• Forside
  • Bestyrelsen
  • Blog
  • Bloggen
  • En genvej til Faghæfte 48
  • Facebook
  • Folkeskolen
  • Konferencer
  • Kontakt
  • logo
  • Medlemsblade
  • Om IT og afgangsprøver
  • Tilmelding
  • Twitter
  • Vedtægter
  • Værdigrundlag
  • Youtube

Logo

Navigation
  •  
  • Vi mener
    • Blog
    • Folkeskolen
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • Om IT og afgangsprøver
  • Medlemsblad
    • Medlemsblade
    • Få medlemsblad – Bliv medlem her
  • Foreningen
    • Konferencer
    • Værdigrundlag
    • Vedtægter
  • Kontakt
    • Bestyrelsen
    • Kontakt
    • Tilmelding

IT-vejlederen og nye fælles mål

Af thosko | d. 22. april 2011 | 0 Kommentar
Generelt

IT-vejlederen og nye fælles mål – hent artiklen som PDF

Af John Klesner og Malte von Sehested, Styrelsesmedlemmer, Danmarks IT-vejlederforening

Nye fælles mål og ikke mindst faghæftet om it og medier stiller også krav til it-vejlederen – for hvem skal ellers hjælpe kollegerne med at didaktisere web 2.0 og redidaktisere de mange materialer, der allerede eksisterer men nu skal tænkes ind i nye sammenhænge.

Fælles mål II har nu været tilgængelige i en længere periode, men vi venter stadig på udgivelsen af faghæfte 48, der mere præcist forholder sig til it og medier. Centrale begreber i denne publikation vil bl.a. være digital dannelse, den multimodale tekst og web 2.0. Endnu engang udfordres lærerne til at forholde sig konkret til udfordringer i et omskifteligt samfund, der afspejler nye krav til undervisningen. Det kræver ikke mindst, at skolens vejlederkorps skal være på forkant med udviklingen, så de kan inspirere til nye veje for anvendelse af såvel nye som gamle læringsressourcer, men også facilitere ændrede metodiske og didaktiske rutiner.

Digital dannelse

Web 2.0 med brugergenereret indhold er allerede blevet uundværlige ressourcer for eleverne i hverdagen. Wikipedia, YouTube og Flickr er eksempler på websteder, som eleverne i vid udstrækning anvender både i fritid og skole. Det sætter det digitale dannelsesaspekt i fokus, da eleverne skal udvælge deres materiale i et bredt udbud af forskellige medier, men de skal også forholde sig til kilden, som nødvendigvis ikke lader sig entydigt afsløre. Kritisk stillingstagen til anvendelighed af informationer bliver en kernekompetence, som den daglige undervisning skal udvikle. Det kan i første omgang måske synes muligt, med de medieudtryk, der i dag er i spil. Validering af velkendte kildetyper kan vi måske forholde os til, men vi har en kæmpe udfordring i at skue yderligere ud i fremtiden, hvor adgang til nye blandingsformer og ressourcer vil dukke op, og i forhold til disse kan vi ikke operere med eksisterende og velkendte modeller. Vi må i stedet sikre eleverne en dannelse, som ruster dem til fremtidig udfordringer.

Didaktisering af nye materialer

Det meste materiale i Web 2.0 regi har aldrig været tænkt til at indgå i formelle undervisningsforløb. Formålet med publicering af nogle kilder kan endda være svær at finde. Materialet er ikke bearbejdet og godkendt af forfattere, forlag, skolebibliotekarer og klassens lærer, hvilket har været normalt for langt de fleste læringsressourcer, som tidligere har fundet vej til skolen. Materialet er oftest ikke knyttet til en bestemt aldersgruppe, faglig sammenhæng eller undervisningsmetodik. Det står i modsætning til anvendelse traditionelle bøger og andre medier, hvor de enkelte læringsobjekter er blevet bearbejdet pædagogisk med udgangspunkt i overvejelser om undervisningens planlægning ud fra nærmere aktuelle målbeskrivelser. De nye netbaserede ressourcer er nødvendigvis ikke indgået i lærerens didaktiske overvejelser, og man kan sige, at ressourcerne ikke er didaktiserede. Spil er et eksempel på ressourcer, som i de fleste sammenhænge ikke er udviklet som læringsressourcer til skolebrug. Mange drenge læser en begrænset mængde bøger, og deres tilgang til narrative fortællinger sker oftest gennem spil. En didaktisering af spillets univers giver en mulighed for at person- og miljøkarakteristik, fortællemodeller, genrer og spændingskurveopbygning kan flyttes fra den trykte fortælling til computerspillet. Tilsvarende didaktiske overvejelser kan gøres over for mange andre ressourcer.

