• Forside
  • Bestyrelsen
  • Blog
  • Bloggen
  • En genvej til Faghæfte 48
  • Facebook
  • Folkeskolen
  • Konferencer
  • Kontakt
  • logo
  • Medlemsblade
  • Om IT og afgangsprøver
  • Tilmelding
  • Twitter
  • Vedtægter
  • Værdigrundlag
  • Youtube

Logo

Navigation
  •  
  • Vi mener
    • Blog
    • Folkeskolen
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • Om IT og afgangsprøver
  • Medlemsblad
    • Medlemsblade
    • Få medlemsblad – Bliv medlem her
  • Foreningen
    • Værdigrundlag
    • Vedtægter
  • Kontakt
    • Bestyrelsen
    • Kontakt
    • Indmeldelse
  • 21. december 2014

    it-fagdidaktik

  • 10. november 2013

    BYOD – erfaringer fra praksis på Kornmod Realskole i Silkeborg

  • 8. november 2013

    BYOD i et 3:3 perspektiv

Om IT og afgangsprøver

BRUG AF INTERNET VED FOLKESKOLENS AFSLUTTENDE PRØVER

(Bilag til Kvalitets- og Tilsynsstyrelsens nyhedsbrev af 27. september 2011)
Reglerne om brug af computer ved skriftlige og mundtlige prøver fremgår af §§ 10 og 11 i prøvebekendtgørelsen.

Ny vejledning om brugen af internet i forbindelse med prøverne

Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen har de seneste år modtaget et stigende antal henvendelser fra skoler, som har ønsket at give eleverne adgang til internettet under prøverne. Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen har i den forbindelse hidtil vurderet, at relevante hjælpemidler i forbindelse med prøverne var tilgængelige i form af trykte eller elektroniske materialer, og at adgang til internettet under prøverne ikke i tilstrækkelig grad kunne sikres mod, at eleverne kunne kommunikere utilsigtet. Ligeledes har styrelsen hidtil vurderet, at kilder til prøveoplæg ved mundtlige prøver, som blev gjort tilgængelige via internettet, ikke kunne benyttes under tilstrækkeligt hensigtsmæssige forhold.

Mulighed for adgang til internet ved prøverne

På baggrund af det stigende ønske fra skolernes side og med afsæt i den teknologiske udvikling har styrelsen revurderet adgangen til internet ved prøverne. Det er styrelsens vurdering, at prøverne gennem it-foranstaltninger og passende tilsyn kan tilrettelægges, så utilsigtet kommunikation undgås eller afsløres. Styrelsen har derfor besluttet, at det med virkning fra og med skoleåret 2011/12 skal være muligt at benytte internetbaserede hjælpemidler ved prøverne for de skoler, som ønsker det. Ligeledes vil skolerne ved de mundtlige prøver have mulighed for at benytte internetbaserede kilder. Adgang til internet ved prøverne forudsætter, at skolelederen gennem tilsyn og it-foranstaltninger sikrer, at elever ikke kommunikerer utilsigtet, og at de alene benytter hjælpemidler, som er fastsat for den enkelte prøve.

Ingen ændring i reglerne om hjælpemidler

Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen gør opmærksom på, at der med den nye vejledning hverken ændres i reglerne for de enkelte prøver eller i de tilladte hjælpemidler. Eleverne må således ikke benytte adgangen til internettet til at kommunikere med andre via email eller via sociale medier som fx Messenger, Facebook, Twitter m.fl., men alene til at få adgang til de i forvejen tilladte hjælpemidler, som disse er angivet under de enkelte fag i prøvebekendt-gørelsens bilag 1 og 2. Muligheder og begrænsninger for brug af hjælpemidler vil desuden fremgå af prøvevejledningerne for de enkelte fag og af oversigten over hjælpemidler i publikationen ”Orientering om folkeskolens afsluttende prøver”, som forventes at udkomme i begyndelsen af november 2011.

Ændringen betyder, at det ved de mundtlige og skriftlige prøver, hvor eleverne må benytte hjælpemidler fx i form af opslagsværker, fremover vil være tilladt for eleverne at tilgå disse i onlineversioner. Det betyder også, at det fx i forbindelse med prøven i historie er muligt at benytte en kilde, der alene er adgang til via internettet. Ændringen gælder således både de skriftlige prøver og i forbindelse med forberedelsen og eksaminationen i de mundtlige prøver.

Hvilket it-udstyr kan benyttes?

