• Forside
  • Bestyrelsen
  • Blog
  • Bloggen
  • En genvej til Faghæfte 48
  • Facebook
  • Folkeskolen
  • Konferencer
  • Kontakt
  • logo
  • Medlemsblade
  • Om IT og afgangsprøver
  • Tilmelding
  • Twitter
  • Vedtægter
  • Værdigrundlag
  • Youtube

Logo

Navigation
  •  
  • Vi mener
    • Blog
    • Folkeskolen
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • Om IT og afgangsprøver
  • Medlemsblad
    • Medlemsblade
    • Få medlemsblad – Bliv medlem her
  • Foreningen
    • Konferencer
    • Værdigrundlag
    • Vedtægter
  • Kontakt
    • Bestyrelsen
    • Kontakt
    • Tilmelding

Når danskfaget går online

Af thosko | d. 7. november 2012 | 0 Kommentar
Analyse Informationssøgning og -indsamling Kommunikation, videndeling og samarbejde Produktion og formidling
Tema: Tænk hvis afgangsprøverne indtænkte digital dannelse.
Indlæg af Marie Bloch Jespersen og Maria Vestergaard Eriksen. Dansklærere på to københavnske folkeskoler og forfattere til materialet ”@ltid online – kommunikation, sprog, læsning”.

Det er ikke et spørgsmål om bør, kan eller vil.
Danskfaget skal indtænke digitale multimodale kommunikationsformer, hvis vi skal uddanne og danne mennesker, som kan tage kritisk stilling til de kommunikationsformer de anvender, benytte dem hensigtsmæssigt og have en analytisk tilgang til dem for at kunne forbedre kommunikationen.

Vi vil komme med nogle bud på, hvordan afgangsprøven i dansk i højere grad kan indtænke digital dannelse. Det behøver ikke at betyde et opgør med kanonforfatterne, eventyret, novellen og det lyriske univers, men derimod et varmt velkommen til de digitale kommunikationsformer, der både skal undervises i, om og med og som eleverne kan bruge som formidlingsværktøj og som genstand for analyse, refleksion og samarbejde. Det må derfor være et mål for en fremtidig prøveform i dansk, at den indeholder denne dimension.

Inden for danskfaget kan den digitale dannelse omfatte to kompetencer. En kommunikationskritisk kompetence og en netværkskompetence .

Eleverne skal udvikle kommunikationskritisk kompetence, som indebærer at

  • kunne se bag om tekster og sammenhænge og vurdere deres betydning for konteksten
  • undersøge og begrunde hvorfor noget ser ud som det gør
  • kunne kritisere konstruktivt.

Netværkskompetencen indebærer at

  • kunne opbygge, vedligeholde og tage aktiv del i et fællesskab
  • kunne se, møde og forstå mennesker og ytringer i den kontekst de indgår i
  • kunne kommunikere hensigtsmæssigt i situationen
  • kunne konstruere troværdige selvfortællinger
  • kunne udvise empati – også over for dem man ikke kan se
  • kunne deltage i fredelige løsninger af konflikter.
I Fælles Mål for dansk 2009 er der lagt større vægt på udviklingen af elevernes digitale kompetencer end hidtil. I faghæfte 48, It- og mediekompetencer i folkeskolen, udpensles der yderligere, hvad eleverne skal undervises i, og hvilke kompetencer de skal udvikle. Derforer det vigtigt, at afgangsprøverne afspejler forventningerne om, at undervisning bidrager til at eleverne udvikler digital dannelse. Afgangsprøverne bør derfor indeholde elementer, som fordrer denne dannelse og som er nutidig, kritisk og ikke mindst digital.

Et ”online” pilotprojekt

I maj/juni måned deltog atten skoler i et pilotprojekt, som indebærer, at der tilbydes internetadgang under de skriftlige afgangsprøver i dansk. Dette pilotprojekt hiver danskfaget i den rigtige retning, og giver mulighed for at stille nye og anderledes
opgaver til eleverne. En af opgaverne i prøveoplægget var blandt andet at eleverne selv skulle finde kilder til en opgave, som netop
er en del af både kommunikationskritisk- og netværkskompetencen. Her skal eleven mestre at bruge andre kilder end Google og Wikipedia.
En online adgang giver samtidig eleven mulighed for at demonstrere, hvilke forskellige modaliteter et produkt kan sammensættes af eksempelvis billede, lyd, video, link etc.
Internetadgang giver også mulighed for at finde flere tekster med intertekstuelle referencer, og eleven kan i sin opgave inddrage relevante citater, teksteksempler og links.

