
Eksperimenterende digitalt design
Fra mange sider er der i øjeblikket fokus på, hvordan børn, unge og voksne opnår de nødvendige kreative, digitale problemløsningskompetencer. Hvordan kan folkeskolen fremme udviklingen af disse i det almindelige faglige arbejde, særlige valgfag eller gennem SFO-aktiviteter?
Lærere, pædagoger og ressourcepersoner inviteres til to intensive dage med oplæg og hands-on workshops om, hvordan vi kan arbejde med 3D-fortællinger, programmering, Minecraft, droner, design til laserskærer og 3D i både folkeskolens ældste og yngste klasser. Konferencen foregår onsdag d. 5. april kl. 10.00 til torsdag d. 6. april kl. 15.00 og arrangeres som sædvanligt af Danmarks it- og medievejlederforening og Pædagogisk Læringscenterforening.
Sted
Gl. Avernæs, Helnæsvej 9, 5631 Ebberup
Pris
Medlemmer 3095 kr.
Ikke -medlemmer 3395 kr.
Udstillere 5000 kr. (Hvis der ikke er indgået anden aftale om bidrag til konferencen)
Tilmelding inden 5. februar 2017
http://www.tilmeld.dk/eksperimenterendedigitaltdesign
Early Bird
Ved tilmelding inden 15.01.2017 er der en gratis forfriskning under opholdet
Rabat
Der gives reduceret pris ved flere deltagere fra fælles institution. Ved deltagelse af et medlem af enten Danmarks it- og medievejlederforening eller Pædagogisk Læringscenterforening kan øvrige kolleger deltage til medlemspris.
Program
Onsdag den 5. april 2017 | |
9.30 | Ankomst, registrering og morgenmad |
10.00 | Velkomst v. konferenceudvalget
Få fingrene i Digital Kreativitet og Computational Thinking. Ikke så mange ord, men nogle enkle praktiske aktiviteter, der kan gennemføres som introduktion til temaet. |
11.00 | Workshop runde 1- Vælg mellem
|
12.30 | Frokost og indkvartering |
13.30 | Workshop runde 2
Vælg mellem samme workshops som i runde 1 |
15.00 | Kaffepause |
15.30 | Workshop runde 3
Vælg mellem samme workshops som i runde 1 |
17.00 | Hvorfor fokus på Deep Learning, og hvordan måler vi det 21. århundredes kompetencer?
Keynote ved Ph.D Maria Langworthy, leder af Langworthy Research LLC En webcast og dialog. |
17.45 | Dialog med udstillerne i udstillingsarealet |
19.15 | Middag |
21.00 | Erfaringsudveksling i kælderen
Måske eksperimenter med kodning i forhold til dans og billard? |
Torsdag den 6. april 2017 | |
8.00 | Morgenmad |
9.00 | Design til 3D print
Hands on i designproces fra idé til prototype |
10.00 | Udstiller-workshops
Mød udstillerne i deres stande, hvor I gennem workshops kan opleve hvordan deres ressourcer understøtter konferencens tema |
10.45 | Kaffepause |
11.15 | Droner og læring, Thomas Dreisig Thygesen
Droner står til at skabe 12-15000 arbejdspladser i Danmark frem mod år 2050. Derudover vil droner fylde mere og mere i vores hverdagsliv. Hvilke muligheder og udfordringer giver det os i samfundet, og hvordan skal vi forholde os til det i skolen? Kan Danmark blive en førende nation inden for droneverdenen, og på hvilke områder skal det være? Efter et kort oplæg vil vi gå en tur, hvor vi drøfter droner lige nu og i et fremtidsperspektiv, og vi deler vores tanker via Twitter med hashtag #dronefremtid |
12.15 | Frokost |
13.00 | Hvordan kan vi udvikle og operationalisere digital kreativitet og innovation i tværfaglige og faglige forløb
En samtalesalon hvor deltagerne efter interesse konkretiserer hvordan konferencens temaer kan omsættes til handling på egen skole. Facilitering v. konferenceudvalget |
14.00 | Når internettet er overalt
Keynote om hvad der venter os, når køleskabe, legetøj, tandbørster og biler er koblet til internettet. Hvad kan vi udnytte det til? |
14.45 | Afrunding og evaluering af konferencen |
15.00 | Tak for i dag |
*Info vedr. Workshop med laserskæring:
Laserskæring – hvor svært er det og hvad kan det bruges til?
1½ times kursus der giver et hurtigt indtryk i software og hardware for en standard laserskære til undervisningsbrug. Alle får mulighed for at lave et design og skære eller gravere i et af de medbragte materialer (træ, papir, akryl og aluminium). Vi snakker undervejs om den didaktiske anvendelse både inden for de naturvidenskabelige og de æstetiske fag.
Praktisk: Medbring PC og mus. Software til PC udleveres på dagen. Har man adgang til f.x. Autodesk Fusion 360 er det smart at ha’ den installeret.