• Forside
  • Bestyrelsen
  • Blog
  • Bloggen
  • En genvej til Faghæfte 48
  • Facebook
  • Folkeskolen
  • Konferencer
  • Kontakt
  • logo
  • Medlemsblade
  • Om IT og afgangsprøver
  • Tilmelding
  • Twitter
  • Vedtægter
  • Værdigrundlag
  • Youtube

Logo

Navigation
  •  
  • Vi mener
    • Blog
    • Folkeskolen
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • Om IT og afgangsprøver
  • Medlemsblad
    • Medlemsblade
    • Få medlemsblad – Bliv medlem her
  • Foreningen
    • Værdigrundlag
    • Vedtægter
  • Kontakt
    • Bestyrelsen
    • Kontakt
    • Indmeldelse

It og Fælles Mål – kobling af it, fag og didaktisk design

Af thosko | d. 22. april 2011 | 0 Kommentar
Analyse De 4 temaer Informationssøgning og -indsamling Kommunikation, videndeling og samarbejde Produktion og formidling
It og Fælles Mål- kobling af it, fag og didaktisk design – artiklen som PDF
Af Birgitte Holm Sørensen, professor, Forskningsprogrammet Medier og IT i Læringsperspektiv, DPU, Aarhus Universitet

Med internet, mobilteknologi og Web 2.0 må informationsteknologien i dag ses som en omgivelse med it-relaterede kompetencer, der knytter sig til dannelsesbegrebet. Den nye digitale dannelse omfatter, udover basale
færdigheder i betjening af it, også kompetencer i kritisk informationssøgning samt evne til at fortolke de digitale mediers mangfoldige repræsentationer. Derudover omfatter et digitalt dannelsesbegreb den enkeltes evner til at kunne tilpasse sig stadigt nye udfordringer og betingelser i den digitaliserede omverden. Børn og unge vokser op i en it-baseret hverdag, og deres formelle og uformelle tilstedeværelse i web 2.0-omgivelser betyder, at skolen fremover skal kunne rumme elevernes uformelle kompetencer og støtte dem i tilegnelsen af en digital og tidssvarende dannelse.
It-udviklingen i skolen har gennemgået nogle fase, hvor den første fase var præget af at få computere ud på skolerne. Den næste fase har været præget af pædagogisk it-integration i undervisningen, som ikke har fået det ønskede gennemslag. ”Pædagogisk it-integration” har været for generel en term. Det er vanskeligt tale om it-integration på et generelt niveau, når det kommer til praksis i skolen, idet praksis i høj grad er fagbundet, og da fagene er forskellige, må it anvendelsen være forskellig i de enkelte fag.
I 2008 nedsatte Undervisningsministeriet et såkaldt ekspertpanel, der fik følgende opgave:
  • Ekspertpanelet skal på baggrund af de enkelte arbejdsgruppers udkast til Fælles Mål for de relevante fag afgive udtalelser om målene for it- og mediekompetencer i fagene.
  • Ekspertpanelet skal, på baggrund af de enkelte arbejdsgruppers udkast til samlede beskrivelser af målene for it- og mediekompetencer for de relevante fag, afgive udtalelser om de fagspecifikke beskrivelser samt bistå med udformning af en tværgående beskrivelse af it- og mediekompetencerne i Fælles mål.
  • Ekspertpanelets udtalelser skal i alle tilfælde tage udgangspunkt i elevernes rolle som brugere set i lyset af udviklingen af web 2.0.
Panelet blev nedsat på et tidspunkt, hvor faggrupperne næsten var færdige med målbeskrivelserne. Panelet udarbejdede et udkast til tværgående beskrivelse, som blev præsenteret for faggrupperne, således at de fire temaer, som er beskrevet nedenfor, kunne indgå i de fagspecifikke beskrivelser.
Den tværgående beskrivelse af it– og mediekompetencerne i forhold til Fælles Mål tager udgangspunkt i elevernes rolle som brugere af it, og set i lyset af udviklingen af web 2.0. lægges der op til at inddrage følgende
fire temaer i den faglige og tværfaglige undervisning i den hensigt
– at facilitere elevernes læreprocesser og skabe bedre læringsresultater
– at eleverne tilegner sig digital dannelse.