Nye krav til afgangsprøven

Den nuværende prøveform B lægger bl.a. op til, at eleven udviser sine færdigheder inden for analyse og fortolkning.
Når vi har med digital dannelse at gøre, er det ikke tilstrækkeligt, at eleverne analyserer fx en hjemmeside, en blog eller en wiki.
Det er vigtigt, at prøveformen indeholder dimensioner i medier, om medier og med medier. Prøveformen skal også give eleverne mulighed for at demonstrere, at de kan anvende net-ressourcerne og fx oprette og opdatere en wiki og samarbejde online med andre om dens indhold. Hvis afgangsprøven i dansk skal evaluere elevernes digitale dannelse, må den nuværende prøveform B videreudvikles. Den skal give mulighed for at samarbejde via nettet, oprette fælles webdokumenter, udveksle meninger skrevet i det digitale rum med sans for empati og private grænser, demonstrere viden om det offentlige og det private rum samt redegøre for
de usynlige, men tilstedeværende grænser.

Digitale kommunikationsformer som værktøjer i afgangsprøven

Eleverne trækker som gruppe et fordybelsesområde, eksempelvis Det moderne gennembrud.
Eleverne skal i prøvesituationen vise deres kompetencer inden for et danskfagligt analytisk område, som består af en viden om den litterære og historiske periode og tekstanalyse.
Derudover skal de formidle deres viden og analyse gennem et digitalt udtryk. Eleverne udarbejder fx deres egen wiki, hvor de samler deres viden i form af selvskrevne dokumenter, billeder, undersøgelser, udvalgte tekster fra perioden, analysemodeller, links, kilder etc.
På wikien er det vigtigt, at eleverne er i stand til at udvise social kompetence i form af en ordentlig tone i samarbejdet om webdokumenter samt en forståelse af grænsen mellem det
offentlige og det private rum. Gruppewikien fungerer som springbræt for den mundtlige prøvesitua-tion, enten gruppevis eller individuelt.
Til fremlæggelsen kan eleverne fx vælge Prezi som præsentationsform. Prøveformen er på denne måde procesorienteret og fokuserer på den viden eleverne tilegner sig undervejs i udarbejdelsen af wikien samt på deres kompetencer til at bruge wikien hensigtsmæssigt i processen.

Digitale kommunikationsformer som fordybelsesområde i afgangsprøven

En anden måde, hvorpå afgangsprøven kan indtænke digital dannelse er ved at arbejde med det som selvstændigt fordybelsesområde.
Prøveform B giver læreren frihed til, at der kan arbejdes med eksempelvis ”digital kommunikation” eller ”online kommunikation” som fordybelsesområde i løbet af 9. klasse og opgive det til afgangsprøven. Eksempelvis trækker eleven ”Digital kommunikation” som fordybelsesområde og vælger en blog som sit prøveoplæg.
Eleven skal demonstrere sin viden om fordybelsesområdet og redegøre, analysere og perspektivere i prøvesituationen:

  • Analyse af kommunikationen; herunder afsender- og modtagerforholdet
  • Analyse af budskab
  • Type af blog – en sagsorienteret eller selviscenesættende blog
  • Analyse af modaliteter
  • Analyse af sprog
  • Perspektivere ved at se bloggen i den kontekst den indgår i.

På denne måde bliver digitale kommunikationsformer en del af det
danskfaglige pensum på linje med et forfatterskab, en litteraturhistorisk periode eller genrer som fx novelle og nyhedsartikel.

