• Forside
  • Bestyrelsen
  • Blog
  • Bloggen
  • En genvej til Faghæfte 48
  • Facebook
  • Folkeskolen
  • Konferencer
  • Kontakt
  • logo
  • Medlemsblade
  • Om IT og afgangsprøver
  • Tilmelding
  • Twitter
  • Vedtægter
  • Værdigrundlag
  • Youtube

Logo

Navigation
  •  
  • Vi mener
    • Blog
    • Folkeskolen
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • Om IT og afgangsprøver
  • Medlemsblad
    • Medlemsblade
    • Få medlemsblad – Bliv medlem her
  • Foreningen
    • Værdigrundlag
    • Vedtægter
  • Kontakt
    • Bestyrelsen
    • Kontakt
    • Indmeldelse

Når danskfaget går online

Af thosko | d. 7. november 2012 | 0 Kommentar
Analyse Informationssøgning og -indsamling Kommunikation, videndeling og samarbejde Produktion og formidling
Tema: Tænk hvis afgangsprøverne indtænkte digital dannelse.
Indlæg af Marie Bloch Jespersen og Maria Vestergaard Eriksen. Dansklærere på to københavnske folkeskoler og forfattere til materialet ”@ltid online – kommunikation, sprog, læsning”.

Det er ikke et spørgsmål om bør, kan eller vil.
Danskfaget skal indtænke digitale multimodale kommunikationsformer, hvis vi skal uddanne og danne mennesker, som kan tage kritisk stilling til de kommunikationsformer de anvender, benytte dem hensigtsmæssigt og have en analytisk tilgang til dem for at kunne forbedre kommunikationen.

Vi vil komme med nogle bud på, hvordan afgangsprøven i dansk i højere grad kan indtænke digital dannelse. Det behøver ikke at betyde et opgør med kanonforfatterne, eventyret, novellen og det lyriske univers, men derimod et varmt velkommen til de digitale kommunikationsformer, der både skal undervises i, om og med og som eleverne kan bruge som formidlingsværktøj og som genstand for analyse, refleksion og samarbejde. Det må derfor være et mål for en fremtidig prøveform i dansk, at den indeholder denne dimension.

Inden for danskfaget kan den digitale dannelse omfatte to kompetencer. En kommunikationskritisk kompetence og en netværkskompetence .

Eleverne skal udvikle kommunikationskritisk kompetence, som indebærer at

  • kunne se bag om tekster og sammenhænge og vurdere deres betydning for konteksten
  • undersøge og begrunde hvorfor noget ser ud som det gør
  • kunne kritisere konstruktivt.

Netværkskompetencen indebærer at

  • kunne opbygge, vedligeholde og tage aktiv del i et fællesskab
  • kunne se, møde og forstå mennesker og ytringer i den kontekst de indgår i
  • kunne kommunikere hensigtsmæssigt i situationen
  • kunne konstruere troværdige selvfortællinger
  • kunne udvise empati – også over for dem man ikke kan se
  • kunne deltage i fredelige løsninger af konflikter.
I Fælles Mål for dansk 2009 er der lagt større vægt på udviklingen af elevernes digitale kompetencer end hidtil. I faghæfte 48, It- og mediekompetencer i folkeskolen, udpensles der yderligere, hvad eleverne skal undervises i, og hvilke kompetencer de skal udvikle. Derforer det vigtigt, at afgangsprøverne afspejler forventningerne om, at undervisning bidrager til at eleverne udvikler digital dannelse. Afgangsprøverne bør derfor indeholde elementer, som fordrer denne dannelse og som er nutidig, kritisk og ikke mindst digital.

