• Forside
  • Bestyrelsen
  • Blog
  • Bloggen
  • En genvej til Faghæfte 48
  • Facebook
  • Folkeskolen
  • Konferencer
  • Kontakt
  • logo
  • Medlemsblade
  • Om IT og afgangsprøver
  • Tilmelding
  • Twitter
  • Vedtægter
  • Værdigrundlag
  • Youtube

Logo

Navigation
  •  
  • Vi mener
    • Blog
    • Folkeskolen
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • Om IT og afgangsprøver
  • Medlemsblad
    • Medlemsblade
    • Få medlemsblad – Bliv medlem her
  • Foreningen
    • Konferencer
    • Værdigrundlag
    • Vedtægter
  • Kontakt
    • Bestyrelsen
    • Kontakt
    • Tilmelding

it-fagdidaktik

Af Thomas skovgaard | d. 21. december 2014 | 0 Kommentar
Produktion og formidling Produktion og formidling

Didaktik og digital dannelse i det 21. århundrede

Af Demonstrationsskolekoordinator Ditte Trineke Staugaard Hansen, Skolen i Midten

Skolen i Midten er en overbygningsskole med elever på 7.-9. klassetrin. Alle lærere på skolen er med i Demonstrationsskoleprojektet. Projektet har to såkaldte bølger. I den første bølge, der har strukket sig fra august 2013 – november 2014, har den ene halvdel af lærerkollegiet deltaget. I den anden bølge, der strækker sig fra november 2014 – juli 2015 er alle skolens lærere en del af projektet. I anden bølge fungerer første bølges lærere primært som konsulenter for lærerne i anden bølge. Både første og anden bølge planlægger, i faggrupper og i samarbejde med tilknyttede konsulenter, et eller flere undervisningsforløb. Undervejs observerer lærerne hinandens undervisning, hvorefter der i fælleskab reflekteres over denne.

I Skolen i Midtens hidtige  arbejde som demonstrationsskole har vi fået meget ud af uddanne det pædagogiske personale i it og innovativ undervisning. Vi er blevet udfordret på vores didaktik, der på nogle punkter er blevet nytænkt. Da vi i projektet har udviklet forløb knyttet til de forskellige fag, rummer vores forløb og de dertil knyttede erkendelser en bredde og forskellighed. Dog har vi erfaret, at der på trods af den specifikke fagdidaktik, også er en del fællesdidaktiske overvejelser. Det er disse overvejelser, jeg vil berøre i denne artikel.

Projektets hjørnesten
Alle de udviklede forløb har arbejdet ud fra samme definition af innovativ undervisning, der er beskrevet fra demonstrationsskoleprojektets side:
“Innovativ undervisning er didaktiske designs hvori der indgår it-understøttede læreprocesser
* med en høj grad af elevaktivitet med et fagligt sigte
* som er problembaserede
* som er kollaborative
* som inddrager kommunikative kompetencer
* som inddrager verden udenfor skolen”

De fleste af projekterne tager tilmed (derudover) udgangspunkt i de 21. århundredes kompetencer:
itiinnoskol

 

Som det fremgår af definitionerne ovenfor, er it i undervisningen langt fra et spørgsmål om, at man nu erstatter pennen med en computer. I vores projekt ses it både som et værktøj til understøttelse af læringsprocesser og som digital dannelse. Jeg vil her give et par eksempler på de generelle it-didaktiske erfaringer, vi har gjort os undervejs.

Kritisk bevidsthed er nødvendig
Den enorme mængde af viden, der i dag er tilgængelig på internettet, har skabt et behov for, at vi alle lærer at sortere og forholde os kritisk til information. Det er nødvendigt at få opbygget en kritisk bevidsthed, for at kunne afgøre, hvornår en nettekst er troværdig. Derudover er det vigtigt, at eleverne ved, hvad der skal til for at de selv kan producere indhold til internettet. Hvordan rammer de sprogligt deres målgruppe? Hvordan laver de et hensigtsmæssigt layout, så de kan signalere troværdighed, osv.? Der skal altså arbejdes med både receptive og produktive kompetencer. Når vi arbejder med de kompetencer, arbejder vi med elevernes digitale dannelse, herunder deres mediekompetencer og deres evne til informationsbearbejdning – j.f. de førnævnte kompetencer i det 21. århundrede.