Digital dannelse fra skolestart

Når afgangsprøverne i dansk skal indtænke digital dannelse, må det forudsætte, at eleverne igennem deres skoletid arbejder med digitale kommunikationsformer i mange forskellige sammenhænge og fag, så eleverne bliver bevidste om, hvilke muligheder og begrænsninger de enkelte indeholder, og hvordan de bruges mest hensigtsmæssigt.
Det skulle gerne medvirke til at eleverne i 9. klasse kan træffe kvalificerede valg af digitale kommunikationsformer, når de stilles en opgave.
Vi har her opstillet forskellige bud på, hvordan digital dannelse kan indtænkes i folkeskolens afgangsprøve for dansk.
Vores bud forudsætter ikke massive ændringer af den nuværende prøveform, men kan fungere som et bidrag til den allerede eksisterende prøveform.

Vores undervisningsmateriale @ltid Online – sprog, kommunikation,
læsning er en indføring til fire digitale kommunikationsformer: sms, chat, blog og wiki. Ved at undersøge kommunikationsforhold, modaliteter, sprog og læsning, sættes de digitale kommunikationsformer ind i en danskfaglig sammenhæng, og eleverne lærer at analysere og reflektere over deres og andres brug af digitale kommunikationsformer på en mere kritisk måde. @ltid online henvender sig til elever i udskolingen.
 
Se den fulde version af artiklen i ‘IT & Undervisning’ – Danmarks it-vejlederforening
Del denne artikel:
  • tweet

Seneste indlæg

  • CD-ORD kan gætte dine tanker  

    25. april 2017 - 0 Kommentar
  • CampMat

    25. april 2017 - 0 Kommentar
  • Culture eats data for breakfast

    25. april 2017 - 0 Kommentar

Forfatter Beskrivelse

Ingen Respons to “Når danskfaget går online”

Skriv et svar Annuller Svar

Your email address will not be published. Krævet felter er markeret *


*
*

Bliv medlem af Danmarks it-vejlederforening

Deltag i dialogen, og modtag vores medlemsblad 4 gange om året.

Tilmelding

Facebook

Facebook

Twitter

The profile image of ClioOnline
Clio Online Danmark 1 time siden

Kæmp om at være den sidste på madrassen, når klassens madraskonge skal findes på #Idrætsfaget Indskoling: bit.ly/ID-IN_Madrasko… #skolechat #dkpæd

test Twitter Media - Kæmp om at være den sidste på madrassen, når klassens madraskonge skal findes på #Idrætsfaget Indskoling:

https://t.co/Jqdk08cGKG #skolechat #dkpæd https://t.co/udW8Tx809M
The profile image of wang_cam
Camilla Wang 1 time siden

Det er en utrolig god nyhed for skolebørnene på Lolland-Falster. @PHabsalon glæder sig til at bidrage til den fortsatte skoleudvikling #skolechat #uddpol phabsalon.dk/nyheder/nyhed/…

The profile image of oveucsj
Ove Christensen シ 2 timer siden

Hvis du undre dig over, hvad det der internet er, så har fundet ud af, hvor det befinder sig. I et lokale i Grenå. Det var altså vildt spændende at se det. #skolechat #Internet

test Twitter Media - Hvis du undre dig over, hvad det der internet er, så har fundet ud af, hvor det befinder sig. I et lokale i Grenå. Det var altså vildt spændende at  se det. #skolechat #Internet https://t.co/VQ6li1pTYz
The profile image of oveucsj
Ove Christensen シ 2 timer siden

@HenningCella @ForskerMP @peterrasmussen7 @mathiaspoulsen Nej, det er vist umuligt. Det var også min pointe 😩😀 #skolechat

The profile image of erikicarter
Erik Carter 3 timer siden

Åben skole i praksis - Lejre kommunes markedsdag, hvor vi taler Minecraft og spilbaseret læring! Fin eftermiddag og seje lærere 😍 glæder mig til projekter ude på skolerne. #skolechat

test Twitter Media - Åben skole i praksis - Lejre kommunes markedsdag, hvor vi taler Minecraft og spilbaseret læring! Fin eftermiddag og seje lærere 😍 glæder mig til projekter ude på skolerne. #skolechat https://t.co/UFDZXd3jPc
test Twitter Media - Åben skole i praksis - Lejre kommunes markedsdag, hvor vi taler Minecraft og spilbaseret læring! Fin eftermiddag og seje lærere 😍 glæder mig til projekter ude på skolerne. #skolechat https://t.co/UFDZXd3jPc
The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 2 måneder siden