Ved adgang til internettet kan eleverne alene benytte computere og tablets. Det er således Kvalitets- og Tilsynsstyrelsens vurdering, at mobiltelefoner og smartphones ikke er velegnede til at undgå utilsigtet kommunikation, hvorfor disse ikke kan benyttes i forbindelse med prøverne.

Skolelederen skal sikre, at eleverne ikke kommunikerer utilsigtet

Det er desuden fortsat skolelederens ansvar, herunder gennem tilsyn og it-foranstaltninger, at sikre, at eleverne ikke kommunikerer utilsigtet eller benytter ulovlige hjælpemidler. Det er på den baggrund vigtigt, at skolelederen informerer eleverne grundigt om såvel reglerne for brugen af internettet som konsekvenserne af snyd under prøverne.

Skolens leder kan begrænse adgangen til at anvende elektroniske hjælpemidler

Skolens leder kan fortsat beslutte at begrænse adgangen til at anvende elektroniske hjælpemidler, herunder medbragte elektroniske hjælpemidler, hvis det er nødvendigt af kapacitetsmæssige grunde – jævnfør prøvebekendt-gørelsens § 11, stk. 2.

It-teknisk vejledning af Danmarks IT-vejlederforening

Danmarks IT-vejlederforening er ved at udarbejde en vejledning med råd og vink, som kan hjælpe skolelederen i arbejdet med at sikre og kontrollere, at reglerne ved prøverne bliver overholdt, når internettet inddrages. Undervisningsministeriet henviser til Danmarks IT-vejlederforenings hjemmeside på netadressen: www.it-vejleder.dk

Vejledningen planlægges offentliggjort i løbet af efteråret 2011 og forventes at blive udbygget løbende.

Det er styrelsens ønske, at de nye muligheder vil fremme brugen af it ved prøverne og give skoler, som ønsker det, adgang til at benytte internettet ved prøver.

Folkeskolens afsluttende prøver
Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen

Undervisningsministeriet

Bliv medlem af Danmarks it-vejlederforening

Deltag i dialogen, og modtag vores medlemsblad 4 gange om året.

Tilmelding

Facebook

Facebook

Twitter


Warning: stripos() expects parameter 1 to be string, array given in /var/www/it-vejleder.dk/public_html/wp-content/plugins/fetch-tweets/include/class/request/http/FetchTweets_HTTP_Base.php on line 621

Warning: preg_match() expects parameter 2 to be string, array given in /var/www/it-vejleder.dk/public_html/wp-content/plugins/fetch-tweets/include/class/request/http/FetchTweets_HTTP_Base.php on line 631

Warning: stripos() expects parameter 1 to be string, array given in /var/www/it-vejleder.dk/public_html/wp-content/plugins/fetch-tweets/include/class/request/http/FetchTweets_HTTP_Base.php on line 621

Warning: preg_match() expects parameter 2 to be string, array given in /var/www/it-vejleder.dk/public_html/wp-content/plugins/fetch-tweets/include/class/request/http/FetchTweets_HTTP_Base.php on line 631

Warning: stripos() expects parameter 1 to be string, array given in /var/www/it-vejleder.dk/public_html/wp-content/plugins/fetch-tweets/include/class/request/http/FetchTweets_HTTP_Base.php on line 621

Warning: preg_match() expects parameter 2 to be string, array given in /var/www/it-vejleder.dk/public_html/wp-content/plugins/fetch-tweets/include/class/request/http/FetchTweets_HTTP_Base.php on line 631

Warning: stripos() expects parameter 1 to be string, array given in /var/www/it-vejleder.dk/public_html/wp-content/plugins/fetch-tweets/include/class/request/http/FetchTweets_HTTP_Base.php on line 621

Warning: preg_match() expects parameter 2 to be string, array given in /var/www/it-vejleder.dk/public_html/wp-content/plugins/fetch-tweets/include/class/request/http/FetchTweets_HTTP_Base.php on line 631
The profile image of oveucsj
Ove Christensen シ 1 time siden

Der er rigtig mange gode elementer i det, fadderne er kommet med. Spørgsmålet er bare, om det ikke er alt for snævert et sigte, der er kommet ud af det - der er også en del blinde vinkler, som @mariisdk også peger på. Ser frem til nr. 3 : ) #skolechat #teknologiforståelse

The profile image of oveucsj
Ove Christensen シ 2 timer siden

Super indlæg - tak for det: "kan netop Iversen og Caspersen ses som fagets faddere, og deres særlige ekspertiser inden for basisfaglighederne digitalt design og datalogi præger i høj grad fagets nuværende identitet, formål og indhold." #skolechat #teknologiforståelse twitter.com/mariisdk/statu…

Indlæg nr. 2 i en serie om #teknologiforståelse og #erhvervsinformatik Denne gang om den igangværende ‘kamp’ om fagets identitet, der også kan påvirke #eud https://t.co/6RQ3oXuVRi Ros til både @sejer og fx @RikkeToftN @oveucsj mfl. der bidrager til kvalificerering af debatten.