Ny didaktik?
Den uendelige adgang til viden og de nye vidensudvekslende praksisformer på nettet giver også en didaktisk udfordring for lærerne. Det giver nemlig ikke længere mening at stikke eleverne en opgave, hvori de f.eks. bliver bedt om at undersøge alt om flodhesten. Det vil tage eleven under fem minutter at google sig til, hvad der er værd at vide om flodhesten —> copy —> paste —> og aflevére. Vi er derfor nødt til at gentænke vores didaktik. Karsten Gynther mener, at vi må forholde os til, at eleverne har adgang til enorm ikke-didaktiseret viden og i øvrigt selv udvikler viden på nye måder. Det er f.eks. vigtigt at overveje, hvordan man vil evaluere den tekst, der er blevet skabt sammen i et Google docs dokumentet med flere elever som afsender. Ligeledes er det vigtigt at overveje, hvordan vi evaluerer det skriftlige arbejde, der er re-medieret ud fra mange forskellige tekster fra nettet. Til planlægning og evaluering af undervisningen foreslår Gynther, på baggrund af Lars Qvortrups videnshieraki, følgende arbejdsspørgsmål, der kan fungere som vigtige pejlemærker for at levere en tidssvarende undervisning:

• i hvilket omfang skal eleverne tilegne sig konkrete faktuelle informationer?
• i hvilket omfang skal eleverne anvende viden i nye sammenhænge?
• i hvilket omfang skal eleverne kunne forholde sig til og perspektivere den viden, de har tilegnet sig?

Lad mig give et eksempel for at illustrere pointen; Et emne som “Afrikas lande” er for bredt og rammer i bedste fald kun niveau 1, hvor eleven finder faktaoplysninger. Spørger man derimod eleverne, hvorfor der findes u-lande, bliver opgaven givetvis for svært. En god opgave kunne derimod være: “Med udgangspunkt i den definition af et u-land vi har arbejdet med i lærebogen/læremidlet, skal I undersøge, om xx-land er et uland – begrund jeres synspunkt” (Gynther, 2010: 63). I forhold til, hvordan vi kan evaluere, både summativt og formativt, giver Gynther også nogle interessante bud på, hvilke kompetencer, vi skal vurdere. Eleverne skal både vurderes i forhold til deres informationskompetence (kan eleverne f.eks. forholde sig kritisk til den viden de finder), didaktiske kompetence (kan eleverne f.eks. vurdere, sortere og udvælge fagligt relevante ressourcer) remedieringskompetence (kan eleverne f.eks. skabe sit eget produkt ved at klippe andres indhold sammen med sit eget og vide, om de krænker ophavsretten). Ved den summative evaluering bliver det vigtigt, at der både vurderes på selve slutproduktet, men også på et metakommunikerende produkt, der forholder sig til, hvordan slutproduktet er fremkommet. At gå fra den klassiske didaktik, hvor der ikke er fokus på læringsressourcer, er en radikal ændring i vores måde at tænke læring og evaluering på. Det er min erfaring, at det ikke sker på en eftermiddag med et enkelt kursus. Det skal sættes på dagsorden flere gange, det skal trænes, og det skal følges op på.

Skal vores evalueringsmetoder revurderes?
Afslutningsvis vil jeg tillade mig at rejse en problemstilling, som jeg har fundet både interessant og bekymrende undervejs i projektet. Undervejs har vi set flere eksempler på, at eleverne blev dygtigere til informationsbearbejdning, udviste engagement, tog ansvar, samarbejdede produktivt og andre tegn på, at de arbejdede godt med at tilegne sig de 21. århundredes kompetencer. Derfor har vi lærere betragtet vores forløb som relativt succesrige. Elevernes tilbagemeldinger har dog, i hvert fald i enkelte forløb, været, at de ikke har lært ret meget. Det giver stof til eftertanke. Har vi ikke været gode nok til at synliggøre deres læring? Eller opfatter eleverne ikke disse kompetencer som vigtig/rigtig læring? Kunne der være andre forklaringer?