Alle taler om teknologiforståelse - vi gør noget ved det. Kom og vær med på dette års FabLearnDK2018, hvor du... fb.me/97BJBIfjT

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 3 måneder siden

Bliv medlem af Danmarks it- og medievejlederforening. it-vejleder.dk/tilmelding/ fb.me/7DmUprDPd

Tilmelding
The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 7 måneder siden

IT i kulturfagene fb.me/1A48cW5m6

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 10 måneder siden

Så er der kun 5 pladser tilbage på året konsulentkonferencen arrangeret af Danmarks it- og medievejlederforening... fb.me/2QQWJwecS

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 11 måneder siden

Skal du med? Hvordan planlægger vi som konsulenter vores arbejde og hvordan leder vi andre på vej? Hvad er det... fb.me/24fMOP6Bk

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 11 måneder siden

OLE SEJER IVERSEN, CHRISTIAN DINDLER OG RACHEL CHARLOTTE SMITH skriver pt på en ny bog om Digital teknologi og... fb.me/6VmO5HxwL

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 11 måneder siden

OLE SEJER IVERSEN, CHRISTIAN DINDLER OG RACHEL CHARLOTTE SMITH skriver pt på en ny bog om Digital teknologi og... fb.me/1r6Te0H1E

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 1 år siden

folkeskolen.dk/601660/phd-stu… fb.me/8uKRRE2S6

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 1 år siden

Danmarks Vækstråd anbefaler i Rapport om Kvalificeret Arbejdskraft (2016) at: „Computational Thinking“ gøres til... fb.me/2xK0I20gz

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 1 år siden

Ordblinde bliver tabt i folkeskolen - Hvorfor ikke lave nye muligheder til ordblinde ved eksamen.:... tinyurl.com/hbwuzb4 #skolechat

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 1 år siden

KMD: Undervisningsforløb kan overføres fra Educa til ny læringsplatform: Firmaet bag læringsplatfo... tinyurl.com/jbdgygf #skolechat

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 1 år siden

Online ordbøger og ordforråd: Skiftende digitale ordbøger bliver en udfordring i engelskundervisningen. tinyurl.com/jftrs4y #skolechat

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 1 år siden

Aarhus skifter læringsplatform: Landets næststørste kommune havde egentlig valgt KMD's Educa som l... bit.ly/2eBtplc #skolechat

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 1 år siden

KMD: Vi udfaser Educa og satser på MinUddannelse: KMD, der står bag læringsplatformen Educa, har k... tinyurl.com/jfgdpdm #skolechat

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 1 år siden

Nu skal it ind i matematikundervisningen – alle steder: Danmarks Matematiklærerforening sætter nu ... tinyurl.com/hpmzpvh #skolechat

Tags

analyse billedkunst byod cloud dansk data data informeret læring didaktisering digital dannelse digitalt kamera elevstyret engelsk hvad har hvad har eleverne med? kode kodning lead users læring læringsspil matematik mediepatrulje multimodal musik musikvideo naturfag sprog twine video web 2.0
  • Populære indlæg
  • Nyeste
  • Digitale dannelsesaspekter

    1. februar 2012 - 8 Kommentarer
  • Distribution

    1. februar 2012 - 7 Kommentarer
  • CD-ORD kan gætte dine tanker  

    25. april 2017 - 0 Kommentar
  • CampMat

    25. april 2017 - 0 Kommentar

Kort om IT-vejleder.dk

Vi varetager medlemmernes tjenstlige interesser, vi styrker integration og medvirker til udvikling, fornyelse samt anvendelse af IT i undervisningen

Seneste indlæg

  • CD-ORD kan gætte dine tanker  
  • CampMat
  • Culture eats data for breakfast
  • Flyvende læring
  • Gl. Avernæs konference 2017

Genveje

  • Tilmelding
  • Kontakt

Like os på facebook

Like os på facebook
Alt indhold på dette websted er udgivet med forfatterens tilladelse. Spørg om lov, hvis du vil udgive noget af indholdet et andet sted.