— Marianne Riis (@mariisdk) February 28, 2021
The profile image of RikkeToftN
Rikke Toft Nørgård 2 timer siden

Tak for de fine ord og gode tanker @mariisdk :) Jeg deltager meget gerne i en videre diskussion, udforskning og ideskabelse omkring hvad #teknologiforståelse kan være og blive til hvis vi vil og tør lege sammen på tværs af STEM+D og HUM+ARTS felterne #skolechat #uddpol twitter.com/mariisdk/statu…

Indlæg nr. 2 i en serie om #teknologiforståelse og #erhvervsinformatik Denne gang om den igangværende ‘kamp’ om fagets identitet, der også kan påvirke #eud https://t.co/6RQ3oXuVRi Ros til både @sejer og fx @RikkeToftN @oveucsj mfl. der bidrager til kvalificerering af debatten.

— Marianne Riis (@mariisdk) February 28, 2021
The profile image of StineLiv
Stine Liv Johansen 2 timer siden

@IPADenmark @carstenjessen @LotteRod @helleskovbjerg @AgiCsonka @BUPLFormand (inkl. mig selv, sagde hunden) mener, vi skal gøre for at sikre børns konventionsbestemte ret til leg. Måske er det endda gennem leg at vi skal komme ud på den anden side af krisen. #mereleg #skolechat #bhvchat

The profile image of oveucsj
Ove Christensen シ 4 timer siden

Dræber Zoom også dig langsomt? Derfor er det så hårdt være på virtuelt | DR - go.shr.lc/3dSTJDT #zoomtræthed #zoomfatigue #skolechat #gymnasiechat #onlineundervisning

The profile image of Petertwitdk
Peter Skram 14 timer siden

Mandag starter intrigerne og de nedrige bemærkninger på Snapchat igen. Det er dødssygt at være 11 og låst til en skærm. #skolechat

The profile image of MHScharstein
Marcus Højgaard Scharstein 15 timer siden

Jeg synes ikke at det giver mening at holde efterskole- og højskoleelever hjemme. De burde have deres livs bedste skoleår men sidder i stedet foran en skærm hver for sig. Norges system virker. Hvorfor skulle det ikke kunne virke i Danmark? #skolepol #uddpol #skolechat

test Twitter Media - Jeg synes ikke at det giver mening at holde efterskole- og højskoleelever hjemme. De burde have deres livs bedste skoleår men sidder i stedet foran en skærm hver for sig.
Norges system virker. Hvorfor skulle det ikke kunne virke i Danmark?
#skolepol #uddpol #skolechat https://t.co/8A7T9sTCMg
The profile image of innov8_dk
Jan Ståhlberg 16 timer siden

Kom med @siliconhagen på virtuel verdens tur til inspiration til undervisningen. Nu på mandag kl 16 👇#skolechat #uddpol @Folkeskolendk @DanskeGymnasier twitter.com/Siliconhagen/s…

At flyve oppe mellem skyerne eller svømme i de dybe oceaner hører ikke længere kun drømmene til. Gå på opdagelse i #VR.

Flying amongst the clouds or swimming in the deepest oceans is no longer reserved for dreams. Go on adventures in VR.#immersiveexperiences #VirtualReality pic.twitter.com/A7HbiXmh9m

— SiliconHagen (@Siliconhagen) February 27, 2021
The profile image of SeestMalene
Malene Seest Holmqvist 18 timer siden

Jeg sidder alene hjemme og småtuder over MGP. Fordi det er et tiltrængt lyspunkt for børn i en svær tid, hvor urimeligt ansvar hænger over deres hoved. Mine børns glæde over MGP har overskygget coronahverdagen og de har fået lov at fejre det hos hver deres ven. #dkpæd #skolechat

The profile image of MikkelAslak
Mikkel Aslak 19 timer siden

Min bog er på vej i handlen, og jeg har noget at sige om den. Det jeg håber allermest på er, at man kan læse hvor meget jeg brænder for emnet og at det vil kunne inspirere, så mange selv kommer i gang med at producere podcast med eleverne #skolechat podcastiskolen.dk

The profile image of AnneAnneAnneH
Anne Hammer 19 timer siden

@Rasmus_DSE @Formand_DSE @Mille61165811 Lad os tale mere om bevægelse i undervisningen på mandag mellem 20-21 til #skolechat på Twitter.