Et ”online” pilotprojekt

I maj/juni måned deltog atten skoler i et pilotprojekt, som indebærer, at der tilbydes internetadgang under de skriftlige afgangsprøver i dansk. Dette pilotprojekt hiver danskfaget i den rigtige retning, og giver mulighed for at stille nye og anderledes
opgaver til eleverne. En af opgaverne i prøveoplægget var blandt andet at eleverne selv skulle finde kilder til en opgave, som netop
er en del af både kommunikationskritisk- og netværkskompetencen. Her skal eleven mestre at bruge andre kilder end Google og Wikipedia.
En online adgang giver samtidig eleven mulighed for at demonstrere, hvilke forskellige modaliteter et produkt kan sammensættes af eksempelvis billede, lyd, video, link etc.
Internetadgang giver også mulighed for at finde flere tekster med intertekstuelle referencer, og eleven kan i sin opgave inddrage relevante citater, teksteksempler og links.

Nye krav til afgangsprøven

Den nuværende prøveform B lægger bl.a. op til, at eleven udviser sine færdigheder inden for analyse og fortolkning.
Når vi har med digital dannelse at gøre, er det ikke tilstrækkeligt, at eleverne analyserer fx en hjemmeside, en blog eller en wiki.
Det er vigtigt, at prøveformen indeholder dimensioner i medier, om medier og med medier. Prøveformen skal også give eleverne mulighed for at demonstrere, at de kan anvende net-ressourcerne og fx oprette og opdatere en wiki og samarbejde online med andre om dens indhold. Hvis afgangsprøven i dansk skal evaluere elevernes digitale dannelse, må den nuværende prøveform B videreudvikles. Den skal give mulighed for at samarbejde via nettet, oprette fælles webdokumenter, udveksle meninger skrevet i det digitale rum med sans for empati og private grænser, demonstrere viden om det offentlige og det private rum samt redegøre for
de usynlige, men tilstedeværende grænser.

Digitale kommunikationsformer som værktøjer i afgangsprøven

Eleverne trækker som gruppe et fordybelsesområde, eksempelvis Det moderne gennembrud.
Eleverne skal i prøvesituationen vise deres kompetencer inden for et danskfagligt analytisk område, som består af en viden om den litterære og historiske periode og tekstanalyse.
Derudover skal de formidle deres viden og analyse gennem et digitalt udtryk. Eleverne udarbejder fx deres egen wiki, hvor de samler deres viden i form af selvskrevne dokumenter, billeder, undersøgelser, udvalgte tekster fra perioden, analysemodeller, links, kilder etc.
På wikien er det vigtigt, at eleverne er i stand til at udvise social kompetence i form af en ordentlig tone i samarbejdet om webdokumenter samt en forståelse af grænsen mellem det
offentlige og det private rum. Gruppewikien fungerer som springbræt for den mundtlige prøvesitua-tion, enten gruppevis eller individuelt.
Til fremlæggelsen kan eleverne fx vælge Prezi som præsentationsform. Prøveformen er på denne måde procesorienteret og fokuserer på den viden eleverne tilegner sig undervejs i udarbejdelsen af wikien samt på deres kompetencer til at bruge wikien hensigtsmæssigt i processen.

Digitale kommunikationsformer som fordybelsesområde i afgangsprøven

En anden måde, hvorpå afgangsprøven kan indtænke digital dannelse er ved at arbejde med det som selvstændigt fordybelsesområde.
Prøveform B giver læreren frihed til, at der kan arbejdes med eksempelvis ”digital kommunikation” eller ”online kommunikation” som fordybelsesområde i løbet af 9. klasse og opgive det til afgangsprøven. Eksempelvis trækker eleven ”Digital kommunikation” som fordybelsesområde og vælger en blog som sit prøveoplæg.
Eleven skal demonstrere sin viden om fordybelsesområdet og redegøre, analysere og perspektivere i prøvesituationen:

  • Analyse af kommunikationen; herunder afsender- og modtagerforholdet
  • Analyse af budskab
  • Type af blog – en sagsorienteret eller selviscenesættende blog
  • Analyse af modaliteter
  • Analyse af sprog
  • Perspektivere ved at se bloggen i den kontekst den indgår i.