Fire temaer

Informationssøgning & -indsamling

Eleverne skal i et research perspektiv erhverve kompetencer i systematisk og kritisk at kunne finde, fortolke og sammenfatte information.

Produktion og formidling

Eleverne skal som afsendere erhverve kompetencer i at afpasse en produktion og virkemidler efter budskab, modtagerkreds, publicerings-kontekst og i at forholde sig kritisk til, hvilke former for formidling, der er relevante i forskellige sammenhænge og ud fra formålet med produktionen og/eller formidlingen.

Analyse

Eleverne skal ud fra en modtagerposition erhverve kompetencer i systematisk og kritisk at kunne stille spørgsmål til digitale medier som meningsbærende produkter og forholde sig analytisk.

Kommunikation, videndeling & samarbejde

Eleverne skal i et deltagerperspektiv erhverve kompetencer i at kommunikere, videndele og samarbejde i forskellige sammenhænge. Fagene er indholdsmæssigt forskellige. Der knytter sig forskellige didaktiske design til fagene og den teknologi, der er anvendelig i de enkelte fag, er ikke den samme, eller den må anvendes forskelligt. Læreren i de enkelte fag må derfor være opsøgende i forhold til teknologiens læringspotentiale og være i stand til at foretage en vurdering af web.2.0 ressourcerne. Lærerne må mobilisere en faglig kreativitet i kobling til spørgsmålet: Hvilke læringspotentialer ligger der i brugen af fx blogs, chat, online spil, Game Maker, Skype, You Tube, Flickr, Wigipedia og Google Earth. Men det er ikke nok at stille spørgsmålet, der må også foregå afprøvninger til i praksis, før der kan foretages en vurdering. Den faglige refleksion og vurderingen må gå på dels om web 2.0 ressourcen kan facilitere læreprocesser og/eller give gode læringsresultater, og dels om hvilke itdidaktiske design, der skal konstrueres for at opnå de ønskede resultater.

Vi står i en situation, hvor der er gjort en del erfaring med it i undervisning og læreprocesser, og der en del aktører med itkompetencer blandt børn og lærere på skolerne. Men den store udfordring nu er at få koblet it, fag og didaktisk design på en måde, så lærernes undervisning kvalificeres, og så det skaber bedre faglige læringsresultater og gør det nemmere for eleverne at lære. Dette fokus på fagene medfører ikke en nedprioritering af tværfaglige projekter. It skal også tænkes ind i forhold til tværfaglighed.

Der er behov for udvikling af modeller for innovativ faglig udvikling på skolerne og i kommunerne, hvor it og fagdidaktisk nytænkning er centrale omdrejningspunkter. Vigtige elementer i disse modeller er brugerdreven innovation, praksisfællesskaber og kollaboration, hvor faglærerne er aktører i udvikling af it-baserede fagdidaktiske design. Endvidere er det vigtigt, at udnytte forskningen. De forskningsresultater vi har på området, må der bygges videre på i praksis. Det gælder også de organisatoriske tiltag, som gav gode resultater i forbindelse med ITMFprojekterne. Her tænkes på de projekter, hvor forskningen var organiseret som aktionsforskning med forskerintervention i kobling med brugerdreven innovation. I Danmark er der opbygget nære relationer mellem it-interesserede lærere og forskere på området, hvilket er et godt udgangspunkt for en ny udviklingsfase for it i skolen, hvor fokus er på it, fag og didaktisk design.