The profile image of BirgitteBagger
Birgitte Bagger 24 timer siden

Ja! Og så trænger afgangsprøverne også til et eftersyn. #skolechat twitter.com/AndersRegnar/s…

"Fagligheden blev styrket med folkeskolereformen," sagde ingen af dem, der står i klasseværelserne. Lad os nu lave kvalitetsundervisning med færre, men bedre forberedte timer i stedet for lange, dårligt forberedte skoledage. Kom nu i gang #uddpol og #dkpol! #skolechat https://t.co/ZxLIvkkkzX

— Anders Thorsen (@AndersRegnar) February 26, 2021
The profile image of Rasmus_DSE
Rasmus Rosenlund Ditlefsen 1 dag siden

Det kan ikke passe, at elever går glip af bevægelse i undervisningen, bare fordi de ikke sidder på skolen. Vi mangler kreative og nytænkende idéer til en spændende undervisning! #dkpol #skolechat @Mille61165811 jyllands-posten.dk/debat/breve/EC…

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 2 år siden

Digitale redskaber i folkeskolen Danmarks it- og medievejlederforening og Pædagogisk Læringscenterforening vil gerne undersøge ligheder og... forms.office.com/Pages/Response…

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 2 år siden

Vi er glade for at have været med i arbejdet med at udforme 10 råd om digital teknologi, som skal styrke undervisningen i grundskolen -... uvm.dk/aktuelt/nyhede…

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 2 år siden

Så er indholdet offentliggjort for teknologiforståelse 😊 folkeskolen.dk/649303/ministe…

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 2 år siden

Skal du med på Gl. Avernæs 2019? Så er program og tilmelding netop offentliggjort. Først til mølle - inden 20.01.2019: drive.google.com/file/d/1gm9l8r… drive.google.com/file/d/1gm9l8r…

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 2 år siden

Måske er disse ændringer værd at dele videre... om ikke andet så til 4. klasserne der deltager i ultra:bit-projektet dr.dk/skole/aendring… dr.dk/skole/aendring…

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 2 år siden

Ny kampagne fra UVM. Det ser interessant ud. uvm.dk/aktuelt/nyhede… uvm.dk/aktuelt/nyhede…

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 2 år siden

God indgang til et svært område i Sundhedsmagasinet. Og det kan udvides med flere veje, hvor teknologien kan styrke arbejdet med at erfare, skabe etc. facebook.com/story.php?stor…

Tags

analyse billedkunst byod cloud dansk data data informeret læring didaktisering digital dannelse digitalt kamera elevstyret engelsk hvad har hvad har eleverne med? kode kodning lead users læring læringsspil matematik mediepatrulje multimodal musik musikvideo naturfag sprog twine video web 2.0
  • Populære indlæg
  • Nyeste
  • Digitale dannelsesaspekter

    1. februar 2012 - 8 Kommentarer
  • Distribution

    1. februar 2012 - 7 Kommentarer
  • Nyhedsugen 2020

    10. juni 2020 - 0 Kommentar
  • Pejlinger efter en tid med fjernundervisning

    13. maj 2020 - 0 Kommentar

Kort om IT-vejleder.dk

Vi varetager medlemmernes tjenstlige interesser, vi styrker integration og medvirker til udvikling, fornyelse samt anvendelse af IT i undervisningen

Seneste indlæg

  • Nyhedsugen 2020
  • Pejlinger efter en tid med fjernundervisning
  • Ny dato: 7.- 8. september Gl. Avernæs konference 2020
  • Indkaldelse Generalforsamling 2020
  • Nominer dit eller en kollegas team til en flyvende lærerpris!

Genveje

  • Tilmelding
  • Kontakt

Like os på facebook

Like os på facebook
Alt indhold på dette websted er udgivet med forfatterens tilladelse. Spørg om lov, hvis du vil udgive noget af indholdet et andet sted.