Jeg kunne godt være bekymret for, om ikke en del af forklaringen ligger hos elevernes opfattelse af, hvad læring og god undervisning er. I overbygningen bliver eleverne som bekendt jævnligt testet i de forskellige fag. De tests, eleverne bliver præsenteret for, afspejler ikke i særlig høj grad de 21. århundredes kompetencer, og derfor kan det svært at overbevise dem om, at disse kompetencer er væsentlig læring. Problematikken er ikke helt jomfruelig. Den danske forsker og lektor, Birthe Lund, der er tilknyttet Læring og Filosofi på Aalborg Universitet, har f.eks. tidligere udtalt til videnskab.dk, at: “PISA lægger op til, at man tester eleverne på samme måde hvert eneste år, hvor de skal finde et svar på allerede definerede spørgsmål. Det tvinger eleverne til at skulle tænke på en bestemt måde, så det passer ind i den fastlagte skabelon. Der er altså brug for andre evalueringsmetoder, hvis vi vil sikre kreativiteten.”

Fremtidige perspektiver
I projektet har mange af os også arbejdet med de digitale muligheder for kollaborativt samarbejde. I en fremtidig artikel kunne det være interessant at sætte disse samarbejdsformer under lup. Hvilke nye muligheder giver det? Er der faldgruber, man ikke må overse? Et andet tema vores projekt har givet anledning til at tænke over, er den måde vi har drevet kompetenceudvikling på i forløbet. Er det en god idé at investere i langvarig praksisnær kompetenceudvikling? Er der med den nye arbejdstidsaftale og skolereform ressourcer til, at lærerne forbliver entreprenante udviklere af undervisning og didaktik?

Kilder:
www.videnskab.dk: “Forskere: Skolerne magter ikke kreativitet og innovation”
Gynther, Karsten (2010). Didaktik 2.0 – læremiddelkultur mellem tradition og innovation. Akademisk Forlag

Del denne artikel:
  • tweet

Seneste indlæg

  • Nominer dit eller en kollegas team til en flyvende lærerpris!

    15. august 2019 - 0 Kommentar
  • CampMat

    25. april 2017 - 0 Kommentar
  • Culture eats data for breakfast

    25. april 2017 - 0 Kommentar

Forfatter Beskrivelse

Der er lukket for kommentarer.

Bliv medlem af Danmarks it-vejlederforening

Deltag i dialogen, og modtag vores medlemsblad 4 gange om året.

Tilmelding

Facebook

Facebook

Twitter

The profile image of PeterChrJourno
P͓̽e͓̽t͓̽e͓̽r͓̽ C͓̽h͓̽r͓̽. N͓̽i͓̽e͓̽l͓̽s͓̽e͓̽n͓̽ 22 minutter siden

Vigtig kritik af Krasniks kritik af kritikken af nationale tests 😜 #uddannelse #skolechat #uddpol

test Twitter Media - Vigtig kritik af Krasniks kritik af kritikken af nationale tests 😜
#uddannelse #skolechat #uddpol https://t.co/U1viiO4LKE
The profile image of AndersRegnar
Anders Thorsen 35 minutter siden

Vi skal kæmpe en for "en retfærdig regulering" af frie skoler. Wow, hvad med at tænke at den crazy tanke i stedet at sætte folkeskolen fri? #uddpol #skolechat twitter.com/skoleliv/statu…

Jakob Bonde Nielsen, medlem af @DSUnet og tidligere formand for @dselever skriver, at elevens ret til en god skolegang står over skolens ret til frihed. Derfor skal vi have flere over i folkeskolen. #skolechat #dkpolhttps://t.co/BctWVjzlFw

— Politiken Skoleliv (@skoleliv) December 9, 2019
The profile image of alineaforlag
Alinea 2 timer siden