Redidaktiser bliver nødvendig

For andre ressourcers vedkommende har læringsressourceudvikleren og forlaget udarbejdet deres materiale til en bestemt kontekst, men omskiftelighed kan gøre materialet uanvendeligt i sin eksisterende form. Selv om det som udgangspunkt er didaktiseret, er en redidaktisering nødvendig, for at det kan anvendes i en ny sammenhæng. Notebook til SmartBoards og Power Point er oprindelig designet med henblik på at udforme et værktøj til præsentation af faglig formidling og ikke som en læringsressource, hvor værktøjets primære funktion består i at formidle og bearbejde information til viden gennem interaktion og kommunikation. I eksempelvis disse programmer ligger der en indbygget betjeningsstruktur, som peger i retning værktøjer, der benyttes til at strukturere formidling, mens vi kan vælge at bruge programmerne som samarbejdsværktøjer, hvor eleverne sammen skaber viden og forståelse. Redidaktiseringen forbigår således heller ikke de digitale ressourcer – også her skal det tænkes ind i sammenhænge og brug, som ligger fjernt fra den didaktik, der blev tænkt, da de blev udviklet.

Et langt træk mod indfrielsen af fælles mål II

Skolens it-vejleder er oftest forandringspiloten i processer, hvor implementering af it og medier spiller den centrale rolle. Vejlederen medvirker til at åbne lærernes øjne overfor nye udfordringer. Det vil i forhold til trinmål II dreje sig om blandt andet øget fokus på, hvorfor og hvordan didaktisering og redidaktisering af nye ressourcer er nødvendig, for at eleverne ikke skal spilde deres tid, men i stedet arbejde målrettet ud fra nogle overvejelser lærerteamet har udmøntet i rammer for aktuelle læringssforløb. Denne opgave kan ikke løftes af it-vejlederen alene, men må ske i et bredt samarbejde med skoles faglige vejlederkorps, faglige fællesskaber og fagteams samt den pædagogiske ledelse, hvis det skal lykkedes. Dette er vejen til at skabe forudsætninger for kompetenceløft på skolerne, så indfrielsen af fælles mål II kan iværksættes. En udfordring, som ikke løses på det korte træk, men vil strække sig over adskillige år med itvejlederen som en vigtig ankermand.

Del denne artikel:
  • tweet

Tags: didaktiseringdigital dannelse

Seneste indlæg

  • CD-ORD kan gætte dine tanker  

    25. april 2017 - 0 Kommentar
  • CampMat

    25. april 2017 - 0 Kommentar
  • Culture eats data for breakfast

    25. april 2017 - 0 Kommentar

Relaterede Indlæg

  • Kode i folkeskolen, hvordan knækker vi den?

    2. september 2014 - 0 Kommentar
  • Nye læringsscenarier i praksis

    26. april 2011 - 0 Kommentar
  • Digital (ud)dannelse

    26. april 2011 - 1 Kommentar

Forfatter Beskrivelse

Ingen Respons to “IT-vejlederen og nye fælles mål”

Skriv et svar Annuller Svar

Your email address will not be published. Krævet felter er markeret *


*
*

Bliv medlem af Danmarks it-vejlederforening

Deltag i dialogen, og modtag vores medlemsblad 4 gange om året.

Tilmelding

Facebook

Facebook

Twitter

The profile image of mathiaspoulsen
Mathias Poulsen 6 timer siden

Det er en fin artikel (om et program jeg simpelthen ikke orkede at se). Hvis det viser behovet for andre strukturer om & krav til undervisningen før nysgerrighed & kreativitet kan trives, så er det meget værd. #skolechat #uddpol twitter.com/MortenBoLa/sta…

Vores skoleleder, @gwaaentz, forsøger her at nuancere debatten, og har nogle ganske vigtige pointer. https://t.co/C4Y7NLDYto #skolechat ##uddpol

— Morten Bo Larsen (@MortenBoLa) April 24, 2018
The profile image of lekkimable
Mikkel L. Kiil 6 timer siden

@DSESarahGB Virkeligheden er det kun naturfag, anvendelsesorientering og erhvervsfokus? Eller er virkelighed også filosofi, viden, musik, kunst og kultur?? #skolechat

The profile image of MadsSBPedersen
Mads S. B. Pedersen 7 timer siden

#htx er klar. Vi er top leverandør til disse #udd #uddpol #skolechat Ny teknologipagt skal sikre flere uddannede inden for teknologi, IT og natur­videnskab. Nye tal viser, at behovet for ne...business.dk/digital/ny-pag…