På denne måde bliver digitale kommunikationsformer en del af det
danskfaglige pensum på linje med et forfatterskab, en litteraturhistorisk periode eller genrer som fx novelle og nyhedsartikel.

Digital dannelse fra skolestart

Når afgangsprøverne i dansk skal indtænke digital dannelse, må det forudsætte, at eleverne igennem deres skoletid arbejder med digitale kommunikationsformer i mange forskellige sammenhænge og fag, så eleverne bliver bevidste om, hvilke muligheder og begrænsninger de enkelte indeholder, og hvordan de bruges mest hensigtsmæssigt.
Det skulle gerne medvirke til at eleverne i 9. klasse kan træffe kvalificerede valg af digitale kommunikationsformer, når de stilles en opgave.
Vi har her opstillet forskellige bud på, hvordan digital dannelse kan indtænkes i folkeskolens afgangsprøve for dansk.
Vores bud forudsætter ikke massive ændringer af den nuværende prøveform, men kan fungere som et bidrag til den allerede eksisterende prøveform.

Vores undervisningsmateriale @ltid Online – sprog, kommunikation,
læsning er en indføring til fire digitale kommunikationsformer: sms, chat, blog og wiki. Ved at undersøge kommunikationsforhold, modaliteter, sprog og læsning, sættes de digitale kommunikationsformer ind i en danskfaglig sammenhæng, og eleverne lærer at analysere og reflektere over deres og andres brug af digitale kommunikationsformer på en mere kritisk måde. @ltid online henvender sig til elever i udskolingen.
 
Se den fulde version af artiklen i ‘IT & Undervisning’ – Danmarks it-vejlederforening
Del denne artikel:
  • tweet

Seneste indlæg

  • Nyhedsugen 2020

    10. juni 2020 - 0 Kommentar
  • Pejlinger efter en tid med fjernundervisning

    13. maj 2020 - 0 Kommentar
  • Ny dato: 7.- 8. september Gl. Avernæs konference 2020

    12. december 2019 - 0 Kommentar

Forfatter Beskrivelse

Ingen Respons to “Når danskfaget går online”

Skriv et svar Annuller Svar

Your email address will not be published. Krævet felter er markeret *


*
*

Bliv medlem af Danmarks it-vejlederforening

Deltag i dialogen, og modtag vores medlemsblad 4 gange om året.

Tilmelding

Facebook

Facebook

Twitter


Warning: stripos() expects parameter 1 to be string, array given in /var/www/it-vejleder.dk/public_html/wp-content/plugins/fetch-tweets/include/class/request/http/FetchTweets_HTTP_Base.php on line 621

Warning: preg_match() expects parameter 2 to be string, array given in /var/www/it-vejleder.dk/public_html/wp-content/plugins/fetch-tweets/include/class/request/http/FetchTweets_HTTP_Base.php on line 631

Warning: stripos() expects parameter 1 to be string, array given in /var/www/it-vejleder.dk/public_html/wp-content/plugins/fetch-tweets/include/class/request/http/FetchTweets_HTTP_Base.php on line 621

Warning: preg_match() expects parameter 2 to be string, array given in /var/www/it-vejleder.dk/public_html/wp-content/plugins/fetch-tweets/include/class/request/http/FetchTweets_HTTP_Base.php on line 631

Warning: stripos() expects parameter 1 to be string, array given in /var/www/it-vejleder.dk/public_html/wp-content/plugins/fetch-tweets/include/class/request/http/FetchTweets_HTTP_Base.php on line 621

Warning: preg_match() expects parameter 2 to be string, array given in /var/www/it-vejleder.dk/public_html/wp-content/plugins/fetch-tweets/include/class/request/http/FetchTweets_HTTP_Base.php on line 631

Warning: stripos() expects parameter 1 to be string, array given in /var/www/it-vejleder.dk/public_html/wp-content/plugins/fetch-tweets/include/class/request/http/FetchTweets_HTTP_Base.php on line 621