Nye animerede forklaringsvideoer til danskfaget. Brug dem i din undervisning som introduktion til emner eller giv dine elever videoer som en ekstra ressource til faget. Find mange flere videoer på vores YouTube-kanal: youtube.com/playlist?list=… #skolechat #animeretdansk

test Twitter Media - Nye animerede forklaringsvideoer til danskfaget. Brug dem i din undervisning som introduktion til emner eller giv dine elever videoer som en ekstra ressource til faget. Find mange flere videoer på vores YouTube-kanal: https://t.co/6XX54E4Esd #skolechat #animeretdansk https://t.co/2nUPNprlDg
test Twitter Media - Nye animerede forklaringsvideoer til danskfaget. Brug dem i din undervisning som introduktion til emner eller giv dine elever videoer som en ekstra ressource til faget. Find mange flere videoer på vores YouTube-kanal: https://t.co/6XX54E4Esd #skolechat #animeretdansk https://t.co/2nUPNprlDg
test Twitter Media - Nye animerede forklaringsvideoer til danskfaget. Brug dem i din undervisning som introduktion til emner eller giv dine elever videoer som en ekstra ressource til faget. Find mange flere videoer på vores YouTube-kanal: https://t.co/6XX54E4Esd #skolechat #animeretdansk https://t.co/2nUPNprlDg
test Twitter Media - Nye animerede forklaringsvideoer til danskfaget. Brug dem i din undervisning som introduktion til emner eller giv dine elever videoer som en ekstra ressource til faget. Find mange flere videoer på vores YouTube-kanal: https://t.co/6XX54E4Esd #skolechat #animeretdansk https://t.co/2nUPNprlDg
The profile image of AndersRegnar
Anders Thorsen 3 timer siden

@skoleliv @ThomasGyldal Det bliver ved med at være en gåde for mig, hvordan det at "tale noget op" i det lange løb løser rigtige problemer. Måske er jeg bare gammeldags. Måske er jeg bare ikke socialdemokrat for at forstå den logik... #skolechat #uddpol

The profile image of AndersRegnar
Anders Thorsen 3 timer siden

"Hvis man virkelig mener, at lærerne er så dygtige, skal man vise dem tillid ved at fjerne alt overstyring og kontrol fremfor at rose dem for at være fjernstyrede implementeringsorganer." Preach, @HenriksenPia! #uddpol #skolechat twitter.com/skoleliv/statu…

I november bragte vi et indlæg fra KL's @ThomasGyldal, der opfordrede til at tale folkeskolen op. Lærer Pia Henriksen skriver, at folkeskolen vil have bedst af, at vi ikke forherliger den, »når alle med øjne i hovedet kan se, hvad der foregår« #skolechathttps://t.co/qFN0jX2LPm

— Politiken Skoleliv (@skoleliv) December 9, 2019
The profile image of MikkelBohm
Mikkel Bohm 3 timer siden

Et kæmpe brag af #fagligforkælelse for alle naturfagsundervisere! Nu er programmet for #bbdk20 offentligt med inspiration, didaktik, hands-on workshops og den feeede Big-Bang-Feeling! #skolechat #stem #teknologipagten @UVM_dk bigbangkonferencen.dk/spor

The profile image of MarianneKrog
Marianne Gaardsdal 5 timer siden

Tid til at følge børnenes spor. De tegnede medaljoner på papir, de skulle lege Tinka. Jeg sagde at vi da kunne lave nogen. Vi fandt lædersnor og to træperler de malede med tusch. Da vi var færdige løb de afsted og de legede resten af dagen. #stoltpædagog #skolechat #fritidspæd

The profile image of rasmusrysgaard
Rasmus A. Rysgaard 5 timer siden

Der brug for mening i det digitale virvar. Derfor skal #frieskoler være der, blande sig og vise værdierne. #skolechat twitter.com/friskolerne/st…

Det kan være svært at finde mening i malstrømmen af hurtige nyheder, kattevideoer, politiske slagvarer og produkttest på SoMe. Derfor har vi brug for øer af mening midt i det hele, skriver @PeterBendix1 @StineLiv @rasmusrysgaard #friskolerne #skolechat https://t.co/pVwg7tVJ7Q

— FRISKOLERNE (@friskolerne) December 9, 2019
The profile image of Eneste_Ene
Anders H. 5 timer siden