Vi står overfor en fase, hvor det er en faglig specialiseret anvendelse af it, der er i fokus. Det kræver nogle it-fagdidaktiske vejledere eller innovatorer, der har en stærk baggrund i både teknologi, fag og didaktisk design og som samtidig er i stand til at initiere til faglig udvikling og motivere til forandring. Manuel Castels begreb om den selv-programmerede medarbejder, der oplærer sig i samarbejde med andre og tilpasser sig nye opgaver, processer i takt med teknologiens og samfundets forandringstakt øges, aktualiseres her. Skolens ledelse og de pædagogiske itvejledere bliver centrale aktører for at tage de nye udfordringer op og iværksætte udviklingsprojekter på skolerne.

Castells, M. (1996). The rise of the network society, Oxford: Blackwell (2nd edition, 2000).

Levinsen, K. & Sørensen, B.H. (2008). It, faglig læring og pædagogisk videnledelse: rapport vedr. Projekt It Læring 2006-2007. Gentofte Kommune /DPU, AU.

Del denne artikel:
  • tweet

Tags: didaktiseringdigital dannelseweb 2.0

Seneste indlæg

  • Nyhedsugen 2020

    10. juni 2020 - 0 Kommentar
  • Pejlinger efter en tid med fjernundervisning

    13. maj 2020 - 0 Kommentar
  • Ny dato: 7.- 8. september Gl. Avernæs konference 2020

    12. december 2019 - 0 Kommentar

Relaterede Indlæg

  • Kode i folkeskolen, hvordan knækker vi den?

    2. september 2014 - 0 Kommentar
  • Nye læringsscenarier i praksis

    26. april 2011 - 0 Kommentar
  • Digital (ud)dannelse

    26. april 2011 - 1 Kommentar

Forfatter Beskrivelse

Ingen Respons to “It og Fælles Mål – kobling af it, fag og didaktisk design”

Skriv et svar Annuller Svar

Your email address will not be published. Krævet felter er markeret *


*
*

Bliv medlem af Danmarks it-vejlederforening

Deltag i dialogen, og modtag vores medlemsblad 4 gange om året.

Tilmelding

Facebook

Facebook

Twitter


Warning: stripos() expects parameter 1 to be string, array given in /var/www/it-vejleder.dk/public_html/wp-content/plugins/fetch-tweets/include/class/request/http/FetchTweets_HTTP_Base.php on line 621

Warning: preg_match() expects parameter 2 to be string, array given in /var/www/it-vejleder.dk/public_html/wp-content/plugins/fetch-tweets/include/class/request/http/FetchTweets_HTTP_Base.php on line 631

Warning: stripos() expects parameter 1 to be string, array given in /var/www/it-vejleder.dk/public_html/wp-content/plugins/fetch-tweets/include/class/request/http/FetchTweets_HTTP_Base.php on line 621

Warning: preg_match() expects parameter 2 to be string, array given in /var/www/it-vejleder.dk/public_html/wp-content/plugins/fetch-tweets/include/class/request/http/FetchTweets_HTTP_Base.php on line 631

Warning: stripos() expects parameter 1 to be string, array given in /var/www/it-vejleder.dk/public_html/wp-content/plugins/fetch-tweets/include/class/request/http/FetchTweets_HTTP_Base.php on line 621

Warning: preg_match() expects parameter 2 to be string, array given in /var/www/it-vejleder.dk/public_html/wp-content/plugins/fetch-tweets/include/class/request/http/FetchTweets_HTTP_Base.php on line 631

Warning: stripos() expects parameter 1 to be string, array given in /var/www/it-vejleder.dk/public_html/wp-content/plugins/fetch-tweets/include/class/request/http/FetchTweets_HTTP_Base.php on line 621

Warning: preg_match() expects parameter 2 to be string, array given in /var/www/it-vejleder.dk/public_html/wp-content/plugins/fetch-tweets/include/class/request/http/FetchTweets_HTTP_Base.php on line 631
The profile image of Petertwitdk
Peter Skram 10 timer siden