Warning: preg_match() expects parameter 2 to be string, array given in /var/www/it-vejleder.dk/public_html/wp-content/plugins/fetch-tweets/include/class/request/http/FetchTweets_HTTP_Base.php on line 631
The profile image of allandbruun
Allan Bruun 24 minutter siden

Måske @RosenkrantzT har en god forklaring på hvorfor de store elever stadig skal fjernundervises? #skolechat twitter.com/allandbruun/st…

Hej @Heunicke
Du skylder de store elever en rigtig god forklaring på hvorfor du ikke ville regne på en tilbagevenden for dem! Jeg oplever elever der bare gerne vil i skole igen. Bare nogle få timer om ugen til en start! #skolechat https://t.co/vEntxk1QZu

— Allan Bruun (@allandbruun) February 26, 2021
The profile image of allandbruun
Allan Bruun 29 minutter siden

Hej @Heunicke Du skylder de store elever en rigtig god forklaring på hvorfor du ikke ville regne på en tilbagevenden for dem! Jeg oplever elever der bare gerne vil i skole igen. Bare nogle få timer om ugen til en start! #skolechat berlingske.dk/politik/regeri…

The profile image of Aarestrup71
Steffen Aarestrup 🇪🇺 🇩🇰 🇫🇮 37 minutter siden

Jo, tak til Esbjerg! #dkpol #uddpol #skolechat jv.dk/artikel/politi…

The profile image of Formand_DSE
Esther Vyff Petersen, fmd 2 timer siden

Ministerdebatten er optaget på forhånd -men jeg glæder mig mindst lige så meget til #learfest på mandag #skolechat laeringsfestivalonline.dk/konference/pro…

The profile image of MortenBoLa
Morten Bo Larsen 4 timer siden

En pige i 1. klasse lagde brød for sig og pølse for sig i solen i god tid inden spisefrikvarteret. Mikroovnen må angiveligt ikke bruges pga. smittefaren. Ved ikke helt om det her sundhedsfagligt er bedre? 🤷😁#skolechat

test Twitter Media - En pige i 1. klasse lagde brød for sig og pølse for sig i solen i god tid inden spisefrikvarteret. 

Mikroovnen må angiveligt ikke bruges pga. smittefaren. 

Ved ikke helt om det her sundhedsfagligt er bedre? 🤷😁#skolechat https://t.co/bRqSD1Afhj
The profile image of AndersRegnar
Anders Thorsen 4 timer siden

"Fagligheden blev styrket med folkeskolereformen," sagde ingen af dem, der står i klasseværelserne. Lad os nu lave kvalitetsundervisning med færre, men bedre forberedte timer i stedet for lange, dårligt forberedte skoledage. Kom nu i gang #uddpol og #dkpol! #skolechat twitter.com/flannov/status…

Drop den understøttende undervisning og styrk den gode og motiverende undervisning i skolens fag. Kortere skoledage for eleverne, bedre forberedelse og flere lærere👌 #skolechat #uddpol #dkpol https://t.co/8asdZDWV9g

— Regitze Flannov (@flannov) February 26, 2021
The profile image of Gymnasieskolen
Gymnasieskolen 5 timer siden

Negative test #COVID19dk er adgangsbilletten til klasselokalet for lærere og elever #gymnasiechat #uddpol #skolechat @GLformand gymnasieskolen.dk/saadan-skal-la…

The profile image of kommunerne
KL 5 timer siden

Så er de nyeste tal for fremmøde i skoler og dagtilbud klar. Ikke overraskende holder flere forældre børnene hjemme på vinterferie #COVID19 #skolechat #bhvchat kl.dk/forsidenyheder…

The profile image of flannov
Regitze Flannov 6 timer siden

Drop den understøttende undervisning og styrk den gode og motiverende undervisning i skolens fag. Kortere skoledage for eleverne, bedre forberedelse og flere lærere👌 #skolechat #uddpol #dkpol folkeskolen.dk/1866338/laerer…