5 råd: Sådan beskytter du dine børn mod pædofile på sociale medier dlvr.it/RKx3LB #skolechat

test Twitter Media - 5 råd: Sådan beskytter du dine børn mod pædofile på sociale medier https://t.co/LhV3l7lrde #skolechat https://t.co/ttCyb2jCeA
The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 8 måneder siden

Digitale redskaber i folkeskolen Danmarks it- og medievejlederforening og Pædagogisk Læringscenterforening vil gerne undersøge ligheder og... forms.office.com/Pages/Response…

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 11 måneder siden

Vi er glade for at have været med i arbejdet med at udforme 10 råd om digital teknologi, som skal styrke undervisningen i grundskolen -... uvm.dk/aktuelt/nyhede…

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 12 måneder siden

Så er indholdet offentliggjort for teknologiforståelse 😊 folkeskolen.dk/649303/ministe…

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 1 år siden

Skal du med på Gl. Avernæs 2019? Så er program og tilmelding netop offentliggjort. Først til mølle - inden 20.01.2019: drive.google.com/file/d/1gm9l8r… drive.google.com/file/d/1gm9l8r…

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 1 år siden

Måske er disse ændringer værd at dele videre... om ikke andet så til 4. klasserne der deltager i ultra:bit-projektet dr.dk/skole/aendring… dr.dk/skole/aendring…

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 1 år siden

Ny kampagne fra UVM. Det ser interessant ud. uvm.dk/aktuelt/nyhede… uvm.dk/aktuelt/nyhede…

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 1 år siden

God indgang til et svært område i Sundhedsmagasinet. Og det kan udvides med flere veje, hvor teknologien kan styrke arbejdet med at erfare, skabe etc. facebook.com/story.php?stor…

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 1 år siden

facebook.com/story.php?stor…

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 1 år siden

Et fint tilbageblik - og tanker om at vi går lidt i ring 🙂 facebook.com/1399094551/pos… facebook.com/story.php?stor…

Her er lidt til historietimen.

Slået op af Johannes Van Roest Dahl i Torsdag den 4. oktober 2018
The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 1 år siden

2. september kommer Hywel Roberts til Danmark, hvor han vil holde oplæg om Dilemma Led Learning. Hywel er Expert Drama Teacher, vision-builder, teacher trainer, curriculum innovator, bassist, author of... drive.google.com/file/d/1NU7wzH…

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 1 år siden

I morgen - tirsdag d. 26. juni er der deadline for tilmelding til Konsulentkonference 2018, som holdes 12-13. september 2018 på Haraldskær ved Vejle. Skal du nå at være med? Konferencen sætter spot på... drive.google.com/open?id=1NU7wz…

Tags

analyse billedkunst byod cloud dansk data data informeret læring didaktisering digital dannelse digitalt kamera elevstyret engelsk hvad har hvad har eleverne med? kode kodning lead users læring læringsspil matematik mediepatrulje multimodal musik musikvideo naturfag sprog twine video web 2.0
  • Populære indlæg
  • Nyeste
  • Digitale dannelsesaspekter

    1. februar 2012 - 8 Kommentarer
  • Distribution

    1. februar 2012 - 7 Kommentarer
  • Nominer dit eller en kollegas team til en flyvende lærerpris!

    15. august 2019 - 0 Kommentar
  • CampMat

    25. april 2017 - 0 Kommentar

Kort om IT-vejleder.dk

Vi varetager medlemmernes tjenstlige interesser, vi styrker integration og medvirker til udvikling, fornyelse samt anvendelse af IT i undervisningen

Seneste indlæg

  • Nominer dit eller en kollegas team til en flyvende lærerpris!
  • CampMat
  • Culture eats data for breakfast
  • Flyvende læring
  • Hvad mener vi egentlig med begrebet Computational thinking?

Genveje

  • Tilmelding
  • Kontakt

Like os på facebook

Like os på facebook
Alt indhold på dette websted er udgivet med forfatterens tilladelse. Spørg om lov, hvis du vil udgive noget af indholdet et andet sted.