Mandag starter intrigerne og de nedrige bemærkninger på Snapchat igen. Det er dødssygt at være 11 og låst til en skærm. #skolechat

The profile image of MHScharstein
Marcus Højgaard Scharstein 10 timer siden

Jeg synes ikke at det giver mening at holde efterskole- og højskoleelever hjemme. De burde have deres livs bedste skoleår men sidder i stedet foran en skærm hver for sig. Norges system virker. Hvorfor skulle det ikke kunne virke i Danmark? #skolepol #uddpol #skolechat

test Twitter Media - Jeg synes ikke at det giver mening at holde efterskole- og højskoleelever hjemme. De burde have deres livs bedste skoleår men sidder i stedet foran en skærm hver for sig.
Norges system virker. Hvorfor skulle det ikke kunne virke i Danmark?
#skolepol #uddpol #skolechat https://t.co/8A7T9sTCMg
The profile image of innov8_dk
Jan Ståhlberg 11 timer siden

Kom med @siliconhagen på virtuel verdens tur til inspiration til undervisningen. Nu på mandag kl 16 👇#skolechat #uddpol @Folkeskolendk @DanskeGymnasier twitter.com/Siliconhagen/s…

At flyve oppe mellem skyerne eller svømme i de dybe oceaner hører ikke længere kun drømmene til. Gå på opdagelse i #VR.

Flying amongst the clouds or swimming in the deepest oceans is no longer reserved for dreams. Go on adventures in VR.#immersiveexperiences #VirtualReality pic.twitter.com/A7HbiXmh9m

— SiliconHagen (@Siliconhagen) February 27, 2021
The profile image of SeestMalene
Malene Seest Holmqvist 14 timer siden

Jeg sidder alene hjemme og småtuder over MGP. Fordi det er et tiltrængt lyspunkt for børn i en svær tid, hvor urimeligt ansvar hænger over deres hoved. Mine børns glæde over MGP har overskygget coronahverdagen og de har fået lov at fejre det hos hver deres ven. #dkpæd #skolechat

The profile image of MikkelAslak
Mikkel Aslak 14 timer siden

Min bog er på vej i handlen, og jeg har noget at sige om den. Det jeg håber allermest på er, at man kan læse hvor meget jeg brænder for emnet og at det vil kunne inspirere, så mange selv kommer i gang med at producere podcast med eleverne #skolechat podcastiskolen.dk

The profile image of AnneAnneAnneH
Anne Hammer 15 timer siden

@Rasmus_DSE @Formand_DSE @Mille61165811 Lad os tale mere om bevægelse i undervisningen på mandag mellem 20-21 til #skolechat på Twitter.

The profile image of BirgitteBagger
Birgitte Bagger 19 timer siden

Ja! Og så trænger afgangsprøverne også til et eftersyn. #skolechat twitter.com/AndersRegnar/s…

"Fagligheden blev styrket med folkeskolereformen," sagde ingen af dem, der står i klasseværelserne. Lad os nu lave kvalitetsundervisning med færre, men bedre forberedte timer i stedet for lange, dårligt forberedte skoledage. Kom nu i gang #uddpol og #dkpol! #skolechat https://t.co/ZxLIvkkkzX

— Anders Thorsen (@AndersRegnar) February 26, 2021
The profile image of Rasmus_DSE
Rasmus Rosenlund Ditlefsen 21 timer siden

Det kan ikke passe, at elever går glip af bevægelse i undervisningen, bare fordi de ikke sidder på skolen. Vi mangler kreative og nytænkende idéer til en spændende undervisning! #dkpol #skolechat @Mille61165811 jyllands-posten.dk/debat/breve/EC…