The profile image of Anders_Mi
Anders Mikkelsen 6 timer siden

Vi ses i næste uge! Mød #aabenvirksomhed på @laerfestdk til en snak om gratis undervisningsmaterialer til skolevirksomhedsforløb laeringsfestivalonline.dk/udstilling/ #skolechat #stem

The profile image of LauraLChristen1
Laura L. Christensen 6 timer siden

Skynd jer ind og læs mit debatindlæg der er udgivet i dag om sexisme i grundskolen.😊💪 #skolechat #uddpol #dkpol #MeToo #sexismeigrundskolen twitter.com/skolemonitor/s…

Selvom der har været fokus på #metoo, har det ikke ændret den måde, der bliver undervist om køn og mangfoldighed på i skolerne, skriver Laura Christensen, der er bestyrelsesmedlem i @dselever #skolechat #uddpol https://t.co/x1qlbz7DNM

— Skolemonitor (@skolemonitor) February 26, 2021
The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 2 år siden

Digitale redskaber i folkeskolen Danmarks it- og medievejlederforening og Pædagogisk Læringscenterforening vil gerne undersøge ligheder og... forms.office.com/Pages/Response…

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 2 år siden

Vi er glade for at have været med i arbejdet med at udforme 10 råd om digital teknologi, som skal styrke undervisningen i grundskolen -... uvm.dk/aktuelt/nyhede…

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 2 år siden

Så er indholdet offentliggjort for teknologiforståelse 😊 folkeskolen.dk/649303/ministe…

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 2 år siden

Skal du med på Gl. Avernæs 2019? Så er program og tilmelding netop offentliggjort. Først til mølle - inden 20.01.2019: drive.google.com/file/d/1gm9l8r… drive.google.com/file/d/1gm9l8r…

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 2 år siden

Måske er disse ændringer værd at dele videre... om ikke andet så til 4. klasserne der deltager i ultra:bit-projektet dr.dk/skole/aendring… dr.dk/skole/aendring…

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 2 år siden

Ny kampagne fra UVM. Det ser interessant ud. uvm.dk/aktuelt/nyhede… uvm.dk/aktuelt/nyhede…

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 2 år siden

God indgang til et svært område i Sundhedsmagasinet. Og det kan udvides med flere veje, hvor teknologien kan styrke arbejdet med at erfare, skabe etc. facebook.com/story.php?stor…

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 2 år siden

facebook.com/story.php?stor…

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 2 år siden

Et fint tilbageblik - og tanker om at vi går lidt i ring 🙂 facebook.com/1399094551/pos… facebook.com/story.php?stor…

Tags

analyse billedkunst byod cloud dansk data data informeret læring didaktisering digital dannelse digitalt kamera elevstyret engelsk hvad har hvad har eleverne med? kode kodning lead users læring læringsspil matematik mediepatrulje multimodal musik musikvideo naturfag sprog twine video web 2.0
  • Populære indlæg
  • Nyeste
  • Digitale dannelsesaspekter

    1. februar 2012 - 8 Kommentarer
  • Distribution

    1. februar 2012 - 7 Kommentarer
  • Nyhedsugen 2020

    10. juni 2020 - 0 Kommentar
  • Pejlinger efter en tid med fjernundervisning

    13. maj 2020 - 0 Kommentar

Kort om IT-vejleder.dk

Vi varetager medlemmernes tjenstlige interesser, vi styrker integration og medvirker til udvikling, fornyelse samt anvendelse af IT i undervisningen

Seneste indlæg

  • Nyhedsugen 2020
  • Pejlinger efter en tid med fjernundervisning
  • Ny dato: 7.- 8. september Gl. Avernæs konference 2020
  • Indkaldelse Generalforsamling 2020
  • Nominer dit eller en kollegas team til en flyvende lærerpris!

Genveje

  • Tilmelding
  • Kontakt

Like os på facebook

Like os på facebook
Alt indhold på dette websted er udgivet med forfatterens tilladelse. Spørg om lov, hvis du vil udgive noget af indholdet et andet sted.