Bloggen
Danmarks it- og medievejlederforening
Scenariedidaktik & teknologiforståelse
Artiklen har to pointer om teknologiforståelse: Den ene er didaktisk og handler om at kontekstualisere det, vi gerne vil have, eleverne skal lære i scenarier – den anden er etisk, da brug af teknologi sætter os i dilemmaer, som vi skal diskutere med eleverne.
Blad 2 2023
Digital læringsdag
Skal du med til Digital Læringsdag den 6. september 2023?
Sammen med @EdTech Denmark stiller vi skarpt på forholdet mellem teknologi, læring og uddannelse.
Du kan blandt mange andre møde @Birgitte Vedersø, formand for UVMs Ekspertgruppe for kunstig intelligens, @Simon Skov Fougt, AU og national leder af PIRLS, @Camilla Mehlsen, digital medieanalytiker og forfatter.
Deltagelsesmuligheder
I den nordlige del af Aarhus ligger Skovvangskolen, som ved første øjekast
er en ældre, helt traditionel byskole, men bag de røde mursten er der
stor interesse i at få teknologierne i spil.
Blad 2 2023
Leder 2 2023
Hvordan bliver vi kompetente og kritiske med teknologi?
Digi-dage 2023
Digitalisering er svært at komme uden om. Er du interesseret i at forstå, hvad sociale medier gør ved vores børn og unges trivsel? Hvordan vi skal håndtere AI, ChatGPT og andre nye teknologier, i undervisningssektoren? Så er Digitaliseringsdage helt sikkert noget for dig!
Kunstig intelligens er ikke en døgnflue
Forfatterne præsenterer i denne artikel det teknologiske grundlag for sprogmodeller såsom ChatGPT, og inviterer læseren til dialog om, hvordan de teknologiske muligheder og udfordringer kan imødekommes i uddannelsessystemet. Du kan deltage i debatten d. 15. – 16. april 2023, når der holdes EdCamp om dette på Københavns Professionshøjskole.
Ny vejledning til PLC bekendtgørelse
Uanset om du er leder, vejleder eller ressourceperson på en folkeskole, eller måske skolekonsulent i en kommune, så har du en vigtig rolle at spille, for at de pædagogiske læringscentre kan understøtte lærernes og pædagogernes arbejde.
Hvad skal vi med kunstig intelligens i skolen?
ChatGPT har for alvor bragt kunstig intelligens frem i rampelyset
Af Mikala Hansbøl og Malte von Sehested
Leder 1-23
Der er sket meget siden vores sidste bladudgivelse i december 2022. Vi har fået en ny regering og dermed også en ny undervisningsminister.
Gl. Avernæs 2023
Konferencen er afholdt.
Der er link til materialer fra konferencen her.
Får man færdselserfaring?
Får man færdselserfaring af at få udleveret en bilnøgle?
(Et kritisk blik på brug af digitale værktøjer)
Af Pia Tesdorf , EdTech
Artikel fra blad 4 2022
Det fælleskommunale Databehandlersekretariat
Blad 4, 2022
Artikel af Erik Sørensen formand for DBS
Det fælleskommunale Databehandlersekretariat – bygget på samarbejde og afbureaukratisering
Hvor er politikerne?
Af Esben Trier EdTech Denmark
Vi ønsker en mere kvalificeret diskussion og løfte spørgsmålet op på politisk niveau, til den nye regering, da hele uddannelsessektoren vil gå i stå – hvis principperne for Helsingør og Aula-sagerne gøres gældende.
Artikel blad 4 2022
Leder blad 4-22
Nye roller og fortsat fokus på samarbejde
Thomas har søgt nye udfordringer og træder ud af styrelsen.
Dette er hans sidste leder som formand i Danmarks it- og medievejlederforening.
“Mit store håb er, at man får fastholdt og styrket it-sikkerheden og de mange stærke ting ude på skolerne, samt at man får samlet op i forhold til teknologiforståelsesfagligheden. I forhold til sidstnævnte, så er behovet stort, og der er så mange gode erfaringer, der ikke må gå til spilde. En meget vigtig opgave for foreningen at fastholde.”
Hverdagen er udgangspunktet for læring med IT
Undervisning i undervisningen (UiU)
I Vallensbæk Kommune arbejder vi ud fra en praksisnær tilgang, når det gælder ITunderstøttet læring.
Da vi tænkte lidt ud af boksen
Artikel blad 3 2022 – af Christel Aagaard Rasmussen
Lærer og frivillig i Coding Pirates i Nyborg
Netværket Peers ser dagens lys
Peers er et nyt netværk, der er åbent for alle skoler og kommuner, som vil arbejde med at udvikle ”den kreative ende” af undervisningen.
Artikel i blad 3 2022 af Mads Sode og David Garde-Tschertok
Vi er ikke helt i mål men godt på vej
Leder Blad 4
GDPR – Skolernes PLC – Kvalitet i digitale læremidler – Teknologiforståelsesfagligheden
Kalender
Arrangementer og møder
I et hav af it-systemer
Bidrag fra deltagerne på foreningens webinar om rettighedsstyring og kontrol i AULA samt ….