The profile image of Mille61165811
Mille Borgen Mikkelsen 22 timer siden

jyllands-posten.dk/debat/breve/EC… Jeg synes, det er vigtigt, at vi kan få sat et større fokus på en mere motiverende og spændende undervisning i de her tider, for ellers bliver motivationen bare ved med at dale blandt os skoleelever og det er der jo ingen, som ønsker! #skolechat #uddpol

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 2 år siden

Digitale redskaber i folkeskolen Danmarks it- og medievejlederforening og Pædagogisk Læringscenterforening vil gerne undersøge ligheder og... forms.office.com/Pages/Response…

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 2 år siden

Vi er glade for at have været med i arbejdet med at udforme 10 råd om digital teknologi, som skal styrke undervisningen i grundskolen -... uvm.dk/aktuelt/nyhede…

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 2 år siden

Så er indholdet offentliggjort for teknologiforståelse 😊 folkeskolen.dk/649303/ministe…

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 2 år siden

Skal du med på Gl. Avernæs 2019? Så er program og tilmelding netop offentliggjort. Først til mølle - inden 20.01.2019: drive.google.com/file/d/1gm9l8r… drive.google.com/file/d/1gm9l8r…

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 2 år siden

Måske er disse ændringer værd at dele videre... om ikke andet så til 4. klasserne der deltager i ultra:bit-projektet dr.dk/skole/aendring… dr.dk/skole/aendring…

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 2 år siden

Ny kampagne fra UVM. Det ser interessant ud. uvm.dk/aktuelt/nyhede… uvm.dk/aktuelt/nyhede…

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 2 år siden

God indgang til et svært område i Sundhedsmagasinet. Og det kan udvides med flere veje, hvor teknologien kan styrke arbejdet med at erfare, skabe etc. facebook.com/story.php?stor…

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 2 år siden

facebook.com/story.php?stor…

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 2 år siden

Et fint tilbageblik - og tanker om at vi går lidt i ring 🙂 facebook.com/1399094551/pos… facebook.com/story.php?stor…

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 3 år siden

2. september kommer Hywel Roberts til Danmark, hvor han vil holde oplæg om Dilemma Led Learning. Hywel er Expert Drama Teacher, vision-builder, teacher trainer, curriculum innovator, bassist, author of... drive.google.com/file/d/1NU7wzH…

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 3 år siden

I morgen - tirsdag d. 26. juni er der deadline for tilmelding til Konsulentkonference 2018, som holdes 12-13. september 2018 på Haraldskær ved Vejle. Skal du nå at være med? Konferencen sætter spot på... drive.google.com/open?id=1NU7wz…

Tags

analyse billedkunst byod cloud dansk data data informeret læring didaktisering digital dannelse digitalt kamera elevstyret engelsk hvad har hvad har eleverne med? kode kodning lead users læring læringsspil matematik mediepatrulje multimodal musik musikvideo naturfag sprog twine video web 2.0
  • Populære indlæg
  • Nyeste
  • Digitale dannelsesaspekter

    1. februar 2012 - 8 Kommentarer
  • Distribution

    1. februar 2012 - 7 Kommentarer
  • Nyhedsugen 2020

    10. juni 2020 - 0 Kommentar
  • Pejlinger efter en tid med fjernundervisning

    13. maj 2020 - 0 Kommentar

Kort om IT-vejleder.dk

Vi varetager medlemmernes tjenstlige interesser, vi styrker integration og medvirker til udvikling, fornyelse samt anvendelse af IT i undervisningen

Seneste indlæg

  • Nyhedsugen 2020
  • Pejlinger efter en tid med fjernundervisning
  • Ny dato: 7.- 8. september Gl. Avernæs konference 2020
  • Indkaldelse Generalforsamling 2020
  • Nominer dit eller en kollegas team til en flyvende lærerpris!

Genveje

  • Tilmelding
  • Kontakt

Like os på facebook

Like os på facebook
Alt indhold på dette websted er udgivet med forfatterens tilladelse. Spørg om lov, hvis du vil udgive noget af indholdet et andet sted.