At vi har mål for det vi laver i skolen er ikke nyt, det ved de fleste. At der nu er flere tusinde faglige fælles mål, det ved lige så mange. Men at der på tværs af og indlejret i de faglige mål ligger andre mål for ikkefaglige kompetencer, dét får ikke alle øje på. I denne konference vil vi gerne inspirere til målstyring på tværs og hen over de faglige mål. Hvem tager ansvar eller initiativ til arbejdet med de kompetencer, som beskrives i vejledningen om it og medier og i den om innovation.
Tid og sted:
Torsdag d. 29.9.16 – fredag d. 30.9.16
Hotel Trinity Fredericia
Pris: 3450,-
Målgruppe: Skolekonsulenter
Tilmelding: https://docs.google.com/forms/d/1HiVlgDrWmMqkQDAT2PRZvO3ZsEHKfT-QrMG8Gli-dnc/viewform
Torsdag d.29.9.2016
Torsdag d.29.9.2016
9.30 | Ankomst og morgenkaffe | |
10.00 | Velkomst og en tur på nyhedsbørsen | |
10.30 | Uden mål og med!
Keld Skovmand, cand.phil i religionsvidenskab, religionspædagogisk videreuddannelse ved University of Warwick, forsker ved Forskning & Udvikling ved UC Lillebælt: Læringsmålstyret undervisning findes kun ét sted i verden, nemlig Danmark, og det er heller ikke afprøvet i andre lande. Sådan provokerede Keld Skovmand i “Folkeskolen” i marts i år. Fejllæser vi Hattie? Og hvad betyder det, hvis vi gør? |
|
11.30 | Deirdre Butler introduktion – udfordringer med mål som formål i stedet for Dilemmaet mellem styrende videns- og færdighedsmål og ønsket om innovative, kreative og kompetente elever og samfundsborgere – John Klesner faciliterer | |
12.30 | Frokost | |
13.30 | Er 3D print innovativt?
Mads Ostermann, Morten Vontilius Holten-Andersen, lærere og konsulenter i København BUF-X, Københavns kommunes maker space. For at blive klogere på innovation og digital fabrikation, for at hjælpe skolerne med selv at finde vej, for at understøtte kompetenceudvikling af eleven som producent….. Der var mange grunde til at starte BUF-X. Et af resultaterne er en innovativ metode, som eleverne let tilegner sig og som kan bruges i mange andre problemløsningssituationer… Efter et oplæg skal metoden afprøves i en workshop, som kan inspirere egen praksis for de fleste. |
|
15.00 | Flydende kaffepause | |
15.30 | Workshop fortsat | |
16.30 | Børnelivets klaviatur
Niels Jægerum, lærer, cand mag i dansk og psykologi, proceskonsulent i organisationsudvikling og konflikthåndtering ansat ved Professionshøjskolen University College i Nordjylland: |
|
17.30 | Afrunding af dagen – walk & talk til stranden | |
18.00 | Indkvartering | |
19.00 | Middag |
Fredag d.30.9.2016
9.00 | Innovative elever
Lilian Rohde er lektor ved læreruddannelsen UCC med erfaring inden for grund-, efter- og videreuddannelse samt udviklingsprojekter både nationalt og internationalt. Koordinator for Center for Innovation ved UCC og medforfatter til blandt andet Klædt på til verden – en håndbog til undervisere om interkulturel kompetence og Portfolio – engelsk materialer til 4. klasse. |
|
10.15 | Kaffepause | |
10.45 | Hvad vil vi med vores PLC?
Rikke Egeberg, pædagogisk konsulent Køge Rikke deler erfaringerne fra Køge med os. |
|
11.15 | Virtual Reality –
Simon Lajboschitz »Rigtig mange store techvirksomheder har spændt selerne for at få virtual reality til at lykkes, og jeg tror på, at det bliver den næste store platform efter smartphonen. Den udvikling vil vi gerne være med at sætte skub i i Danmark«, siger Lajboschitz Hvad kan det i undervisningen? Lad os prøve det!!! Firmaet Khora byder ind med perspektiver fra deres produktkatalog. Se: |
|
12.00 | Frokost | |
13.00 | “Her er stolen, du ikke kan sidde stille på”
Oplæg om iMo-Learn ved SIS Kast med din stol – et projekt om Innovative skolemøbler udviklet sammen med elever, forskere, producenter og en kommune. |
|
13.30 | Hvis læreren er en avatar
Tom Rasmussen Design af læring i virtuelle miljøer. |
|
14.00 | “Why do we fall, Bruce? So we can learn to pick ourselves up.” (Batman)
Jonas Nørgaard Teacher 2020 – |
|
14.45 | Afrunding og tak for i dag |
Konferencen arrangeres af Danmarks it- og medievejlederforening og Pædagogisk Læringscenter Forening