Bloggen

Danmarks it- og medievejlederforening 

Scenariedidaktik & teknologiforståelse

Scenariedidaktik & teknologiforståelse

Artiklen har to pointer om teknologiforståelse: Den ene er didaktisk og handler om at kontekstualisere det, vi gerne vil have, eleverne skal lære i scenarier – den anden er etisk, da brug af teknologi sætter os i dilemmaer, som vi skal diskutere med eleverne.
Blad 2 2023

læs mere
Digital læringsdag

Digital læringsdag

Skal du med til Digital Læringsdag den 6. september 2023?
Sammen med @EdTech Denmark stiller vi skarpt på forholdet mellem teknologi, læring og uddannelse.
Du kan blandt mange andre møde @Birgitte Vedersø, formand for UVMs Ekspertgruppe for kunstig intelligens, @Simon Skov Fougt, AU og national leder af PIRLS, @Camilla Mehlsen, digital medieanalytiker og forfatter.

læs mere

Deltagelsesmuligheder

I den nordlige del af Aarhus ligger Skovvangskolen, som ved første øjekast
er en ældre, helt traditionel byskole, men bag de røde mursten er der
stor interesse i at få teknologierne i spil.
Blad 2 2023

læs mere
Digi-dage 2023

Digi-dage 2023

Digitalisering er svært at komme uden om. Er du interesseret i at forstå, hvad sociale medier gør ved vores børn og unges trivsel? Hvordan vi skal håndtere AI, ChatGPT og andre nye teknologier, i undervisningssektoren? Så er Digitaliseringsdage helt sikkert noget for dig!

læs mere

Kunstig intelligens er ikke en døgnflue

Forfatterne præsenterer i denne artikel det teknologiske grundlag for sprogmodeller såsom ChatGPT, og inviterer læseren til dialog om, hvordan de teknologiske muligheder og udfordringer kan imødekommes i uddannelsessystemet. Du kan deltage i debatten d. 15. – 16. april 2023, når der holdes EdCamp om dette på Københavns Professionshøjskole.

læs mere
Ny vejledning til PLC bekendtgørelse

Ny vejledning til PLC bekendtgørelse

Uanset om du er leder, vejleder eller ressourceperson på en folkeskole, eller måske skolekonsulent i en kommune, så har du en vigtig rolle at spille, for at de pædagogiske læringscentre kan understøtte lærernes og pædagogernes arbejde.

læs mere

Leder 1-23

Der er sket meget siden vores sidste bladudgivelse i december 2022. Vi har fået en ny regering og dermed også en ny undervisningsminister.

læs mere
Får man færdselserfaring?

Får man færdselserfaring?

Får man færdselserfaring af at få udleveret en bilnøgle?
(Et kritisk blik på brug af digitale værktøjer)

Af Pia Tesdorf , EdTech
Artikel fra blad 4 2022

læs mere

Hvor er politikerne?

Af Esben Trier EdTech Denmark
Vi ønsker en mere kvalificeret diskussion og løfte spørgsmålet op på politisk niveau, til den nye regering, da hele uddannelsessektoren vil gå i stå – hvis principperne for Helsingør og Aula-sagerne gøres gældende.
Artikel blad 4 2022

læs mere

Leder blad 4-22

Nye roller og fortsat fokus på samarbejde

Thomas har søgt nye udfordringer og træder ud af styrelsen.
Dette er hans sidste leder som formand i Danmarks it- og medievejlederforening.

“Mit store håb er, at man får fastholdt og styrket it-sikkerheden og de mange stærke ting ude på skolerne, samt at man får samlet op i forhold til teknologiforståelsesfagligheden. I forhold til sidstnævnte, så er behovet stort, og der er så mange gode erfaringer, der ikke må gå til spilde. En meget vigtig opgave for foreningen at fastholde.”

læs mere
Netværket Peers ser dagens lys

Netværket Peers ser dagens lys

Peers er et nyt netværk, der er åbent for alle skoler og kommuner, som vil arbejde med at udvikle ”den kreative ende” af undervisningen.
Artikel i blad 3 2022 af Mads Sode og David Garde-Tschertok

læs mere