The profile image of Katrine133
Katrine V Nielsen 8 timer siden

Guldkommentar af @_Blachman om lærerne: “De har nogle tricks...de har uddannelse og sådan....” #skolechat

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 2 måneder siden

Alle taler om teknologiforståelse - vi gør noget ved det. Kom og vær med på dette års FabLearnDK2018, hvor du... fb.me/97BJBIfjT

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 3 måneder siden

Bliv medlem af Danmarks it- og medievejlederforening. it-vejleder.dk/tilmelding/ fb.me/7DmUprDPd

Tilmelding
The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 7 måneder siden

IT i kulturfagene fb.me/1A48cW5m6

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 10 måneder siden

Så er der kun 5 pladser tilbage på året konsulentkonferencen arrangeret af Danmarks it- og medievejlederforening... fb.me/2QQWJwecS

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 11 måneder siden

Skal du med? Hvordan planlægger vi som konsulenter vores arbejde og hvordan leder vi andre på vej? Hvad er det... fb.me/24fMOP6Bk

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 12 måneder siden

OLE SEJER IVERSEN, CHRISTIAN DINDLER OG RACHEL CHARLOTTE SMITH skriver pt på en ny bog om Digital teknologi og... fb.me/6VmO5HxwL

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 12 måneder siden

OLE SEJER IVERSEN, CHRISTIAN DINDLER OG RACHEL CHARLOTTE SMITH skriver pt på en ny bog om Digital teknologi og... fb.me/1r6Te0H1E

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 1 år siden

folkeskolen.dk/601660/phd-stu… fb.me/8uKRRE2S6

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 1 år siden

Danmarks Vækstråd anbefaler i Rapport om Kvalificeret Arbejdskraft (2016) at: „Computational Thinking“ gøres til... fb.me/2xK0I20gz

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 1 år siden

Ordblinde bliver tabt i folkeskolen - Hvorfor ikke lave nye muligheder til ordblinde ved eksamen.:... tinyurl.com/hbwuzb4 #skolechat

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 1 år siden

KMD: Undervisningsforløb kan overføres fra Educa til ny læringsplatform: Firmaet bag læringsplatfo... tinyurl.com/jbdgygf #skolechat

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 1 år siden

Online ordbøger og ordforråd: Skiftende digitale ordbøger bliver en udfordring i engelskundervisningen. tinyurl.com/jftrs4y #skolechat

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 1 år siden

Aarhus skifter læringsplatform: Landets næststørste kommune havde egentlig valgt KMD's Educa som l... bit.ly/2eBtplc #skolechat

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 2 år siden

KMD: Vi udfaser Educa og satser på MinUddannelse: KMD, der står bag læringsplatformen Educa, har k... tinyurl.com/jfgdpdm #skolechat

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 2 år siden

Nu skal it ind i matematikundervisningen – alle steder: Danmarks Matematiklærerforening sætter nu ... tinyurl.com/hpmzpvh #skolechat

The profile image of ditvej
DKs it-vejl.forening 2 år siden

KMD køber MinUddannelse: Firmaet bag læringsplatformen KMD Educa har opkøbt UVdata, der står bag d... tinyurl.com/gq7puzy #skolechat

Tags

analyse billedkunst byod cloud dansk data data informeret læring didaktisering digital dannelse digitalt kamera elevstyret engelsk hvad har hvad har eleverne med? kode kodning lead users læring læringsspil matematik mediepatrulje multimodal musik musikvideo naturfag sprog twine video web 2.0
  • Populære indlæg
  • Nyeste
  • Digitale dannelsesaspekter

    1. februar 2012 - 8 Kommentarer
  • Distribution

    1. februar 2012 - 7 Kommentarer
  • CD-ORD kan gætte dine tanker  

    25. april 2017 - 0 Kommentar
  • CampMat

    25. april 2017 - 0 Kommentar

Kort om IT-vejleder.dk

Vi varetager medlemmernes tjenstlige interesser, vi styrker integration og medvirker til udvikling, fornyelse samt anvendelse af IT i undervisningen

Seneste indlæg

  • CD-ORD kan gætte dine tanker  
  • CampMat
  • Culture eats data for breakfast
  • Flyvende læring
  • Gl. Avernæs konference 2017

Genveje

  • Tilmelding
  • Kontakt

Like os på facebook

Like os på facebook
Alt indhold på dette websted er udgivet med forfatterens tilladelse. Spørg om lov, hvis du vil udgive noget af indholdet et andet sted.