje multimodal musik musikvideo naturfag sprog twine video web 2.0
  • Populære indlæg
  • Nyeste
  • Digitale dannelsesaspekter

    1. februar 2012 - 8 Kommentarer
  • Distribution

    1. februar 2012 - 7 Kommentarer
  • Nyhedsugen 2020

    10. juni 2020 - 0 Kommentar
  • Pejlinger efter en tid med fjernundervisning

    13. maj 2020 - 0 Kommentar

Kort om IT-vejleder.dk

Vi varetager medlemmernes tjenstlige interesser, vi styrker integration og medvirker til udvikling, fornyelse samt anvendelse af IT i undervisningen

Seneste indlæg

  • Nyhedsugen 2020
  • Pejlinger efter en tid med fjernundervisning
  • Ny dato: 7.- 8. september Gl. Avernæs konference 2020
  • Indkaldelse Generalforsamling 2020
  • Nominer dit eller en kollegas team til en flyvende lærerpris!

Genveje

  • Tilmelding
  • Kontakt

Like os på facebook

Like os på facebook
Alt indhold på dette websted er udgivet med forfatterens tilladelse. Spørg om lov, hvis du vil udgive noget af indholdet et andet sted.